Forum Sementara Putera.com

Bersama kita perkemaskan forum ini sementara forum asal dalam pemulihan.

Forum putera dah kembali. Masalah sudah berjaya diselesaikan. Sila lawati http://forum.putera.com/tanya


    Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Share

    teri-chan
    Moderators
    Moderators

    Gender : Female Number of posts : 2223
    Location : sumwhere kat peta bumi mesia
    Registration date : 13/02/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by teri-chan on Tue Dec 22, 2009 7:54 am

    ini pendapat personal aku.

    setau aku.. topic ini mengisahkan KOS WALIMATUL URUS. mengapa harus didebatkan wang hantaran perlu atau tidak. Pls... sila menjawab keperluan topic. Jika anda merasakan pendapat anda tidak menjawab soalan, sila buka topic lain membincangkan harus atau tidak wang hantaran dlm masyarakat melayu.

    NUFF SAID.

    Back to the main topic.

    Jumlah kos yg TS perlu tahu adakah jumlah total kedua-dua belah pihak atau jumlah wang lelaki perlu ada untuk menjalankan walimatul urus.

    ada beza antara dua sbb biasanya jumlah keseluruhan melibatkan campur tangan pengantin lelaki, perempuan dan pihak keluarga. kalu pengantin lelaki je cover yg kuarkan kering la badan.

    kalu nk tau brape total lelaki saja habis... aku mungkin leh tlg skit2.


    --------------------------------------------


    teri-chan is back

    TemanX
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 90
    Registration date : 28/11/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by TemanX on Tue Dec 22, 2009 10:09 pm

    Ya.... betul cakap cik tu... kos yang perlu di tanggung bagi pihak laki.

    Sebab pompuan tak keje, cuma pandai jahit skit2 je..... kuang3

    P/s: janji dapat bini solehah, itu dah memadai bagi diriku yang cat ini.....


    bounce

    arulsr
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 139
    Location : KL - N9 - MLK
    Job/hobbies : IT Specialist
    Registration date : 16/02/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by arulsr on Tue Dec 22, 2009 10:50 pm

    erm..sekadar nk berkongsi..aku nak kawin bulan 1 nih..
    kire2 balik rupenye nk dekat 22+- jgk aku kluar duit, dari tunang,kenduri,brg2 sume beli sndiri lak tuh..bukan die beli utk aku..tu sume nk jimat kos..nk jimat2 pun tak sedar dah abis 20k lebih..

    teri-chan
    Moderators
    Moderators

    Gender : Female Number of posts : 2223
    Location : sumwhere kat peta bumi mesia
    Registration date : 13/02/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by teri-chan on Tue Dec 22, 2009 11:06 pm

    kalu mcm tu.. kene standby duit hantaran (cash) let say... 8k

    beli hantaran pihak pompuan (beli 1 brg 1 bulan lg jimat dr beli 1 shot... let say 9 dulang time tunang, 9 dulang time kawin. means ada 18 dulang kan? abis dlm 10k... (beli skit2 tak rasa 10k abis)

    pastu stanby lg 5k utk miscellaneous expenses dan mas kawin.

    so total brape dh tu?

    yep... 23k secara totalnya. ni anggaran kasar je. boleh cut down byk lg.

    kalu cut down leh dpt smpai 15k rasanya.


    --------------------------------------------


    teri-chan is back

    cikdayah
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 56
    Registration date : 04/03/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by cikdayah on Tue Dec 22, 2009 11:59 pm

    disebabkan aku nak kawin bulan 2 ni meh aku share.jangan pulak terkejut.masing2 punya kemampuan kan..aku kawin ni 100% ditanggung oleh bakal suami.sebab aku tak keje.kebetulan aku abes kontrak lepas aku tunang.so dlm mencari keje,aku pun nak kawin da.mmg terpaksa la cik abg sponser.cuma duit kenduri parent bantu skit+duit hantaran.lain2 dia la tangggung.total duit dia keluar boleh beli sebiji viva aku rasa.dengan perabot umah baru lg.bagi aku kalau mampu ok.kalau rasa2 sakit..buat sederhana.
    pasal mas kawin pulak dia cakap kalau dia mampu bagi lebih,dia bagi lebih.sebenarnya pape pun mende2 gni boleh bawa berbincang.ikut kemampuan dan selesa masing2

    cherry cherry

    teri-chan
    Moderators
    Moderators

    Gender : Female Number of posts : 2223
    Location : sumwhere kat peta bumi mesia
    Registration date : 13/02/2009

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by teri-chan on Wed Dec 23, 2009 7:21 am

    betul.... bg yg lelaki... mmg byk giler duit kuar. aku ngn cik abg tong2 sharing2 topup hantaran. cume mas kawin je die mati2 cr. hantaran pn beli2 sendiri2. aku beli brg aku, die beli brg dia.

    tu sbb aku slalu nasihatkan kwn2 aku. kalu taknak kene heart attack. rancang dulu. beli brg2 skit2... buat 1-1.

    owh.. aku rasa aku ada pos checklist utk pengntin. supaya tak kelam kabut dan dlm ms yg sama leh cr skit duit.


    --------------------------------------------


    teri-chan is back

    Sponsored content

    Re: Semua kos walimatul urus yang korang tanggung.

    Post by Sponsored content Today at 6:40 pm


      Current date/time is Sat Dec 10, 2016 6:40 pm