Forum Sementara Putera.com

Bersama kita perkemaskan forum ini sementara forum asal dalam pemulihan.

Forum putera dah kembali. Masalah sudah berjaya diselesaikan. Sila lawati http://forum.putera.com/tanya


    Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Share

    TemanX
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 90
    Registration date : 28/11/2009

    Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by TemanX on Fri Dec 18, 2009 11:57 am

    Salam bro. Dalam 1 haribulan yang indah ini, aku nak tanya skit aa, korang punya kos buat kenduri korang + hantaran + bertunang + cincin tunang = semua skali aa.


    Maksudnya dari start nak bertunang sampai selesai majlis kenduri. Berapa korang habis. kalau RM15 riban cukup tak.

    Keter, rumah ngan perabot, korang beli cash ke...

    scratch

    Miss U.A
    Ahli
    Ahli

    Gender : Female Number of posts : 831
    Registration date : 21/07/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by Miss U.A on Fri Dec 18, 2009 12:11 pm

    waahhhh bagusnye ade thread nih...
    best gak share utk org yg belom n bersedia nk kwen nih utk prepare lebih awal...
    incik2 n puan2 sekelian, sile la share korg nye budget....excited aku nk tau!

    am_eniey
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 169
    Age : 34
    Location : Gombak
    Registration date : 22/04/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by am_eniey on Fri Dec 18, 2009 12:33 pm

    Spoiler:
    wang hantaran tu tidak wajib tapi adat melayu yang kolot ni mewajibkan wang hantaran demi menjaga maruah konon tapi sebenaqnya nak menunjuk kepada saudara mara dan jiran2 betapa loadednya si lelaki ni, padahai dah ikat perut sebelum kawin dan merana selepas kawin. Wang hantaran jangan sesekali diutamakan, tidak termasuk langsung di dalam hukum munakahat. kalau mas kawin tu lain la. kewajipan wang hantaran juga adalah salah satu punca golongan berpendapatan rendah sukar untuk kawin dan lebih mudah terjerumus ke kancah zina. NUFF SAID

    matasura
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 23
    Age : 34
    Location : KL-Penang
    Registration date : 19/02/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by matasura on Fri Dec 18, 2009 12:38 pm

    kenduri dan persediaan lain2 tak termasuk hantaran mau dekat 20k....
    bergantung kepada saiz kenduri....

    raidizh AR
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1618
    Age : 57
    Registration date : 24/04/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by raidizh AR on Fri Dec 18, 2009 1:51 pm

    Spoiler:
    am_eniey wrote:wang hantaran tu tidak wajib tapi adat melayu yang kolot ni mewajibkan wang hantaran demi menjaga maruah konon tapi sebenaqnya nak menunjuk kepada saudara mara dan jiran2 betapa loadednya si lelaki ni, padahai dah ikat perut sebelum kawin dan merana selepas kawin. Wang hantaran jangan sesekali diutamakan, tidak termasuk langsung di dalam hukum munakahat. kalau mas kawin tu lain la. kewajipan wang hantaran juga adalah salah satu punca golongan berpendapatan rendah sukar untuk kawin dan lebih mudah terjerumus ke kancah zina. NUFF SAID

    xjuga.. jgn menilai secara rambang macam tu.. melalui pengalaman keluarga ak: mase abg ak kawen, die baru kje setahun-2 cmtu, duet pn xbanyak, maka hantaran die cuma rm5000 je.. kalo nk banding org sekarang, mau rata2 cecah rm10000.. makanya, xde ketetapan. cukup sekadar termampu.. kalo ada yang memilih nak hantaran grand2 tu, sumenye konflik individu tu sndr. in fact, kalo keluarga ke2-2 belah pihak bersetuju, hantaran seploh hengget pun jalan.

    yang penting sekarang, yang wajib, mas kawen..

    zina tu xkire kaya atau miskin, penyakit masyarakat ni menyerang xkira latar-belakang.. die kire iman. kalo iman kuat, miskin melarat cmne pun, xkn terjerumus dalam zina gak.. kalo kaya berjuta2 RM dalam bank pun, iman xde, zina jugak.. ak bukan menidakkan pernyataan 'golongan berpendapatan rendah sukar untuk kawin dan lebih mudah terjerumus ke kancah zina'..


    Last edited by raidizh AR on Tue Dec 22, 2009 12:01 pm; edited 1 time in total


    --------------------------------------------

    TemanX
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 90
    Registration date : 28/11/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by TemanX on Fri Dec 18, 2009 2:18 pm

    Spoiler:
    bernas gak pendapat ko. Aku pun harap esok belah pompuan takla mintak tinggi2. Sebab kalau nak ikut pakai banyak duit, lepas kawin lagi kena spare.

    SAtu lagi, apesal kekadang orang melayu suke menilai pompuan tu. Cam kalau dia lepas blajor u, mahal skit. kalau dah keje, up lagi. Pastu kalu ada jawatan, lagi up..... hee, tak kuase aku.


    P/s: elok carik pompuan dok rumah, jaga anak ngan masak nasik. bounce

    ztecon
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 540
    Age : 59
    Location : North Planet Zargus
    Job/hobbies : Thinking Out Of Board
    Registration date : 13/02/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by ztecon on Fri Dec 18, 2009 4:15 pm

    am_eniey wrote:wang hantaran tu tidak wajib tapi adat melayu yang kolot ni mewajibkan wang hantaran demi menjaga maruah konon tapi sebenaqnya nak menunjuk kepada saudara mara dan jiran2 betapa loadednya si lelaki ni, padahai dah ikat perut sebelum kawin dan merana selepas kawin. Wang hantaran jangan sesekali diutamakan, tidak termasuk langsung di dalam hukum munakahat. kalau mas kawin tu lain la. kewajipan wang hantaran juga adalah salah satu punca golongan berpendapatan rendah sukar untuk kawin dan lebih mudah terjerumus ke kancah zina. NUFF SAID

    Assalammualaikum...

    saya sokong statement ni...sbb malaysia salah satu negara yg paling susah nak kawin...di sebabkan hantaran terlalu tinggi..di sebabkan wang hantaran tinggi,maka sbb tu zina di mana2... zina ni tak kira siapa... walhal org2 alim pun boleh terjerumus.....wallahualam...

    berbalik kepada topik....nanti topik ini akan di lock kerana salah dan lari tajuk....

    mengikut pengalaman kwn2 saya,..mereka ckp..skrg ni at least kena ada 20k dlm tgn utk kenduri dan sebagainya...


    --------------------------------------------
    "Transforming Higher Education For a Sustainable Tommorow"





    masalah tentang pembelajaran?inginkan rujukan?isu semasa?

    boleh log on www.rujukanilmu.forumotion.net

    am_eniey
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 169
    Age : 34
    Location : Gombak
    Registration date : 22/04/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by am_eniey on Fri Dec 18, 2009 4:41 pm

    Spoiler:
    raidizh AR wrote:
    am_eniey wrote:wang hantaran tu tidak wajib tapi adat melayu yang kolot ni mewajibkan wang hantaran demi menjaga maruah konon tapi sebenaqnya nak menunjuk kepada saudara mara dan jiran2 betapa loadednya si lelaki ni, padahai dah ikat perut sebelum kawin dan merana selepas kawin. Wang hantaran jangan sesekali diutamakan, tidak termasuk langsung di dalam hukum munakahat. kalau mas kawin tu lain la. kewajipan wang hantaran juga adalah salah satu punca golongan berpendapatan rendah sukar untuk kawin dan lebih mudah terjerumus ke kancah zina. NUFF SAID

    xjuga.. jgn menilai secara rambang macam tu.. melalui pengalaman keluarga ak: mase abg ak kawen, die baru kje setahun-2 cmtu, duet pn xbanyak, maka hantaran die cuma rm5000 je.. kalo nk banding org sekarang, mau rata2 cecah rm10000.. makanya, xde ketetapan. cukup sekadar termampu.. kalo ada yang memilih nak hantaran grand2 tu, sumenye konflik individu tu sndr. in fact, kalo keluarga ke2-2 belah pihak bersetuju, hantaran seploh hengget pun jalan.

    yang penting sekarang, yang wajib, mas kawen..

    zina tu xkire kaya atau miskin, penyakit masyarakat ni menyerang xkira latar-belakang.. die kire iman. kalo iman kuat, miskin melarat cmne pun, xkn terjerumus dalam zina gak.. kalo kaya berjuta2 RM dalam bank pun, iman xde, zina jugak.. ak bukan menidakkan pernyataan 'golongan berpendapatan rendah sukar untuk kawin dan lebih mudah terjerumus ke kancah zina'..

    Amalan hantaran ni mesti dihapuskan. Orang ramai lebih melihat kepada jumlah wang hantaran dan segala dulang2 melebihi perkara wajib yang perlu disaksikan. Memang perlakuan zina tak kira kaya atau miskin, tetapi benda2 yang menggalakkan perlakuan tu mesti dihentikan. Sebagai contoh kenapa kita pakai helmet bila naik moto? sebab takut mati pecah kepala bila accident walaupun kita tahu ajal maut di tangan Allah swt? Terima sahaja hakikat bahawa majority orang susah nak kawin sebab duit hantaran, bukan mas kawin dan hukum munakahat yang lain. Bagi keluarga pihak perempuan pula, janganlah meletak harga bagi anak mereka yang nak kawin, seolah2 anak perempuan boleh dijual dengan jumlah wang tertentu. Hentikan amalan yang tidak wajib ini lagi membebankan.

    raidizh AR
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1618
    Age : 57
    Registration date : 24/04/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by raidizh AR on Fri Dec 18, 2009 5:19 pm

    Spoiler:
    sebab tu ak kate ak bukan menidakkan.. mmg ade wang hantaran dijadikan alasan utk mengaburi zina.. tapi zina juga atas sebab2 lain.

    cumanya, xsemua org menilai macam tu.. masih ade keluarga yang waras, tau sejauh mana keperluan hantaran tu.. bergantung la.. cukup sekadar mampu dan tak membebankan.. kalo nak dihapuskan, xbule juga..

    hantaran tetap hantaran.. xde pulak berlaku pengantin laki sediakan wang hantaran, tapi xde mas kawen.. kan? maknanya yang wajib masih ada.. selebihnya adalah tambah nilai.. wajib tetap wajib

    cuma yang tambahan tu biar relevan.. kalo laki tu kje sawah, mampu rm 1000, maka 1000 la.. terpulang pada keluarga tu sndr

    personally, ak sbg pmpn, xkesah pun hantaran bape yang bakal ak terima, even keluarga ak tade masalah.. sumenye bule runding

    contoh, aurat laki dari pusat hingga ke lutut, tapi jarang lak ak nmpk laki pakai suar je g mid valley, g klcc.. sedangkan kalo ikut syarat, ok dah seluar tu. ye x? knp perlunya t-shirt? kasut?

    disitulah letaknya additional value tu.. supaya nampak proper, kemas, selesa.. tapi xperlu la melampau2 sampai perlu baju bermanik2, pakai topi macam topi chef.. kan?

    samalah ngn hantaran.. semua tu hanya sebagai tambahan je.. cukup sekadar mampu.. kalo ade yg nak grand2, otak die xbetol.. nak bermewah sampai menyukarkan perkara yang mudah..

    kalo nikah kat pejabat kadi pun bule, kalo nk, dipersetujui 2-2 pihak, silakan.. jangan la amik kisah ape yang orang lain nak cakap. kalo nk ikut cakap org je, nnt jadik macam kisah anak, bapa dan keldai

    btw, tentang harga, brgantung pada majlis macam mane yang TS inginkan.. less than rm1000 pun bule kawen..


    Last edited by raidizh AR on Tue Dec 22, 2009 12:09 pm; edited 1 time in total


    --------------------------------------------

    ztecon
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 540
    Age : 59
    Location : North Planet Zargus
    Job/hobbies : Thinking Out Of Board
    Registration date : 13/02/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by ztecon on Fri Dec 18, 2009 5:40 pm

    Assalammualaikum....

    Kepada para user... fokus kepada main point... kemungkinan topik ini akan bertukar menjadi huru hara...bertikam lidah... fokus kepada main point....mungkin cadangan akan di pindahkan ke diskusi serius ataupun sudut agama.. dan TS perlu menukar tajuk topik


    --------------------------------------------
    "Transforming Higher Education For a Sustainable Tommorow"





    masalah tentang pembelajaran?inginkan rujukan?isu semasa?

    boleh log on www.rujukanilmu.forumotion.net

    am_eniey
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 169
    Age : 34
    Location : Gombak
    Registration date : 22/04/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by am_eniey on Fri Dec 18, 2009 5:46 pm

    Spoiler:
    raidizh AR wrote:sebab tu ak kate ak bukan menidakkan.. mmg ade wang hantaran dijadikan alasan utk mengaburi zina.. tapi zina juga atas sebab2 lain.

    cumanya, xsemua org menilai macam tu.. masih ade keluarga yang waras, tau sejauh mana keperluan hantaran tu.. bergantung la.. cukup sekadar mampu dan tak membebankan.. kalo nak dihapuskan, xbule juga..

    hantaran tetap hantaran.. xde pulak berlaku pengantin laki sediakan wang hantaran, tapi xde mas kawen.. kan? maknanya yang wajib masih ada.. selebihnya adalah tambah nilai.. wajib tetap wajib

    cuma yang tambahan tu biar relevan.. kalo laki tu kje sawah, mampu rm 1000, maka 1000 la.. terpulang pada keluarga tu sndr

    personally, ak sbg pmpn, xkesah pun hantaran bape yang bakal ak terima, even keluarga ak tade masalah.. sumenye bule runding

    contoh, aurat laki dari pusat hingga ke lutut, tapi jarang lak ak nmpk laki pakai suar je g mid valley, g klcc.. sedangkan kalo ikut syarat, ok dah seluar tu. ye x? knp perlunya t-shirt? kasut?

    disitulah letaknya additional value tu.. supaya nampak proper, kemas, selesa.. tapi xperlu la melampau2 sampai perlu baju bermanik2, pakai topi macam topi chef.. kan?

    samalah ngn hantaran.. semua tu hanya sebagai tambahan je.. cukup sekadar mampu.. kalo ade yg nak grand2, otak die xbetol.. nak bermewah sampai menyukarkan perkara yang mudah..

    kalo nikah kat pejabat kadi pun bule, kalo nk, dipersetujui 2-2 pihak, silakan.. jangan la amik kisah ape yang orang lain nak cakap. kalo nk ikut cakap org je, nnt jadik macam kisah anak, bapa dan keldai

    btw, tentang harga, brgantung pada majlis macam mane yang TS inginkan.. less than rm1000 pun bule kawen..

    Kalau hang tak kisah dan tidak menitik berat dan keluarga hang pun tak kisah, insya Allah, bahagialah keluarga hang dunia akhirat, yang tu yang aku doakan. Tapi hang dan keluarga hang boleh dikatakan satu dalam seribu...ok isu wang hantaran telah tamat, boleh berbalik kepada topik asal. Maaf ya TS. Semua renung2kan lah perbicaraan antara aku dan raidizh AR.

    TemanX
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 90
    Registration date : 28/11/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by TemanX on Fri Dec 18, 2009 7:16 pm

    mintak maap kepda user, mod2 yang pale huhuhu....


    Ok la. CAmni la...


    memang aku pun takmau la korang bagitau kalau hantaran tu camtu ke, camni ke. Sebab, memang sepaham aku pun yang wajib tu, laki, pompuan, wali ... jap aku google.... ok

    ni syarat2 nya rukun nikah..

    * Pengantin lelaki
    * Pengantin perempuan
    * Wali
    * Dua orang saksi
    * Ijab dan kabul (akad nikah)

    ok.ni yang wajib.

    tambah lagi...

    Syarat bakal suami

    * Islam
    * Lelaki yang tertentu
    * Bukan lelaki mahram dengan bakal isteri
    * Mengetahui wali yang sebenar bagi akad nikah tersebut
    * Bukan dalam ihram haji atau umrah
    * Dengan kerelaan sendiri dan bukan paksaan
    * Tidak mempunyai empat orang isteri yang sah dalam satu masa
    * Mengetahui bahawa perempuan yang hendak dikahwini adalah sah dijadikan isteri

    Syarat bakal isteri

    * Islam
    * Perempuan yang tertentu
    * Bukan perempuan mahram dengan bakal suami
    * Bukan seorang khunsa
    * Bukan dalam ihram haji atau umrah
    * Tidak dalam idah
    * Bukan isteri orang

    Syarat wali

    * Islam, bukan kafir dan murtad
    * Lelaki dan bukannya perempuan
    * Baligh
    * Dengan kerelaan sendiri dan bukan paksaan
    * Bukan dalam ihram haji atau umrah
    * Tidak fasik
    * Tidak cacat akal fikiran, terlalu tua dan sebagainya
    * Merdeka
    * Tidak ditahan kuasanya daripada membelanjakan hartanya

    Sebaiknya bakal isteri perlulah menyetujui perkahwinannya dengan bakal suami agar tidak timbul sebarang masalah selepas menjalani kehidupan sebagai suami isteri.Ini juga bertujuan untuk menjaga hak asasi kaum wanita itu sendiri.Sebab itu juga,sebelum akad nikah(lafaz ijab qabul berlangsung antara Wali/wakil Wali).Wali/wakil Wali perlu mendapatkan pengesahan/kepastian sebenar dari bakal isteri/wanita yang hendak dikahwinkan tentang status kerelaannya untuk disatukan.
    Jenis-jenis wali

    * Wali mujbir: Wali dari bapa sendiri atau datuk sebelah bapa (bapa kepada bapa) mempunyai kuasa mewalikan perkahwinan anak perempuannya atau cucu perempuannya dengan persetujuannya atau tidak(sebaiknya perlu mendapatkan kerelaan bakal isteri yang hendak dikahwinkan)

    * Wali aqrab: Wali terdekat mengikut susunan yang layak dan berhak menjadi wali

    * Wali ab’ad: Wali yang jauh sedikit mengikut susunan yang layak menjadi wali, jika ketiadaan wali aqrab berkenaan. Wali ab’ad ini akan berpindah kepada wali ab’ad lain seterusnya mengikut susuna tersebut jika tiada yang terdekat lagi.

    * Wali raja/hakim: Wali yang diberi kuasa atau ditauliahkan oleh pemerintah atau pihak berkuasa negeri kepada orang yang telah dilantik menjalankan tugas ini dengan sebab-sebab tertentu

    Syarat-syarat saksi

    * Sekurang-kurangya dua orang
    * Islam
    * Berakal
    * Baligh
    * Lelaki
    * Memahami kandungan lafaz ijab dan qabul
    * Boleh mendengar, melihat dan bercakap
    * Adil (Tidak melakukan dosa-dosa besar dan tidak berterusan melakukan dosa-dosa kecil)
    * Merdeka

    Syarat ijab

    * Pernikahan nikah hendaklah tepat
    * Tidak boleh menggunakan perkataan sindiran
    * Diucapkan oleh wali atau wakilnya
    * Tidak diikatkan dengan tempoh waktu seperti mutaah(nikah kontrak e.g.perkahwinan(ikatan suami isteri) yang sah dalam tempoh tertentu seperti yang dijanjikan dalam persetujuan nikah muataah)
    * Tidak secara taklik(tiada sebutan prasyarat sewaktu ijab dilafazkan)

    Contoh bacaan Ijab:Wali/wakil Wali berkata kepada bakal suami:"Aku nikahkan/kahwinkan engkau dengan Diana Binti Daniel dengan mas kahwinnya/bayaran perkahwinannya sebanyak RM 3000 tunai".
    Syarat qabul

    * Ucapan mestilah sesuai dengan ucapan ijab
    * Tiada perkataan sindiran
    * Dilafazkan oleh bakal suami atau wakilnya (atas sebab-sebab tertentu)
    * Tidak diikatkan dengan tempoh waktu seperti mutaah(seperti nikah kontrak)
    * Tidak secara taklik(tiada sebutan prasyarat sewaktu qabul dilafazkan)
    * Menyebut nama bakal isteri
    * Tidak diselangi dengan perkataan lain



    Tapi maklumla, orang melayu ni ada adat. ikut mana adat tu taktau la aku nak cakap. kang bom plak.

    Jadi, hantaran tu dah adat. lagipun hantaran tu buat untuk kenduri gak. makan2 panggil orang kampung nak bagitau anaknye dah kawin... tak gitu.

    kalau takde hantaran tu pun, sah jugak nikah tu. asal saja menurut dia akan hukum2 syarak.

    Jadi, cam takperlu je debat pasal hantaran. cuma diskas brape korang dah spend masa korang dulu2 tengah ensem jadi raja sehari. aku pun bajet tak banyak, sekadar sekadar saja.... (cam lagu seroja - mawi plak).

    Ok, give your post man....

    P/s: aku bukan ustad, aku baru nak start.

    korang boleh klik sini untuk info aku kopi pest tu.. klink sini

    am_eniey
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 169
    Age : 34
    Location : Gombak
    Registration date : 22/04/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by am_eniey on Fri Dec 18, 2009 7:53 pm

    Terima kasih bebanyak TS

    NazCYPHER32
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 373
    Age : 26
    Location : Seremban
    Job/hobbies : FSsimming,racing sim,3dmodelling
    Registration date : 04/03/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by NazCYPHER32 on Fri Dec 18, 2009 8:15 pm

    mas kawin RM3000?? bapak mahal Very Happy ...huhu...kt pahang kalo xsilap bari RM22.50...huhuh..leh dpt 1 snakeplate kfc ngn 1 single plate lagik... Laughing Laughing ...sori2,aku dlm mood suka2 skang nih..

    TemanX
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 90
    Registration date : 28/11/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by TemanX on Fri Dec 18, 2009 8:26 pm

    oit oit... kat atas tu contoh je. tu pun kopi pest. kalau ikut2 kat selangor dalam RM80 kot. Tahun depan naik RM300.... huhuuh


    farao

    lorfaz
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 240
    Age : 30
    Location : 1Malaysia
    Job/hobbies : Futsal
    Registration date : 14/02/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by lorfaz on Sat Dec 19, 2009 7:19 am

    TemanX wrote:Salam bro. Dalam 1 haribulan yang indah ini, aku nak tanya skit aa, korang punya kos buat kenduri korang + hantaran + bertunang + cincin tunang = semua skali aa.


    Maksudnya dari start nak bertunang sampai selesai majlis kenduri. Berapa korang habis. kalau RM15 riban cukup tak.

    Keter, rumah ngan perabot, korang beli cash ke...

    scratch

    aku rasa 15 riban da ckp kot... senang cite, buat ikut bajet la.. kalo bajet ko 15 riban.. wat la kire2 utk same ngan bajet ko...

    pasal kete umah tu... mampu ke nk beli cash??.. wat loan sudah..nnti da kawen, sama2 la "kawtim" ngan bini ko nk byr sume utang tu... "muafakat membawa berkat".. hehehe

    loy_azloy
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1513
    Age : 35
    Location : Muo/Putrajaya
    Job/hobbies : DOF/bela kelisa
    Registration date : 23/02/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by loy_azloy on Sun Dec 20, 2009 1:49 pm

    Spoiler:
    am_eniey wrote:

    Amalan hantaran ni mesti dihapuskan. Orang ramai lebih melihat kepada jumlah wang hantaran dan segala dulang2 melebihi perkara wajib yang perlu disaksikan. Memang perlakuan zina tak kira kaya atau miskin, tetapi benda2 yang menggalakkan perlakuan tu mesti dihentikan. Sebagai contoh kenapa kita pakai helmet bila naik moto? sebab takut mati pecah kepala bila accident walaupun kita tahu ajal maut di tangan Allah swt? Terima sahaja hakikat bahawa majority orang susah nak kawin sebab duit hantaran, bukan mas kawin dan hukum munakahat yang lain. Bagi keluarga pihak perempuan pula, janganlah meletak harga bagi anak mereka yang nak kawin, seolah2 anak perempuan boleh dijual dengan jumlah wang tertentu. Hentikan amalan yang tidak wajib ini lagi membebankan.
    wang hantaran tidak boleh dihapuskan,cuma janganlah terlalu tinggi,atau terlalu rendah,tapi yang paling utama ialah mas kahwin,kalau nak kata org susah nak kawin semata2 duit hantara,aku rasa ramai yang tak kawin sekarang ni.

    anda kena ingat mas kawin ialah nilai bagi seorang bakal isteri dan ianya adalah hak mutlak isteri tidak boleh digunakan oleh suami.
    manakala wang hantaran adalah untuk pihak lelaki memberi pihak perempuan sejumlah wang untuk mengadakan mejlis kenduri,kalau dihapuskan ko nak kawin bagi tetamu makan ape?sebab tu Rasullulah berkata "buatlah kenduri walaupun hanya dengan seekor kambing..."

    ini yang aku tau serba sedikit...


    --------------------------------------------
    Gintoki Sakata : "When something falls at my feet...the least i can do is pick it up"
    mari beramal dengan hanya RM10
    klik kat sini http://putera.forumotion.com/aktiviti-f15/projek-kutipan-dana-wakaf-pelaburan-untuk-akhirat-t6036.htm
    ------------------------------------------------------------
    currently take care my Green Base Arowana and mastered RC heli


    loy_azloy
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1513
    Age : 35
    Location : Muo/Putrajaya
    Job/hobbies : DOF/bela kelisa
    Registration date : 23/02/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by loy_azloy on Sun Dec 20, 2009 1:53 pm

    NazCYPHER32 wrote:mas kawin RM3000?? bapak mahal Very Happy ...huhu...kt pahang kalo xsilap bari RM22.50...huhuh..leh dpt 1 snakeplate kfc ngn 1 single plate lagik... Laughing Laughing ...sori2,aku dlm mood suka2 skang nih..
    islam tidak pernah menetapkan jumlah mas kahwin,namun bagi mereka yang berkemampuan apalah salahnya bagi lebih,itulah nilai cinta anda yang mana untuk anda bersama seumur hidup,so aku tanya korang berapa nilai cinta anda?kalau ade yang kata RM300 tu mahal...aku tak tau la apa nak cakap...


    --------------------------------------------
    Gintoki Sakata : "When something falls at my feet...the least i can do is pick it up"
    mari beramal dengan hanya RM10
    klik kat sini http://putera.forumotion.com/aktiviti-f15/projek-kutipan-dana-wakaf-pelaburan-untuk-akhirat-t6036.htm
    ------------------------------------------------------------
    currently take care my Green Base Arowana and mastered RC heli


    ogGy
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 897
    Age : 29
    Location : mu di mana ?
    Job/hobbies : geletek ginjal korang
    Registration date : 15/02/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by ogGy on Sun Dec 20, 2009 9:28 pm

    Kalau nak jimat, bele lembu sendiri,ayam sendiri dan masak ramai2.Soal hantaran tu semua bergantung kepada budi bicara pihak perempuan,kalau dia setuju dengan jumlah yang termampu dari pihak lelaki,dah boleh teruskan majlis.

    Cinta tak boleh dijual beli,betul ke apa yang aku cakap ni ?


    --------------------------------------------
    Laman Farmasi Online kini berwajah baru , kunjungi sekarang dan dapatkan harga yang terbaik dari kami . Segalanya mudah...



    www.sentosa-online.com

    awi216
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 174
    Registration date : 02/03/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by awi216 on Mon Dec 21, 2009 1:39 am

    Apa salahnya kalau si lelaki tak berapa nak cukup duit hantaran tu. Si perempuan tolong cukup2 kan. Lgpun duit tu tak kemana, akan balik kepada si pengantin pompuan jgak. Ni tidak, dah la mak bapak letak hantaran mahal, si bakal isteri plak, bleh je buat derk.

    Berapa kerat la yg mampu beli kereta, rumah cash.. Hehe..

    AhmadSyazwan
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 414
    Age : 28
    Location : PERLIS
    Job/hobbies : Main Tuju Kasut
    Registration date : 26/02/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by AhmadSyazwan on Mon Dec 21, 2009 10:05 am

    offtopic
    selalu dengar makayah sekarang ni tak lebih mcm nak jual anak

    loy_azloy
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1513
    Age : 35
    Location : Muo/Putrajaya
    Job/hobbies : DOF/bela kelisa
    Registration date : 23/02/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by loy_azloy on Mon Dec 21, 2009 10:21 am

    awi216 wrote:Apa salahnya kalau si lelaki tak berapa nak cukup duit hantaran tu. Si perempuan tolong cukup2 kan. Lgpun duit tu tak kemana, akan balik kepada si pengantin pompuan jgak. Ni tidak, dah la mak bapak letak hantaran mahal, si bakal isteri plak, bleh je buat derk.

    Berapa kerat la yg mampu beli kereta, rumah cash.. Hehe..
    yang aku boldkan tu sebenarnya ramai yang dah praktikkan...cume mereka2 yang bakal menempuh aje yang tahu...yang belum nak kawin tak tau lagi benda ni...


    Last edited by loy_azloy on Mon Dec 21, 2009 10:24 am; edited 1 time in total


    --------------------------------------------
    Gintoki Sakata : "When something falls at my feet...the least i can do is pick it up"
    mari beramal dengan hanya RM10
    klik kat sini http://putera.forumotion.com/aktiviti-f15/projek-kutipan-dana-wakaf-pelaburan-untuk-akhirat-t6036.htm
    ------------------------------------------------------------
    currently take care my Green Base Arowana and mastered RC heli


    loy_azloy
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1513
    Age : 35
    Location : Muo/Putrajaya
    Job/hobbies : DOF/bela kelisa
    Registration date : 23/02/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by loy_azloy on Mon Dec 21, 2009 10:24 am

    AhmadSyazwan wrote:offtopic
    selalu dengar makayah sekarang ni tak lebih mcm nak jual anak
    bukan jual anak,tapi anak mereka tu bukan anak ayam,lagipun kita kena faham mak ayah diaorg jaga dari kuar dari perut ibu sampai besar,tapi biasanya kita boleh berbincang sebab tu sebelum bertunang ada kunjungan MERISIK.tujuan merisik untuk kedua2 belah pihak berbincang dan bertolak ansur...


    --------------------------------------------
    Gintoki Sakata : "When something falls at my feet...the least i can do is pick it up"
    mari beramal dengan hanya RM10
    klik kat sini http://putera.forumotion.com/aktiviti-f15/projek-kutipan-dana-wakaf-pelaburan-untuk-akhirat-t6036.htm
    ------------------------------------------------------------
    currently take care my Green Base Arowana and mastered RC heli


    awi216
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 174
    Registration date : 02/03/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by awi216 on Tue Dec 22, 2009 12:30 am

    loy_azloy wrote:
    AhmadSyazwan wrote:offtopic
    selalu dengar makayah sekarang ni tak lebih mcm nak jual anak
    bukan jual anak,tapi anak mereka tu bukan anak ayam,lagipun kita kena faham mak ayah diaorg jaga dari kuar dari perut ibu sampai besar,tapi biasanya kita boleh berbincang sebab tu sebelum bertunang ada kunjungan MERISIK.tujuan merisik untuk kedua2 belah pihak berbincang dan bertolak ansur...

    Tp slalunya kan, si lelaki dn perempuan akan berbincang dahulu berapa duit hantaran yg perlu dibayar sebelum mulanya hari ntuk proses merisikk tu. Tul tak? Kalu dh set duit hantaran baru la rombongan merisik akan dihantar. Bukannya apa, ntuk lancarkan proses merisik. Ok la kan, kalu parent bleh berbincang dn bertolak ansur. Sebab sesetengah parent mmg takde kompromi, ,kalu putih kata putih la jadinya. Nak taknak si bakal menantu terpaksa la pinjam duit bank lebih2 ntuk kawin. Kadang2 sanggup tengok anak lambat kawin, asalkan dapat duit hantaran mcm yg ditetapkan. Ini pun realitinya jgak.

    NazCYPHER32
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 373
    Age : 26
    Location : Seremban
    Job/hobbies : FSsimming,racing sim,3dmodelling
    Registration date : 04/03/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by NazCYPHER32 on Tue Dec 22, 2009 1:59 am

    cakap psl kos kawin ni ah..aku trigat crite member bpk aku kawin dulu tahun 1996...mase tuh..die same ngn bapak aku la,tentera,sarjan kat 1 armor kuantan...dipendekkan crite:

    die nk kawin..tp problemnye,kluarga si pmpuan nih punya demand mas kawin sebanyak RM8k..RM8k tuh mas kawin yer,bukan hantaran..pmpuannye tu owg johor..mmg ketegak sket,yela,lagipun abg2 pmpuan nih blakanye kawin mas kawin mhl2..tp apekan daya,die nih cuma la tentera berpangkat sarjan pd thn 1996..time tuh dwit die cume ada cume ade kurang dari RM5k,dgn gaji pokok pn xsmpai 1k,ape die bole bwat..tapi die nekad..die akan cari RM10k utk mas kawin,die nih mmg berani..then die rujuk ngn kawan baik die,bapak aku la..mase tuh bapak aku pgwai waran,mmg keje die amik tau perihal kluarga2 tentera,bakat..bla3..pastu pihak koperasi tentera bagi pinjaman sebanyak 10k pada die..smpaila mase sbulan sbelum kawin,sume preparation,hantar duit sume dah dibuat,setelah diijabkabul...4 hari lepas tuh die nk blik kem,die bawak isteri die utk balik sama..then die cakap kt mentua die yg die dah beli anak die dalam keadaan berhutang,jgn berhajat utk jumpa isteri die lagi shingga la sume hutang die slesai...ko tau pe jadik lepas tuh...selama 3 tahun lebih die xpenah balik umah mak mentua die...bini die smpai mrayu2 nk balik,tp die xendahkan..smpai la tahun 2002..mak mentua die dtg kem,lwt ank die,mak die smpai sujud atas kaki die,then berakhir dgn mentua die bantu settlekan hutang koperasi,then...guest watt??happy ending..huhu..skang nih die dah ade 3 org ank da,n masih lagi berkhidmat kt kuantan tuh..


    p/s:bile fkr2 balik psl bende nih,membuatkan aku rindu nk jadi anok askor...best wooo...pagi2 bangun,bunyi jet2 tudm mlintas Sad Sad ...aku rinduu....

    Sponsored content

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by Sponsored content Today at 4:53 pm


      Current date/time is Sat Dec 10, 2016 4:53 pm