Forum Sementara Putera.com

Bersama kita perkemaskan forum ini sementara forum asal dalam pemulihan.

Forum putera dah kembali. Masalah sudah berjaya diselesaikan. Sila lawati http://forum.putera.com/tanya


    fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Share

    Aluda.AluQieY
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Female Number of posts : 144
    Location : PEKOPON
    Registration date : 13/02/2009

    fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by Aluda.AluQieY on Sun Feb 15, 2009 1:50 am

    1- Gas methane yang terdapat pada timbunan najis babi di sebuah kandang haiwan berdekatan dengan Verona, Itali telah diletupkan dengan menggunakan kotak fius. Adalah memeranjatkan bila sahaja fius dinyalakan berlaku ledakan hebat seperti bom yang memusnahkan kandang babi bersama dengan 500 binatang itu yang ada di dalam kandang.
    Bila letupan berlaku babi berlambungan ke udara dan jatuh berkecai ke bumi. Kekuatan gas pada najis binatang itu adalah cukup hebat yang mana seoerang yang sempat menyaksikan peristiwa itu menganggapnya sebagai peristiwa kiamat.

    2- Anggota polis telah dikerahkan untuk menangkap seekor kuda belang yang terlepas ke luar Zoo Marine World, California. Binatang itu sedang menghala ke sebuah jalan raya enam laluan. Dengan menggunakan sebuah kereta peronda polis mengejar kuda belang itu dan akhirnya dapat memintasnya.
    Anggota polis merasakan kerja mereka mudah dibereskan. Bagaimanapun mereka terperanjat besar bila kuda belang itu menendang pintu keretanya. Kemudian kuda belang itu melompat dan menyebabkan bahagian hadapan kereta turut kemik. Selepas itu kuda itu mengunyah pula stering hingga tertanggal sekali gus mencederakan dua orang pengendali haiwan sebelum berjaya ditangkap dan dimasukkan semula ke dalam zoo berkenaan.

    3- Kakitangan dan pegawai Bandar Raya Toccoa di Georgia, Amerika telah membuat ketetapan bahawa wang orang ramai diharamkan daripada membiayai latihan dan kelas yoga kerana menganggap yoga adalah sejenis latihan memuja iblis dan syaitan.

    4- Satu kejadian pelik.. berlaku di daerah Ridgway, Illinois pada tahun 1976. Sebatang perdu pokok yang beratnya kira-kira 500 paun telah dijumpai di merata-rata tempat seperti di rumah orang, dalam kereta, van dan di jalan raya. Tunggul perdu ini akan berada selama satu atau dua hari dan kemudiannya ghaib tanpa dapat dikesan.

    5- Seorang wanita, Rosana Vigil berumur 60 tahun telah digempur oleh seorang penjahat di sebuah jalan raya di Denver, Colorado. Penjahat itu lantas memicit mulutnya dan mengeluarkan gigi palsu. Sewaktu membuat laporan kepada polis, Rosana menceritakan setelah melihat tiada emas pada gigi palsunya, penjahat itu membebaskannya dan memberi balik gigi palsu tanpa mengapa-apakannya.

    6- Rekod sendawa paling lama hingga setakat ini dipegang oleh seorang lelaki yang bernama Vera Stong dari Tennessee, Amerika. Dia sendawa tanpa berhenti selama 58 hari.

    7- Racun ular tedung tidak berbahaya jika diminum.

    8- Raja Christian IV dari negara Denmark tidak senang dengan sebuah buku yang ditulis oleh seorang pengarang yang bernama Theodore Reinking. Sebagai hukumannya pengarang tersebut dipaksa memakan bukunya dengan mengoyak kertas tulisan itu dan dijadikan sup.

    9- Oleh kerana kurangnya katak betina, katak-katak jantan mengamuk di dalam sebuah kolam di Britain pada tahun 1977. Rebutan mendapatkan pasangan untuk persenyawaan di kalangan katak menyebabkan semua ikan emas yang terdapat di dalam kolam itu mati.

    Aku Tak Sengal
    Ahli
    Ahli

    Gender : Female Number of posts : 635
    Registration date : 13/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by Aku Tak Sengal on Sun Feb 15, 2009 3:18 am

    aku first pos!!

    gunung kinabalu ade lah gunung yg sentiase bertambah ketinggiannya..

    kron1x
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 67
    Location : 127.0.0.1
    Registration date : 12/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by kron1x on Sun Feb 15, 2009 9:32 am

    Aku Tak Sengal wrote:
    gunung kinabalu ade lah gunung yg sentiase bertambah ketinggiannya..

    betulkah fakta ni? secara jujurnya aku tidak tahu...huhu pale

    Aluda.AluQieY
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Female Number of posts : 144
    Location : PEKOPON
    Registration date : 13/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by Aluda.AluQieY on Sun Feb 15, 2009 9:44 am

    -Perkataan 'Checkmate' berasal dari bahasa Parsi iaitu ' shah mat' yang bermaksud 'raja sudah mati'.

    -Ada tiga jenis manusia di muka bumi ini. Pertama, yang belajar daripada kesilapan sendiri, mereka ini dikatakan bijak dan berpengalaman. Kedua, yang belajar daripada pengalaman orang lain; mereka ini boleh dikatakan golongan yang cerdik dan menikmati kegembiraan dalam hidupnya. Ketiganya pula, yang tidak belajar daripada pengalaman diri sendiri mahupun orang lain; mereka inilah yang hanyut dengan kebodohan sendiri.

    -Keluasan Benua Antartika adalah 14 juta kilometer persegi. Jika negara India dan China dicantumkan, keluasannya masih gagal menandingi kawasan benua beku itu. Ini kerana 90 peratus dari benua Antartika dilitupi ais dengan ketebalan kira-kira dua kilometer, manakala keluasan litupan ais pula adalah 30 juta meter persegi. Jika semua ais di Antartika cair, paras laut akan naik mendadak di antara 50-60 meter dan menenggelamkan sebahagian besar muka bumi kita.

    -Kira-kira 17 peratus manusia adalah kidal, sama dengan gorila dan cimpanzi.

    P/s: aku pun kidak gal

    teri-chan
    Moderators
    Moderators

    Gender : Female Number of posts : 2223
    Location : sumwhere kat peta bumi mesia
    Registration date : 13/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by teri-chan on Sun Feb 15, 2009 11:44 am

    nk letak jugk!!! mostly fakta yg korang tahu...

    1. Cuba tengok zip seluar anda, tertera huruf YKK.. YKK bermakna Yoshida Kogyo Kabushibibaisha iaitu sebuah kilang membuat zip terbesar di duniayang
    menghasilkan zip yang korang pakai sekarang ni..

    2. bunyi (kuek) yang dihasilkan oleh itik tidak bergema dan beralun. Sehingga kini kita tidak tahu mengapa. kecuali itik DIGI hehe

    3. Dengan sepotong coklat boleh membunuh anjing? benar!! Coklat mampu merosakkan sistem pernafasan dan jantung anjing. Dengan ounces yang banyak mampu membunuh seekor anjing bersaiz kecil.

    4. Kebanyakan lipstick yang kita pakai sekarang ni mengandungi sisik ikan yang telah diproses.

    5. Pada tahun 1830, ketchup (sos tomato) digunakan sebagai ubatan dan bukannya perasa tambahan pada makanan.

    6. Tiada satu pun jam di Las Vegas gambling casinos. Dengan ketiadaan jam akan melekakan penjudi penjudi dengan taruhan mereka..

    7. Kerana ketangkasan Bruce Lee.. pengarah terpaksa memperlahankansedik it filem yang diambil kerana terlampau laju dan pergerakan aksinya tidak dapat
    ditangkap melalui lensa kamera. Sesuatu yang agak luar biasa dari orang lain.

    9. Mosquito repellents atau penghalau nyamuk tidak membunuh. Sensornyam uk hanya dikaburi dan ini menyebabkan nyamuk tidak dapat mengesan di mana mangsa berada.

    10. Pakar dan doktor gigi mengesyorkan berus gigi hendaklah diletakkan sekurang kurangnya 6 kaki jauh dari tandas utk menghalang kuman berterbangan ketika anda menggunakan flush tandas.

    11. Jika nombor 111,111,111 didarab 111,111,111 anda akan dpat jawapan123456789876 54321.

    12. Warna biru adalah warna kesukaan 80 peratus rakyat Amerika.

    13. Tanda (#) di keyboard komputer anda sebenarnya dinamakan 'octothorp'.

    14. Adalah mustahil jika anda bersin tanpa memejamkan mata.

    15. Seekor lipas boleh hidup selama 10 hari tanpa kepala.

    16. Jika dikangkangkan kaki dan baring secara telentang, kita tidak akantenggelam di dalam pasir jerlus.

    17. Nama yang paling banyak umumnya di dunia ini ialah Muhammad.

    18. Di Eropah, kebanyakan wanita Eropah tidak memakai seluar dalamse hingga ke tahun 1900 barulah seluar dalam diperkenalkan.

    19. Produk pertama menggunakan bar code adalah Wrigley's gum.

    20. Mexico City tenggelam sedikit demi sedikit sekitar 10 inci setiap tahun.

    21. Mengikut statik dalam kehidupan, ayam adalah haiwan yang paling banyak di dunia mengalahkan manusia, kerana cara pembiakan yang berleluasa dan senang dibiakkan untuk makanan.

    22. Otak akan lebih aktif ketika tidur dari ketika anda menonton tv.

    23. terdapat banyak telefon di Washington D. C mengalahkan penduduk-penduduknya .

    24. Untuk melepaskan dari gigitan buaya, anda perlu mencucuk matanya menggunakan jari sekuat hati. Buaya akan melepas anda serta merta.

    25. Jika sebutir kecil kismis dijatuhkan di dalam segelas champagne segar, kismis tersebut akan turun ke dasar gelas dan naik semula dan turun kembali dan
    seterusnya seakan dilambung-lambung.

    26. Leonardo da Vinci juga mencipta gunting dan beliau menghabiskan 10tahun untuk menyiapkan lukisan agungnya iaitu Monalisa(10 tahun untuk bahagian bibirnya
    sahaja)

    27. Nama sebenar rama-rama (butterfly) ialah'flutterby' .

    28. 90% dari pembaca yang membaca info ini kebanyakannya tidak tahu tentang fakta yang telah diberikan. Keajaiban fakta fakta sebegini dapat menarik minat pembaca untuk mengetahui dari atas kemusykilan minda kita sendiri.

    29. Tahukah anda senarai ini tiada no 8.

    29. Dan kebanyakan pembacanya membaca fakta ini semasa waktu office... Pelik bukan!

    30. Anda pasti menyemak kembali senarai ini sekali lagi untuk mengesahkan tiada no 8. kan?


    --------------------------------------------


    teri-chan is back

    Aku Tak Sengal
    Ahli
    Ahli

    Gender : Female Number of posts : 635
    Registration date : 13/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by Aku Tak Sengal on Sun Feb 15, 2009 1:44 pm

    kron1x wrote:
    Aku Tak Sengal wrote:
    gunung kinabalu ade lah gunung yg sentiase bertambah ketinggiannya..

    betulkah fakta ni? secara jujurnya aku tidak tahu...huhu pale
    bettul la.. aku bace kat mana aku tak ingat.. setiap tahun brtmbah ketinggian.. tapi sikit2 la..

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 398
    Age : 40
    Location : opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies : Peguam Syarie
    Registration date : 15/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by szainizam on Sun Feb 15, 2009 1:49 pm

    salam...nak join gak...

    1. Pada tahun 1830-an, sos tomato dijual sebagai ubat.

    2. Mentadak jantan tidak boleh melakukan hubungan seks selagi kepalanya melekat di badan. Jadi, mentadak betina akan mencabut kepala pasangan jantannya sebelum buat itu..

    3. Tapak sulaiman tidak ada otak..

    4. Ikan keli ada lebih 27 ribu liang deria rasa..tu yang ko lihat idup lagi walaupun dah kena buang perut...

    5. Menghantukkan kepala ke dinding memerlukan penggunaan sejumlah 150 kalori..

    6. kalau ko pakai headphone dalam satu jam, boleh tambah bakteria dalam telinga 700 kali ganda..banyak tu...

    7. Jantung manusia mampu mengepam darah dan memancutkannya setinggi 30 kaki..

    8. Kebanyakan singa mengawan lebih dari 50 kali SEHARI..

    9. Pada Disember 2005, syarikat kad kredit Chase Visa menawarkan KAD Kredit kepada pokok..

    10. Gajah adalah satu-satunya haiwan yang tidak boleh melompat..
    bounce

    Haibara Ai
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Female Number of posts : 85
    Age : 29
    Location : Wangsa Maju
    Job/hobbies : Bermain dengan coding
    Registration date : 12/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by Haibara Ai on Sun Feb 15, 2009 2:18 pm

    Aluda.AluQieY wrote:
    7- Racun ular tedung tidak berbahaya jika diminum.
    org yg kuarkan fakta ni mesti dah pernah minum racunnya Rolling Eyes

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 398
    Age : 40
    Location : opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies : Peguam Syarie
    Registration date : 15/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by szainizam on Mon Feb 16, 2009 2:54 am

    Uit...haibara..muka ko ni familiar sangat la..sampai anak aku pun dah kenal dah...(fakta nih!)

    Kalau korang nak tau :-

    1. Orang-orang Eskimo menggunakan peti sejuk untuk mengelakkan makanan mereka menjadi BEKU

    2. LELAKI kehilangan 40 helai rambut setiap hari manakala WANITA gugur 70 helai rambut dalam jangka masa yang sama..hehehe

    3. Napoleon dikatakan sentiasa membawa COKLAT dikesemua misi ketenteraannya..hebat tu

    4. Alexander Graham Bell TIDAK pernah menelefon isteri dan ibunya kerana kedua2nya PEKAK..

    5. Tulang dalam badan KORANG sebenarnya bukan warna putih tapi warnanya menjalar dari pada kuning air kepada warna coklat terang...

    6. Traffic Jam bukanlah satu perkara baru. Pada tahun 45 SEBELUM masihi, Rom telah melarang semua jenis kenderaan daripada memasukki kota kecuali pada sebelah malam bagi mengelakkan kesesakan..ingat kat kl ni jer sesak...huhu

    7. Di negara2 membangun, kadar orang dewasa berkahwin menyusut daripada 72 % pada 1972 kepada 60% pada 1996. Peluang bagi perkahwinan pertama untuk berakhir dengan PERCERAIAN meningkat daripada 57% kepada 67%. Manakala kebarangkalian perkahwinan kedua berakhir dengan perceraian ialah 10% lebih tinggi daripada perkahwinan pertama..huhu Question

    teri-chan
    Moderators
    Moderators

    Gender : Female Number of posts : 2223
    Location : sumwhere kat peta bumi mesia
    Registration date : 13/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by teri-chan on Mon Feb 16, 2009 8:07 am

    Fakta Ilmu Pengetahuan

    1. Apa yang diketahui umum

    Orang pertama yang mengemukakan ‘manusia dalam penerbangan’ adalah Roger Bacon, scholar Inggris yang menggambar peralatan terbang pada abad XIII. Leonardo Da Vinci, seorang Italia, kemudian mengkonsep alat pengangkutan udara dan menggambar beberapa prototype ‘mesin terbang’.

    Apa yang sebenarnya

    Ibn Firnas, seorang muslim Andalusia (Spanyol) telah design, construct, dan menguji mesin terbang pada tahun 800M. Roger Bacon belajar dari karya Ibnu Firnas tentang design mesin terbang yang berbahasa Arab. Bacon menggambar mesinnya 500 tahun sesudah wafatnya Ibn Firnas, dan Da Vinci menggambar ‘heli bertenaga manusia’ 700 tahun kemudian.

    2. Apa yang diketahui umum

    Cermin kaca diproduksi pertama kali di Venesia pada tahun 1291M.

    Apa yang sebenarnya

    Cermin kaca, sudah digunakan di Andalusia di bawah pemerintahan Bani ‘Umayyah di abad XI. Orang-orang Venesia belajar ilmu produksi kaca dari Damaskus pada abad IX-X.

    3. Apa yang diketahui umum

    Hingga abad XIV, satu-satunya jam adalah jam air. Barulah pada tahun 1335, di Milan, Italia jam mekanik pertama diciptakan.

    Apa yang sebenarnya

    Berbagai macam jam dengan segala ukuran diproduksi oleh bijak pandai muslim Spanyol. Orang Italia belajar dari terjemahan bahasa latin atas manuskrip-manuskrip Arab tentang mekanika dan gravity.

    4. Apa yang diketahui umum

    Pada abad XVII, Galileo Galilei untuk pertama kalinya mengembangkan konsep pendulum (bandul) saat dia masih muda.

    Apa yang sebenarnya

    Ibn Yunus Al Mashri di Kairo menemukan pendulum (bandul) pada abad X. Penggunaan pendulum dalam jam diperkenalkan sejak abad XV oleh para fisikawan muslim.

    5. Apa yang diketahui umum


    Mesin ketik dan cetak yang portable ditemukan oleh Johannes di Guttenberg di Jerman pada abad XV.

    Apa yang sebenarnya

    Seratus tahun sebelum Guttenberg pada 1454 mengembangkan mesin cetak yang mengesankan dunia Barat, alat sejenis telah lazim digunakan di dunia Islam.

    6. Apa yang diketahui umum

    Studi Sir Isaac Newton tentang lensa, cahaya, dan prisma pada abad XVII, adalah pondasi bagi ilmu optika modern.

    Apa yang sebenarnya


    Pada abad XI, Ibn Haitsam telah merumuskan semua hal yang diselidiki Newton. Fisikawan besar muslim ini mendobrak pandangan lama dari Aristoteles bahwa kita bisa melihat karena ada cahaya yang keluar dari mata kita.

    7. Apa yang diketahui umum


    Newon, di abad XVII mengatakan, bahwa sinar putih adalah kombinasi bermacam warna.

    Apa yang sebenarnya

    Ibn Haitsam di abad XI sudah menuliskan dan menggambarkan spektrumnya kemudian dilengkapi oleh Kamal El Din pada abad XIV. Newton memang punya banyak penemuan, tapi bukan yang satu ini.

    8. Apa yang diketahui umum


    Ilmu Trigonometri berasal dan berkembang di Yunani.

    Apa yang sebenarnya


    Memang, keunikan segitiga diketahui di Yunani. Tapi pengembangan Trigonometri hingga menjadi seperti sekarang dilakukan oleh fisikawan muslim. Kata Sin (tanpa ‘us’, -us adalah tambahan laal dalam terjemahan latin), Cos, dan Tan semuanya berasal dari bahasa Arab.

    9. Apa yang diketahui umum

    Orang pertama yang menggunakan simbol Aljabar adalah matematikawan Perancis, Francois Viera. Pada tahun 1591, ia menggunakan x dan y dalam buku ajar Aljabarnya untuk menyatakan persamaan dengan lambing huruf.

    Apa yang sebenarnya

    Penggunaan variable dalam menyatakan persamaan telah digunakan Al Khawarizmi pada abad IX. Variabel “x” misalnya, adalah penyederhanaan simbol dari huruf Arab “syin”. Buktinya, Xavier tetap dibaca Syavier, dan Xanana tetap dibaca Syanana.

    10. Apa yang diketahui umum


    Persamaan kubik (pangkat tiga) belum dapat dipecahkan sampai abad XVI saat Niccolo Tartaglia mengajukan suatu formula untuk memecahkannya.

    Apa yang sebenarnya


    Persamaan kubik, bahkan persamaan pangkat banyak (polinom) telah dirumuskan formulasi pemecahannya oleh ilmuwan muslim diabad X.

    **********

    source - dr indon hehehe copy paste je...


    --------------------------------------------


    teri-chan is back

    antivirus
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 48
    Location : Private Server
    Registration date : 13/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by antivirus on Mon Feb 16, 2009 8:48 am

    teri-chan wrote:Fakta Ilmu Pengetahuan

    1. Apa yang diketahui umum

    Orang pertama yang mengemukakan ‘manusia dalam penerbangan’ adalah Roger Bacon, scholar Inggris yang menggambar peralatan terbang pada abad XIII. Leonardo Da Vinci, seorang Italia, kemudian mengkonsep alat pengangkutan udara dan menggambar beberapa prototype ‘mesin terbang’.

    Apa yang sebenarnya

    Ibn Firnas, seorang muslim Andalusia (Spanyol) telah design, construct, dan menguji mesin terbang pada tahun 800M. Roger Bacon belajar dari karya Ibnu Firnas tentang design mesin terbang yang berbahasa Arab. Bacon menggambar mesinnya 500 tahun sesudah wafatnya Ibn Firnas, dan Da Vinci menggambar ‘heli bertenaga manusia’ 700 tahun kemudian.

    2. Apa yang diketahui umum

    Cermin kaca diproduksi pertama kali di Venesia pada tahun 1291M.

    Apa yang sebenarnya

    Cermin kaca, sudah digunakan di Andalusia di bawah pemerintahan Bani ‘Umayyah di abad XI. Orang-orang Venesia belajar ilmu produksi kaca dari Damaskus pada abad IX-X.

    3. Apa yang diketahui umum

    Hingga abad XIV, satu-satunya jam adalah jam air. Barulah pada tahun 1335, di Milan, Italia jam mekanik pertama diciptakan.

    Apa yang sebenarnya

    Berbagai macam jam dengan segala ukuran diproduksi oleh bijak pandai muslim Spanyol. Orang Italia belajar dari terjemahan bahasa latin atas manuskrip-manuskrip Arab tentang mekanika dan gravity.

    4. Apa yang diketahui umum

    Pada abad XVII, Galileo Galilei untuk pertama kalinya mengembangkan konsep pendulum (bandul) saat dia masih muda.

    Apa yang sebenarnya

    Ibn Yunus Al Mashri di Kairo menemukan pendulum (bandul) pada abad X. Penggunaan pendulum dalam jam diperkenalkan sejak abad XV oleh para fisikawan muslim.

    5. Apa yang diketahui umum


    Mesin ketik dan cetak yang portable ditemukan oleh Johannes di Guttenberg di Jerman pada abad XV.

    Apa yang sebenarnya

    Seratus tahun sebelum Guttenberg pada 1454 mengembangkan mesin cetak yang mengesankan dunia Barat, alat sejenis telah lazim digunakan di dunia Islam.

    6. Apa yang diketahui umum

    Studi Sir Isaac Newton tentang lensa, cahaya, dan prisma pada abad XVII, adalah pondasi bagi ilmu optika modern.

    Apa yang sebenarnya


    Pada abad XI, Ibn Haitsam telah merumuskan semua hal yang diselidiki Newton. Fisikawan besar muslim ini mendobrak pandangan lama dari Aristoteles bahwa kita bisa melihat karena ada cahaya yang keluar dari mata kita.

    7. Apa yang diketahui umum


    Newon, di abad XVII mengatakan, bahwa sinar putih adalah kombinasi bermacam warna.

    Apa yang sebenarnya

    Ibn Haitsam di abad XI sudah menuliskan dan menggambarkan spektrumnya kemudian dilengkapi oleh Kamal El Din pada abad XIV. Newton memang punya banyak penemuan, tapi bukan yang satu ini.

    8. Apa yang diketahui umum


    Ilmu Trigonometri berasal dan berkembang di Yunani.

    Apa yang sebenarnya


    Memang, keunikan segitiga diketahui di Yunani. Tapi pengembangan Trigonometri hingga menjadi seperti sekarang dilakukan oleh fisikawan muslim. Kata Sin (tanpa ‘us’, -us adalah tambahan laal dalam terjemahan latin), Cos, dan Tan semuanya berasal dari bahasa Arab.

    9. Apa yang diketahui umum

    Orang pertama yang menggunakan simbol Aljabar adalah matematikawan Perancis, Francois Viera. Pada tahun 1591, ia menggunakan x dan y dalam buku ajar Aljabarnya untuk menyatakan persamaan dengan lambing huruf.

    Apa yang sebenarnya

    Penggunaan variable dalam menyatakan persamaan telah digunakan Al Khawarizmi pada abad IX. Variabel “x” misalnya, adalah penyederhanaan simbol dari huruf Arab “syin”. Buktinya, Xavier tetap dibaca Syavier, dan Xanana tetap dibaca Syanana.

    10. Apa yang diketahui umum


    Persamaan kubik (pangkat tiga) belum dapat dipecahkan sampai abad XVI saat Niccolo Tartaglia mengajukan suatu formula untuk memecahkannya.

    Apa yang sebenarnya


    Persamaan kubik, bahkan persamaan pangkat banyak (polinom) telah dirumuskan formulasi pemecahannya oleh ilmuwan muslim diabad X.

    **********

    source - dr indon hehehe copy paste je...




    bgus fakta ko.tpi skunk nie kat buku teks skolah pun kate yg cipta kapal terbang nie org iggris 2 ekor tu..padahal tiru idea ISLAM.

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 398
    Age : 40
    Location : opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies : Peguam Syarie
    Registration date : 15/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by szainizam on Mon Feb 16, 2009 6:06 pm

    1. Pancaran kilat mampu menghasilkan suhu panas melebihi 6,000 darjah selsius..huhu

    2. Brokoli mentah memiliki jumlah vitamin C dua kali ganda berbanding buah oren dan mempunyai kalsium sama banyak dengan susu.

    3. Pada zaman kuno Jepun, mana-mana rakyat Jepun yang cuba untuk meninggalkan tempat tinggal mereka akan dikenakan hukuman bunuh.. Question

    zer0
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 56
    Age : 26
    Location : my world
    Job/hobbies : naik basikal
    Registration date : 13/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by zer0 on Mon Feb 16, 2009 10:26 pm

    kron1x wrote:
    Aku Tak Sengal wrote:
    gunung kinabalu ade lah gunung yg sentiase bertambah ketinggiannya..

    betulkah fakta ni? secara jujurnya aku tidak tahu...huhu pale

    fakta ni betul Neutral

    teri-chan
    Moderators
    Moderators

    Gender : Female Number of posts : 2223
    Location : sumwhere kat peta bumi mesia
    Registration date : 13/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by teri-chan on Tue Feb 17, 2009 8:14 am

    Did you know that:

    * Fewer than five percent of Malaysian women describe themselves as ‘beautiful’.

    * Nearly 90 percent say a woman is most beautiful before the age of 30 .

    * 35 percent cannot remember when was the last time they were told they were beautiful .

    * 89 percent think the most important aspect of physical beauty is their overall body shape.

    Yes, that’s it. And contrary to popular, politically correct parroting, beauty really is just skin deep. At least that’s what the average woman on the street believes.

    What U Think?


    --------------------------------------------


    teri-chan is back

    teri-chan
    Moderators
    Moderators

    Gender : Female Number of posts : 2223
    Location : sumwhere kat peta bumi mesia
    Registration date : 13/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by teri-chan on Tue Feb 17, 2009 8:14 am

    Kepada Muslimin Dan Muslimat Sekalian yang bakal mendirikan RumahTangga, disini saya sertakan nama2 yang dilarang,

    Abiqah = Hamba yang lari dari tuannya
    Afinah = Yang bodoh
    Asyar = Paling jahat
    Asyirah = Yang tidak bersyukur atas nikmat
    Amah = Hamba suruhan perempuan
    Baghiah = Yang zalim, jahat
    Bahimah = Binatang
    Balidah = Yang bodoh, bebal
    Bakiah = Yang menangis, merengek
    Baqarah = Lembu Betina
    Batilah = Yang batil, tidak benar
    Dabbah = Binatang
    Dahriyah = Yang mempercayai alam wujud dengan
    sendirinya
    Dahisyah = Goncang, stress
    Darakah = Kedudukan yang rendah
    Daniyah = Yang lemah dan hina
    Dami'ah = Yang mengalir air matanya
    Fasidah = Yang rosak, yang binasa
    Fasiqah = Yang jahat, si fasik
    Fasyilah = Gagal, kalah
    Fajirah = Yang jahat, yang berdosa
    Faji'ah = Kecelakaan
    Ghafilah = Yang lalai, yang leka
    Ghailah = Kecelakaan, bencana
    Ghaibah = Hilang
    Ghasibah = Perampas, perompak
    Ghamitah = Yang tidak mensyukuri nikmat
    Ghawiah = Yang sesat, yang mengikut hawa nafsu
    Haqidah = Yang dengki
    Hasidah = Yang hasad
    Hazinah = Yang sedih
    Huzn = Kesedihan
    Khabithah = Yang jahat, yang keji
    Khali'ah = Yang tidak segan silu, mengikut hawa nafsu
    Khati'ah = Yang bersalah, yang berdosa
    Khasirah = Yang rugi
    Khamrah = Arak
    Jariah = Hamba suruhan perempuan
    Jafiah = Yang tidak suka berkawan
    Kaibah = Yang sedih
    Kafirah = Yang kafir, yang ingkar
    Kamidah = Yang hiba, yang sangat berduka
    Kazibah = Pendusta, pembohong
    Lahab = Bara api
    Laghiah = sia-sia, tidak berfaedah
    La'imah = Yang tercela
    Lainah = Yang terkutuk
    Lahifah = Yang sedih, menyesal dan dizalimi
    Maridah = Yang menderhaka
    Majinah = Yang bergurau senda tanpa perasaan malu
    Majusiah = Agama menyembah api atau matahari
    munafikah = Yang munafik
    Musibah = Celaka, bencana, kemalangan
    Nariah = Api
    Nasyizah = Yang menderhaka dan melawan suami
    Najisah = Yang najis dan kotor
    Qabihah = Yang buruk, hodoh
    Qatilah = Pembunuh
    Qasitah = Yang melampaui batasan dan
    menyeleweng dari kebenaran
    Qazurah = Kejahatan, perzinaan
    Rajimah = Yang direjam, yang dilaknat
    Razi'ah = Kecelakaan, musibah
    Razilah = Yang keji dan hina
    Sakitah = Yang jatuh, yang hina, yang jahat
    Safilah = Yang rendah dan hina
    Sahiah = Yang pelupa
    Sakirah = Pemabuk
    Syafihah = Yang bodoh
    Syaridah = Yang diusir
    Syaqiyah = Yang menderita
    Syarrul Bariyyah = Sejahat-jahat manusia
    Syani'ah = Yang buruk
    Syarisah = Yang buruk akhlak
    Syatimah = Maki hamun
    Syariqah = Pencuri
    Talifah = Yang rosak, yang binasa
    Tarbiyah = Yang papa kedana
    Tarikah = Anak dara tua
    Tafihah = Karut
    Talihah = Yang tidak baik
    Yaisah = Yang berputus asa
    Yabisah = Yang kering, yang sedikit kebaikannya
    Wahinah = Penakut
    Waqihah = Yang kurang sopan dan malu
    Wasikhah = Yang kotor
    Wasyiah = Yang mengumpat, yang mengadu
    dombakan orang
    Wahimah = Yang lemah
    Wahiah = Yang lemah, yang jatuh, yang buruk
    Wajilah = Penakut
    Wailah = Bencana, keburukan
    Waqi'ah = Pertempuran dalam peperangan,
    umpatan
    Zalijah = Kebinasaan
    Zalilah = Yang hina
    Zalimah = Yang zalim
    Zaniyah = Penzina, pelacur
    Zufafah = Racun pembunuh


    --------------------------------------------


    teri-chan is back

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 398
    Age : 40
    Location : opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies : Peguam Syarie
    Registration date : 15/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by szainizam on Wed Feb 18, 2009 12:38 am

    uii..rajinnya teri-chan...

    alhamdulillah...nama anak2 aku tergolong nama yang baik2...

    harapan aku semoga nama yang baik membawa KEBAIKAN pada diri mereka...

    Syakir-orang yang berterima kasih

    Syahir-orang yang mashyur

    Syafiqah fitrin- orang yang pengasih/suci

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 398
    Age : 40
    Location : opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies : Peguam Syarie
    Registration date : 15/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by szainizam on Wed Feb 18, 2009 12:53 am

    korang patut tahu :-

    1. Pam tandas dicipta pada zaman Rom purba

    2. Ketua Wazir kerajaan Parsi pada abad ke 10, Abdul Kassem Ismail membawa perpustakaannya ke mana sahaja beliau pergi. Beliau mempunyai 117,000 buah buku dan kesemuanya dibawa oleh lebih 400 ekor untanya yang bergerak teratur mengikut susunan indeks..

    3. 1961 adalah tahun yang boleh diterbalikkan tetapi akan menjadi nombor yang sama. Angka tahun seterusnya yang boleh diterbalikkan selepas ini ialah 6009..

    4. Najis ayam sepanjang hayatnya boleh membekalkan tenaga eletrik yang cukup untuk menyalakan sebiji lampu berkuasa 100 watt selama 5 jam

    5. kereta mpv pertama proton yang akan dilancarkan tak lama lagi diberi nama exora yang bermaksud bunga kantan

    6. Kerosakan otak akan berlaku jika suhu badan meningkat melebihi 41 darjah selsius.

    6.

    fadi
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 258
    Age : 28
    Location : Ampang
    Job/hobbies : Main game ngan layan forum
    Registration date : 18/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by fadi on Wed Feb 18, 2009 10:14 pm

    em...ak ade satu fakta tp xpasti btl ke x....

    jantung kita akan berhenti berdenyut bila kita bersin... Shocked
    sebab 2 bila kita lepas bersin mesti ucap Alhamdulillah....

    Radiographer_student
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 125
    Age : 27
    Location : Eypoh
    Job/hobbies : Meng"x-ray" orang
    Registration date : 12/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by Radiographer_student on Wed Feb 18, 2009 10:29 pm

    bkn jntung je la...sume sistem TERHENTI seketika fungsinyer....
    so...mmg patut pn ucap Alhamdulillah.... Smile

    lee cend
    Guest

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by lee cend on Thu Feb 19, 2009 12:26 am

    SYJ adalah band yang menyebabkan berlakunya rusuhan di tapak pesta sg nibong pada pertengahan 80an....hingga konsert rock secara terbuka diharamkan gomen..aku belasan tahun lagi masa tu...hehehe

    teri-chan
    Moderators
    Moderators

    Gender : Female Number of posts : 2223
    Location : sumwhere kat peta bumi mesia
    Registration date : 13/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by teri-chan on Thu Feb 19, 2009 8:07 am

    1. Jika jaringan pembuluh darah pada seorang manusia diukur panjangnya dari ujung ke akhir, maka panjangnya adalah sekitar 100ribu kilometer, yang artinya bisa mengelilingi bumi hingga 2,5 kali.

    2. Lingkungan hidup terbesar di dunia ini terdapat pada sepanjang The Great Barrier Reef (karang koral) dengan panjang lebih dari 2000 km atau puluhan kali panjang pulau Jawa.

    3. Kemungkinan ada orang tertimpa meteor jatuh adalah 9300 tahun sekali.

    4. Sesendok kecil bintang neutron dapat memiliki berat 100juta ton.

    5. Badai rata-rata memiliki energi yang ekuivalen dengan hampir 8ribu bomb berkekuatan satu megaton (satu megaton kira-kira dapat menghancurkan sebuah gedung pencakar langit).

    6. Cacing tambang penghisap darah ada dalam tubuh lebih dari 700juta orang di seluruh dunia.

    7. Kecepatan sepeda kayuh paling cepat adalah 166 km per jam, rekor ini dipecahkan oleh Fred Rompelberg.

    8. Manusia bisa membuat cahaya laser dengan intensitas jutaan kali lebih kuat dan terang daripada matahari.

    9. Sekitar 65% orang autis kidal atau menggunakan tangan kiri sebagai tangan utama.

    10. Akar sebuah pohon pinus jika diukur panjangnya melebihi 60 km.

    11. Samudera mengandung garam yang cukup untuk menutupi seluruh daratan di bumi dengan kedalaman 250 meter.

    12. Awan gas yang menyelimuti planet sagitarius mengandung trilyunan liter alkohol. (wah, kalo kita kesana, bisa langsung mabuk yah)

    13. Beruang kutub dapat berlari dengan keceatan 50 km per jam dan loncat hingga ketinggian 4 meter di udara.

    14. Danau terdalam di dunia adalah danau baikal dengan panjang 800 km dan luas 60 km dan kedalaman 2 km. (Kira-kira gunung semeru bisa dimasukkan ke dalamnya)

    15. Tempat dengan suhu terpanas di dunia adalah di Azizia, Libya, suhunya sekitar 57,8 derajat celcius. Bandingkan dengan suhu jakarta yang panasnya hanya sekitar 30-31 derajat celcius atau suhu manusia normal 36 derajat celcius.

    16. Rata-rata orang setiap tahunnya secara tidak sengaja memakan sekitar 430 serangga. Hasil ini didapatkan berdasarkan penelitian panjang yang dilakukan badan pengawasan makanan internasional.

    17. Sebuah tanaman gandum hitam (seukuran tanaman padi) dapat memiliki akar dengan panjang 800km menyebar di bawah tanah.

    18. Jika ada dua logam bersentuhan di luar angkasa, maka logam itu akan membaur menjadi satu logam. Kelihatannya memang tidak mungkin, tetapi benar terjadi, proses ini disebut cold welding dan akhir-akhir ini menjadi teknologi baru di bidang metalurgi.

    19. Rasio penguapan air pada sebuah pohon oak (salah satu jenis pohon yang banyak tumbuh di daerah subtropis) setiap jamnya adalah sekitar 20-50 liter dalam sehari atau sekitar bak mandi berukuran ukuran besar.

    20. Saat ini kita sedang bergerak di luar angkasa sekitar 530 Km per detik, artinya lebih cepat dari kecepatan cahaya. Kita tidak merasakannya karena seperti dijelaskan oleh teori relativitas einstein yaitu kecepatan obyek di luar angkasa tidak berarti.


    --------------------------------------------


    teri-chan is back

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 398
    Age : 40
    Location : opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies : Peguam Syarie
    Registration date : 15/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by szainizam on Thu Feb 19, 2009 8:38 am

    Tahukah anda :-

    1. Dari mana datangnya habuk-habuk yang berada di rumah anda? Jawapannya ialah berpunca dari anda sendiri atau secara spefikasinya dari kulit manusia. Kupasan sel kulit yang tidak diperlukan akan terpisah dari kulit dan seterusnya berterbangan di kawasan persekitaran..cuba check..

    2. Percaya atau tidak, ada orang yang amat takut melhat wanita cantik. Perasaan ini secara saintifikdipanggil VENUSTRAPHOBIA..

    3. Kopi ais di dalam tin dipopularkan di Jepun semenjak tahun 1945 dan kedai kopi di negara matahari terbit itu dikenali sebagai KISSATEN

    4. MAYAT manusia lebih pantas mereput di dalam air 4 KALI ganda berbanding di atas tanah..

    5. Tisu badan yang paling pantas tumbuh ialah rambut. Secara puratanya, 100,000 helaian rambut akan tumbuh bagi seorangg dewasa yang mana akan tumbuh 1.25 sm setiap bulan menyamai 15 sm setahun

    6. Kelajuan yang paling pantas pernah dilaksanakan oleh angkasawan dalam mengendalikan roket ialah 40,000 kilometer per jam

    7. Iguana mampu bertahan di dalam air selama 28 minit..

    teri-chan
    Moderators
    Moderators

    Gender : Female Number of posts : 2223
    Location : sumwhere kat peta bumi mesia
    Registration date : 13/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by teri-chan on Fri Feb 20, 2009 8:25 am

    Penting ni!

    Formula pemakanan genius-genius Islam silam yang menjadi rahsia keajaiban daya intelek mereka. Formula ini terpendam di dalam kitab-kitab tradisional dalam bahasa Arab. Tersembunyi dari pengetahuan orang Arab dan umat Islam sendiri. Namun akhir-akhir ini ada usaha-usaha untuk mengetengahkan kembali kepada umum. Sekarang semacam ada kecenderungan di kalangan ilmuan Islam dan bukan Islam untuk mengkaji dan menguji keabsahan formula ini. Ini didorong oleh penemuan - penemuan saintifik yang membuktikan kebenarannya, khususnya terhadap susu, madu dan telur. Berikut adalah formula pemakanan genius - genius Islam yang telah terbukti berupaya meningkatkan kepintaran dan kekuatan daya ingatan :



    1) MADU
    Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktirafkannya sebagai "shifa'" iaitu penyembuh penyakit. Manisan madu digelar "Raja Ubat", dapat menyembuh kebanyakkan penyakit. Ia adalah makanan untuk kesihatan keseluruhannya. Ia mengandungi pelbagai jenis vitamin, mineral, protein, antiseptik dan enzim yang meningkatkan ingatan dan kecerdasan mental individu. Madu juga mengandungi pelbagai zat galian yang penting seperti kalsium, sulfur, fosforus, zat besi, karbon, magnesium, potassium (kalium), kuprum, silika, klorin, mangganese dan belerang untuk memupuk tenaga dan kesihatan fizikal-mental. Rasullullah s.a.w bersabda, "Siapa ingin hafal, hendaklah ia minum manisan madu". Madu didapati berkesan untuk merawati penyakit - penyakit mental di mana ia boleh menghindarkan kepenatan kerja otak seperti berfikir, membaca, merancang dan bermesyuarat.



    CARA MINUM : 2 sudu teh pada waktu pagi dan malam.
    PANTANG : Jangan makan tembikai semasa menggunakan madu. Sangat merbahaya !



    2) KISMIS
    Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Kekurangan oksigen menyebabkan seseorang mudah mengantuk, pelupa, lembab dan mengalami kelemahan dalam berfikir.



    CARA MAKAN :
    i)Menghadap Kiblat
    ii)Baca "Bismillah" dan selawat ke atas nabi (3 kali)
    iii)Baca doa penerang hati
    iv)Makan secara kemam seperti makan gula-gula. Tidak berkesan jika dikunyah seperti makan kacang.
    v)Makan sebiji-biji sebanyak 21 biji setiap hari.



    3) SUSU SEGAR
    Susu berguna untk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga unsur semulajadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk pertumbuhan badan dan otak. Susu adalah makanan yang paling lengkap dan berkhasiat. Ia mengandungi enam kelas makanan yang amat diperlukan oleh tubuh iaitu karbohidrat, lemak, protein, semua jenis vitamin, mineral dan air. Ia berkhasiat untuk merawati kesihatan umum dan merupakan penawar kelupaan yang berkesan. Rasullullah s.a.w menerangkan susu boleh menguatkan belakang, menambahi akal, memperbaiki penglihatan dan menghindari penyakit lupa. Susu yang terbaik untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri - biri dan lembu yang segar. Susu hidup lebih berkhasiat dari susu debu.



    CARA MINUM :
    i)Sekurang-kurangnya segelas pada sebelah pagi dan malam
    ii)Baca "Bismillah" dan doa minum susu seperti yang dibaca oleh Rasullullah s.a.w



    4) TELUR
    Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan keseluruhannya. Ahli - ahli kesihatan mengakui ia merupakan makanan yang lengkap dan berkhasiat. Ia mengandungi protein, mineral, vitamin, kalsium, kuprum, magnesium, fosforus, kalium, sulfur, natrium, klorin, zat besi, air, choline dan bahan ekstraktif. Sabda Nabi s.a.w, "Sesungguhnya seorang nabi a.s mengadu kepada Allah (kerana dia)lemah badan. Maka Allah s.w.t memerintahkannya supaya memakan telur". Telur terutama telur kuning, berupaya mengatasi masalah kelemahan tenaga fizikal dan minda sekaligus. Telur yang terbaik ialah telur ayam kampung dan yang masih baru.



    5) HALIA
    Ianya sangat mujarab untuk gejala kelupaan. Ia boleh dimakan mentah atau dibuat halua. Halua ialah halia yang dijadikan manis - manisan dengan merebus dan mencampurkannya dengan gula.



    CARA MAKAN : Dimakan sedikit sahaja pada waktu pagi.



    6) LIMAU OREN
    Berkhasiat untuk mengemaskan urat-urat jantung dan menambah kekuatan fikiran menurut hadis Nabi s.a.w. Limau - limau jenis lain juga elok untuk diamalkan.



    7) BUAH DELIMA
    Untuk penerang hati. Sabda Nabi s.a.w, "Barangsiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari."



    Cool DAGING BURUNG MERPATI
    Ianya banyak digunakan oleh bijak pandai Islam dan Melayu dahulukala. Ia mengandungi protein, lemak, kalsium, fosforus dan kalori. Sangat efektif untuk meningkatkan kecerdasan terutama kanak - kanak. Kaedah ini sangat popular dan berkesan. Kanak - kanak yang diberi telur burung merpati didapati dapat bercakap lebih awal dari kebiasaannya.



    9) OTAK AYAM
    Boleh dibuat sup dan dicampur dengan halia. Otak ayam yang segar juga boleh dibuat penawar sementara bagi gigitan ular. Perlu diamalkan memakannya.



    10) DAGING AYAM
    Berbanding dengan semua jenis daging, ayam dianggap mengandungi kadar zat pemakanan yang paling tinggi. Daging ayam betina dara terutamanya berkhasiat meningkatkan prestasi otak dan membaiki darah. Abu Musa r.a meriawayatkan bahawa Nabi s.a.w memakan daging ayam betina.



    11) DAGING BIRI-BIRI
    Menambah darah, sesuai untuk orang aktif dan bekerja berat serta dapat meningkatkan kekuatan hafazan.



    12) HATI
    Terutamanya hati ayam dan lembu. Mengandungi pelbagai jenis vitamin dan bermanfaat untuk kesihatan mental dan fizikal.



    13) KEKACANG
    Beberapa jenis kacang seperti gajus, berangan, kacang soya, pistachio dan lain-lain. Kacang pistachio dipercayai sangat efektif untuk meningkatkan kecerdasan terutamanya kanak-kanak. Memakan kacang pistachio merupakan amalan pemakanan seorang pelajar genius berbangsa Melayu yang tinggal di Melaka. Kekacang mengandungi nilai protein yang tinggi.



    14) BUAH BADAM
    Untuk meningkatkan kecerdasan.



    15) ZA'FARAN : KOMKOMA (CROCOS SATIVUS)
    Sejenis bahan berambu merah. Dimakan sedikit sahaja. Dijual di kedai-kedai runcit India dan sesetengah kedai runcit Melayu.



    16) KEMENYAN PUTIH (kemenyan serani/luban/kundar)
    Ditumbuk halus-halus dan dimakan dengan gula.



    17) BUNGA KOBIS
    Terdapat sejenis asid amino untuk tenaga mental.



    18) BUNGA CENGKEH
    Ditumbuk sehingga halus lalu diamakn sedikit sahaja.



    19) LABU
    Berfaedah menambahkan keupayaan fikiran dan akal. Sabda Nabi s.a.w., "Makanlah labu kerana ia mencerdaskan akal". Baginda juga berkata, "Jika kamu membuat sup (atau kuah), dianjurkan memasukkan labu ke dalamnya kerana ia menambahkan kemampuan fikiran dan akal.



    20) BUAH KEDEKAI (MAJALAWI)
    Menguatkan hafalan dan menguatkan kekuatan badan.



    21) MINYAK SAPI
    Dimakan terus atau dicampurkan dengan masakan dalam kuantiti yang kecil.



    22) SAYUR-SAYURAN DAN BAUH-BUAHAN SEGAR
    Juga membantu meningkatkan akal dan memori


    --------------------------------------------


    teri-chan is back

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 398
    Age : 40
    Location : opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies : Peguam Syarie
    Registration date : 15/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by szainizam on Fri Feb 20, 2009 4:32 pm

    try this!

    Ambil telefon bimbit anda sekarang dan kalkulator dan cuba langkah-langkah di bawah :-

    1. masukkan tiga nombor pertama handphone anda itu (bukannya 01x) ke kalkulator

    2. Darab dengan 80

    3. Tambah 1

    4. Darab dengan 250

    5. Campurkan empat nombor terakhir handphone anda

    6. sekali lagi campurkan empat nombor terakhir handphone anda tadi

    7. Tolak 250

    8. bahagi dengan 2

    Cuba tengok kalkulator, betul tak yang tertera itu adalah nombor handphone anda? Kalau tak percaya, cuba sekali lagi..dan lagi...dan lagi...dan lagi...hehehehe

    P/S Aku lari dulu ek...

    Radiographer_student
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 125
    Age : 27
    Location : Eypoh
    Job/hobbies : Meng"x-ray" orang
    Registration date : 12/02/2009

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by Radiographer_student on Fri Feb 20, 2009 8:42 pm

    Haah la...btul la ape yg ak dpt... Smile
    mane dpt rumus ni.... rabbit

    Sponsored content

    Re: fakta yg patut diketahui untuk pengetahuan

    Post by Sponsored content Today at 6:01 am


      Current date/time is Fri Dec 09, 2016 6:01 am