Forum Sementara Putera.com

Bersama kita perkemaskan forum ini sementara forum asal dalam pemulihan.

Forum putera dah kembali. Masalah sudah berjaya diselesaikan. Sila lawati http://forum.putera.com/tanya

    KALI PERTAMA KE MAHKAMAH SYARIAH

    Share

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 398
    Age: 38
    Location: opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies: Peguam Syarie
    Registration date: 15/02/2009

    KALI PERTAMA KE MAHKAMAH SYARIAH

    Post by szainizam on Mon Feb 16, 2009 10:22 am

    Ini merupakan panduan atau maklumat secara ringkas berkenaan cara berurusan di Mahkamah khasnya di Mahkamah Syariah di Malaysia. Saya terpanggil untuk membuat panduan ini kerana melalui pengalaman saya yang serba kekurangan ini, terdapat ramai orang termasuk saya sendiri yang ada keperluan di Mahkamah dan ingin berurusan di Mahkamah buat PERTAMA KALI pasti merasa bimbang, takut dan fobia mendengar Mahkamah. Pendek kata, bila dengar perkataan Mahkamah saja, dah rasa kecut perut, bimbang dan sebagainya.

    Selain rasa ingin berkongsi ilmu dan menambah pengetahuan, masyarakat dapat mengetahui hak, keperluan dan apa yang perlu disediakan sebelum membuat urusan di Mahkamah. Banyak yang kita dengar dan saya lihat sendiri, mereka yang datang dari jauh dan ambil cuti bekerja datang ke Mahkamah dengan tujuan untuk membuat tuntutan tetapi pulang hampa apabila mengetahui Mahkamah yang mereka pergi tidak ada berbidangkuasa, dokumen yang tidak lengkap dan sebagainya kerana mereka pergi ke Mahkamah dengan tidak atau tanpa maklumat.

    Kadang kala terdapat pelanggan yang datang mahukan kes mereka diselesaikan dengan segera. Dalam fikiran mereka, sekiranya kes mereka difailkan pada hari ini, hari ini jugalah mereka akan mendapat keputusannya. Hari ini juga mereka boleh bercerai, hari ini juga mereka boleh mendapat hak jagaan anak dan hari ini juga mereka boleh mendapat harta sepencarian.

    Biasanya jangkamasa atau tempoh sesuatu kes adalah bergantung kepada banyak faktor. Ada kes dalam satu bulan boleh selesai dan ada juga kes yang mengambil masa 6 bulan hingga setahun, malah ada juga kes yang diselesaikan setelah beberapa tahun. Antara faktor yang mempengaruhi cepat atau lambatnya sesuatu kes itu dapat diselesaikan ialah bergantung pihak-pihak itu sendiri, pihak mahkamah, peguam (sekiranya anda menggunakan khidmat peguam) dan berdasarkan kes itu sendiri

    Sebab pertama ialah datangnya dari pihak-pihak iaitu pihak penuntut dan pihak yang kena tuntut. Kehadiran pihak-pihak di Mahkamah pada masa yang ditetapkan adalah penting bagi memastikan kelancaran perjalanan sesuatu kes. Sekiranya antara kedua pihak tidak hadir pada masa yang ditetapkan, Mahkamah terpaksa menangguh kes tersebut ke suatu tarikh yang akan datang dan ini pasti melewatkan kes tersebut. Walaubagaimanapun, ada sesetengah kes, Mahkamah boleh dengan budibicara dan dengan kuasa yang ada, menjalankan terus prosiding walaupun tanpa kehadiran pihak-pihak. Terdapat juga kes yang mana Mahkamah terpaksa menutup kes tersebut kerana kegagalan pihak yang menuntut hadir ke mahkamah.

    Sebab kedua melalui pengalaman saya datangnya dari pihak Mahkamah. Biasanya dalam hal ini, ia berlaku disebabkan antara lain ialah para hakim berkursus, ada persidangan dan lain-lain lagi perkara yang tidak dapat dielakkan yang mana tarikh tersebut bertindih dengan tarikh di mana kes-kes yang telah ditetapkan terlebih dahulu. Jadi, mahu atau tidak, kes-kes yang ditetapkan terpaksa ditangguh atau hanya diberi tarikh sebutan yang akan datang oleh pihak yang bertugas. Ada satu kes yang dilaporkan, setiap kali tarikh sebutan kes tersebut telah ditetapkan, bila tiba harinya terpaksa ditangguh oleh Mahkamah dan perkara ini berlanjutan sehingga beberapa kali. Jadi, hakim perlu dan patut bertindak bijak dengan menetapkan dua atau tiga tarikh sekali gus mengelakkan dari berlakunya pertangguhan kes dalam jangka masa yang lama.

    Sebab lain ialah berdasarkan peguam yang dilantik. Kata orang, kejayaan sesuatu kes di Mahkamah adalah bergantung sejauh mana berpengalamannya peguam yang mewakili anda. Peguam yang bijak serta berpengalaman mampu menilai dan mengagak selama mana sesuatu kes yang dikendalikan boleh selesai. Jika pada penilaiannya sesuatu kes itu boleh diselesaikan secara baik atau secara perjanjian penyelesaian, maka kes itu akan selesai dalam tempoh masa yang singkat.

    slaughters
    PDP Moderator
    PDP Moderator

    Gender: Male Number of posts: 213
    Location: Selangor
    Registration date: 13/02/2009

    Re: KALI PERTAMA KE MAHKAMAH SYARIAH

    Post by slaughters on Mon Feb 16, 2009 2:58 pm

    series rajin gile..

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 398
    Age: 38
    Location: opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies: Peguam Syarie
    Registration date: 15/02/2009

    Re: KALI PERTAMA KE MAHKAMAH SYARIAH

    Post by szainizam on Mon Feb 16, 2009 3:41 pm

    salam bro...

    penting n series ni...

    la ni budak2 baru sebulan dua dah nak cerai berai...

    pastu tak tahu/ jahil agama...tak tahu lafaz cerai tokleh memain...

    habis tu camner... bounce

    Match
    Guest

    Re: KALI PERTAMA KE MAHKAMAH SYARIAH

    Post by Match on Tue Feb 17, 2009 5:10 pm

    Tu tak kira yang ikut kepala lutut cerai guna SMS seperti artis malaysia kita.
    Taktau la jahil agama ka jahil apa.

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 398
    Age: 38
    Location: opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies: Peguam Syarie
    Registration date: 15/02/2009

    Re: KALI PERTAMA KE MAHKAMAH SYARIAH

    Post by szainizam on Wed Feb 18, 2009 12:17 pm

    Pertama nasihat saya kepada mereka, pastikan jenis TUNTUTAN/PERMOHONAN anda, pastikan DOKUMEN anda lengkap kalau tidak anda akan hanya membazir masa anda, pastikan MAHKAMAH yang anda pergi adalah di dalam mahkamah yang mempunyai bidang kuasa dan lain-lain lagi yang akan saya terangkan. Berikut panduan serba ringkas sebelum anda ke Mahkamah Syariah :-

    1. Kenalpasti tuntutan/permohonan yang anda tuntut/mohon di Mahkamah Syariah.

    contoh. Tuntutan pengesahan lafaz cerai
    tuntutan perceraian jenis fasakh
    Tuntutan hadhanah (hak jagaan anak)


    2. Kenalpasti Mahkamah yang berbidangkuasa dengan tuntutan/permohonan anda.

    Ia adalah berdasarkan tempat tinggal atau di mana anda bermastautin berdasarkan tempat tinggal orang yang kena tuntut (suami atau isteri).

    Contoh : anda ingin menuntut pengesahan lafaz cerai. Anda tinggal di Puchong, Selangor. Jadi, Mahkamah yang mempunyai bidangkuasa untuk mendengar dan memutuskan kes anda adalah Mahkamah Syariah Bandaraya Petaling. Ini kerana Puchong adalah terletak di dalam daerah Petaling (setakat Ini). Manakala sekiranya anda tinggal di Kuala Lumpur, mahkamah yang berbidangkuasa dengan tuntutan/permohonan anda adalah Mahkamah Syariah Kuala Lumpur.

    Ok, sekiranya alamat di kad pengenalan anda di Melaka tetapi anda tinggal di Ampang, Selangor Darul Ehsan, anda perlu mengemukakan sekali borang pemastautinan anda di Ampang, Selangor Darul Ehsan. Borang tersebut boleh anda dapati di masjid-masjid, pejabat agama yang berdekatan dengan tempat anda tinggal. Ini penting! Untuk memastikan Mahkamah yang akan anda pergi adalah berbidangkuasa untuk mendengar dan membuat keputusan berkenaan tuntutan anda.

    3. Kenalpasti dokumen yang berkenaan dengan tuntutan /permohonan anda

    contoh: Anda menuntut pengesahan lafaz cerai. Jadi, dokumen yang anda perlukan untuk mendaftarkan kes anda biasanya ialah salinan kad pengenalan anda, borang pemastautinan (sekiranya alamat di dalam kad pengenalan anda bukan alamat mastautin anda), Salinan surat nikah, salinan surat beranak anak-anak (jika ada) dan dokumen-dokumen yang berkaitan.

    Contoh: Surat yang menyatakan suami anda tulis berkenaan talaq.
    Surat pengesahan doktor atau repot polis bagi tuntutan cerai fasakh.

    4. Pembayaran bagi tujuan pemfailan tuntutan /permohonan.

    Terdapat beberapa jenis pembayaran sama ada bagi tujuan pendaftaran kes. Ianya termasuk bayaran bagi dokumen saman dan pernyataan tuntutan, permohonan, affidavit, kos penyampaian, perakuan segera, sepina, wakalah ( perlantikan peguam) dan sebagainya. Ianya berbeza bayaran antara Mahkamah Rendah Syariah dengan Mahkamah Tinggi Syariah. Ia juga berbeza bayaran mengikur negeri-negeri di Malaysia.

    Begitulah info lebih kurang...

    Kalau tersilap, harap maaf dan leh betulkan sesama kita...

    p/s : Jangan lari dari masalah, hadapi dengan tenang dan penuh sabar...hehehe

    benchoz
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 63
    Age: 29
    Location: Dekat Umah
    Job/hobbies: aku tgh cari membe nak duk ngn aku kat Brunsfield
    Registration date: 15/02/2009

    Re: KALI PERTAMA KE MAHKAMAH SYARIAH

    Post by benchoz on Wed Feb 18, 2009 2:01 pm

    thanks...aku penah gak nek mahkamah ni...ala...takde pe pun yang dekat mahkamah tuh...so tak payah nak takut ke...kecut pinggang ke...aku nek mahkamah sbb nak kurangkan saman memandu terlebih laju sikit...hehehe

    lampusuluh
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts: 12
    Registration date: 19/02/2009

    Re: KALI PERTAMA KE MAHKAMAH SYARIAH

    Post by lampusuluh on Thu Feb 19, 2009 1:20 am

    good info!

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 398
    Age: 38
    Location: opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies: Peguam Syarie
    Registration date: 15/02/2009

    Re: KALI PERTAMA KE MAHKAMAH SYARIAH

    Post by szainizam on Thu Feb 19, 2009 4:16 pm

    Jenis-jenis perceraian yang diguna/pakai di Malaysia

    Secara umum kes-kes perceraian yang biasa diguna/pakai di Malaysia adalah sebagaimana yang telah ditetapkan oleh Hukum Syarak. Ia terdiri sebagaimana berikut :-

    1. Perceraian jenis fasakh

    Perceraian jenis ini banyak digunapakai di Malaysia. Fasakh bermaksud membubarkan perkahwinan. Terdapat beberapa sebab atau alasan yang membolehkan isteri atau suami memfasakhkan perkahwinan mereka di Mahkamah antaranya

    i- Tidak tahu di mana suami atau isteri berada selama tempoh lebih dari satu tahun

    ii- Suami cuai atau tidak beri nafkah kepada isteri selama tiga bulan atau lebih

    iii- Suami atau isteri dipenjara selama tempoh tiga tahun atau lebih.

    iv- Suami atau isteri tidak menunaikan nafkah batin tanpa sebab yang munasabah selama tempoh satu tahun

    v- Suami telah mati pucuk pada masa perkahwinan dan masih lagi sedemikian dan isteri tidak tahu pada masa perkahwinan bahawa suami telah mati pucuk.

    vi- Suami atau isteri telah gila selama tempoh dua tahun atau sedang mengidap penyakit kusta atau penyakit kelamin yang boleh berjangkit.

    vii- Isteri telah dikahwinkan oleh wali Mujbirnya sebelum ia mencapai umur baligh, menolak perkahwinan itu sebelum mencapai umur lapan belas tahun, dan ia belum disetubuhi oleh suaminya.

    viii- Suami atau isteri menganiayai isteri atau suami antara lain dengan
    i- lazim menyakiti atau menjadikan kehidupannya menderita akibat aniaya
    ii- berkawan dengan perempuan atau lelaki jahat atau hidup berperangai keji mengikut Hukum Syarak
    iii- cuba memaksa isteri hidup secara lucah
    iv- melupuskan harta isteri atau suami atau melarang isteri atau suami itu dari menggunakan hak-haknya di sisi undang-undang
    v- menghalang isteri atau suami dari menunai atau menjalankan kewajipan atau amalan agamanya
    vi- jika suami mempunyai isteri lebih daripada seorang, dia tidak melayani isteri yang berkenaan secara adil mengikut Hukum Syarak

    ix- suami sengaja enggan menyetubuhi isteri selama empat bulan.

    x- Isteri tidak izin dengan pekahwinan atau izinnya tidak sah, sama ada oleh sebab paksaan, kesilapan, ketidaksempurnaan akal, atau lain-lain hal yang diakui oleh Hukum Syarak.

    xi- Pada masa perkahwinan itu isteri, sungguh pun berkebolehan memberi izin yang sah, adalah seorang yang sakit otak, sama ada berterusan atau berselangan dan sakit otaknya adalah dari suatu jenis atau setakat yang menjadikannya tidak layak untuk berkahwin,

    xii- Apa-apa alasan lain yang diiktiraf sebagai sah bagi membubarkan perkahwinan di bawah Hukum Syarak.


    2. Perceraian jenis taklik

    Perceraian jenis ini juga biasa digunapakai di Mahkamah Syariah di Malaysia. Taklik bermaksud perceraian dengan bersyarat. Biasanya taklik dibuat semasa upacara nikah iaitu apabila selesai pengantin lelaki diakad nikah. Contoh lafaz taklik yang dibuat di Selangor seperti berikut :-

    Saya mengaku apabila saya tinggalkan isteri saya………….. selama empat bulan hijrah berturut-turut atau lebih dengan sengaja atau paksaan, dan saya atau wakil saya tiada memberi nafkah kepadanya selama tempoh masa yang tersebut pada hal ia taatkan saya atau saya melakukan sebarang mudharat kepada tubuh badannya, kemudian ia mengadu kepada Mahkamah Syariah dan apabila sabit aduannya di sisi Mahkamah Syariah, dan ia memberi kepada Mahkamah Syariah, yang menerima bagi pihak saya satu ringgit maka pada ketika itu tertalaq ia dengan cara talaq khulu’..

    Terdapat juga suami yang membuat takliq selain dari takliq di atas semasa tempoh perkahwinan. Sebagai contoh lafaz …Sekiranya engkau (isteri) keluar dari rumah ini, maka jatuh talaq atas engkau…. Dalam hal ini, isteri hendaklah pergi ke Mahkamah Syariah bagi mengesahkan lafaz tersebut sama ada jatuh talaq atau tidak.

    3. Perceraian dengan talaq atau dengan perintah

    Perceraian jenis ini juga antara perceraian yang biasa digunapakai di Malaysia. Kebiasaannya perceraian jenis ini dibuat oleh isteri dengan persetujuan suami untuk menceraikan isterinya di dalam Mahkamah atau suami yang menuntut untuk menceraikan isterinya dengan kebenaran Mahkamah. Mahkamah setelah menyiasat dan berpuas hati dengan alasan-alasan yang diberikan, membenarkan suami melafazkan talaq di dalam Mahkamah.

    4. Perceraian jenis khulu’

    Khulu’ atau tebus talaq juga antara perceraian yang digunakan di dalam Mahkamah Syariah di Malaysia. Perceraian jenis ini adalah sekiranya suami tidak bersetuju untuk menjatuhkan talaq, tetapi bersetuju bercerai dengan cara penebusan. Mahkamah boleh selepas jumlah yang ditentukan dipersetujui oleh kedua pihak mengarahkan suami melafazkan perceraian dengan cara penebusan. Perceraian jenis ini adalah perceraian Bain Sughra atau tidak boleh rujuk. Sekiranya kedua pihak ingin kembali semula sebagai suami isteri maka hendaklah dengan akad nikah yang baru.

    5. Perceraian dengan li’an

    Perceraian jenis ini jarang sekali berlaku di Malaysia. Li’an bermaksud sumpah/laknat suami atau isteri. Sekiranya suami atau isteri telah bersumpah dengan cara li’an mengikut Hukum Syarak di Mahkamah. Apabila Mahkamah membuat keputusan, Hakim hendaklah memerintahkan pasangan tersebut dipisahkan dan hidup berasingan selama-lamanya.

    penambaikan amat diharapkan....

    sesama kongsi info....

    Diablo
    Guest

    Re: KALI PERTAMA KE MAHKAMAH SYARIAH

    Post by Diablo on Sat Feb 21, 2009 3:30 pm

    Hummm.... Kadang-2 ramai yang menuduh punca kes banyak tertangguh kerana mahkamah...
    Sebenarnya banyak sebab... Antaranya peguambela yang tak dapat hadir laa... Defendan tak dapat hadir laa...
    Defendan sakit laa... Kadang-2 buat-2 sakit... sbb nak lengah-lengahkan prosiding... Adakalanya dokumen peguambela tak cukup lalu mintak tangguh... Mereka inilah punca mengapa byk sgt kes-kes di mahkamah tertangguh... Kadang-2 hakim pun naik pening...

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 398
    Age: 38
    Location: opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies: Peguam Syarie
    Registration date: 15/02/2009

    Re: KALI PERTAMA KE MAHKAMAH SYARIAH

    Post by szainizam on Mon Feb 23, 2009 12:33 pm

    betul2...

    so takleh la kita cakap mahkamah terutama mahkamah syariah ni lewat semuanya disebabkan oleh MAHKAMAH.. Banyak sebab...

    Oleh itu, Hakim ada kuasa mengikut budi bicaranya untuk menggugurkan kes sekiranya pihak Plaintif (yang menuntut) tidak hadir.

    Ye la, dia yang menuntut/meminta agar Mahkamah keluarkan satu Perintah tapi dia tak hadir ke Mahkamah...susah la macam tu...

    lampusuluh
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts: 12
    Registration date: 19/02/2009

    Re: KALI PERTAMA KE MAHKAMAH SYARIAH

    Post by lampusuluh on Mon Feb 23, 2009 4:27 pm

    itu kalu plaintif x hadir, kalu defendan yg x hadir camana lak?? slalunya defendan x nak/sengaja utk x hadir disebabkan utk melewat2kan/melengah2kan tuntutan. kalu kes pengesahan cerai.. lg la naya kat si isteri, tambah2 lg kalu kes cerai tanpa saksi.. so apa penyelesaian yg boleh diambil oleh pihak isteri sekiranya si suami ketegaq takmo hadir?

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 398
    Age: 38
    Location: opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies: Peguam Syarie
    Registration date: 15/02/2009

    Re: KALI PERTAMA KE MAHKAMAH SYARIAH

    Post by szainizam on Mon Feb 23, 2009 5:36 pm

    hehehe...

    yg aku tau la...

    mahkamah atas permohonan isteri tu..leh kuarkan waran...

    atau..isteri leh bersumpah...

    camner ek lampusuluh? aku rasa ko lebih ARIF...

    muraicherang
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 160
    Location: klate
    Job/hobbies: pikat burung tino
    Registration date: 21/02/2009

    Re: KALI PERTAMA KE MAHKAMAH SYARIAH

    Post by muraicherang on Mon Feb 23, 2009 9:05 pm

    aku dlu g court ari2(kcuali sabtu/ahad) 3 taun lak2.....

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 398
    Age: 38
    Location: opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies: Peguam Syarie
    Registration date: 15/02/2009

    Re: KALI PERTAMA KE MAHKAMAH SYARIAH

    Post by szainizam on Sat Mar 07, 2009 3:09 pm

    lampusuluh wrote:itu kalu plaintif x hadir, kalu defendan yg x hadir camana lak?? slalunya defendan x nak/sengaja utk x hadir disebabkan utk melewat2kan/melengah2kan tuntutan. kalu kes pengesahan cerai.. lg la naya kat si isteri, tambah2 lg kalu kes cerai tanpa saksi.. so apa penyelesaian yg boleh diambil oleh pihak isteri sekiranya si suami ketegaq takmo hadir?

    apa pendapat ko lampusuluh...dan semua PUTERA yang arif?

    bob76
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 22
    Registration date: 07/04/2009

    Re: KALI PERTAMA KE MAHKAMAH SYARIAH

    Post by bob76 on Tue Apr 07, 2009 8:06 pm

    SUSAH JUGAK KALAU NAK BERCERAI PUN ERK....
    RAMAI ORG INGAT SENANG LE TU...
    LAFAZ CERAI JE, TINGGAL CAMTU JER....
    MMG BYK YG AKAN DILALUI SBLM DAPAT KEPUTUSAN PERCERAIAN NI...
    WALLAHUALAM...

      Current date/time is Fri Oct 24, 2014 11:20 pm