Forum Sementara Putera.com

Bersama kita perkemaskan forum ini sementara forum asal dalam pemulihan.

Forum putera dah kembali. Masalah sudah berjaya diselesaikan. Sila lawati http://forum.putera.com/tanya

    menjual haiwan yang haram dimakan..tp halal disentuh

    Share

    cikdayah
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts: 56
    Registration date: 04/03/2009

    menjual haiwan yang haram dimakan..tp halal disentuh

    Post by cikdayah on Sat Jan 16, 2010 2:57 pm

    aku ada kemusykilan la..aku ada la terfikir hendak berurus niaga 2 jenis binatang ni.tp tak tahu apa hukum dia.
    1.katak.memandangkan harga pasaran tinggi.
    2.ular sawa.pembiakan semulajadi belakang rumah hutan belukar,dari asik kena bunuh baik jual.dapat gak hasil.tak call bomba sebab mls nk tunggu bomba dtg.tunggu bomba abes sereban ayam kena telan.

    TOYSЯUS
    Moderators
    Moderators

    Gender: Male Number of posts: 1571
    Age: 27
    Location: Kolam Kering - 3°5′00″N 101°32′00″E
    Job/hobbies: Pembunuh
    Registration date: 27/02/2009

    Re: menjual haiwan yang haram dimakan..tp halal disentuh

    Post by TOYSЯUS on Sat Jan 16, 2010 4:22 pm

    Erkk..
    1. Katak kalau jual sebagai umpan joran ok kot, kalau jual sebagai makanan untuk orang bukan Islam, I donno, sama macam jual makanan kucing kot.
    2. Ular sawa tak boleh dijual kot nanti kena tangkap. Menjual ular sawa tanpa lesen, satu kesalahan di sisi undang-undang sebab ular sawa tu haiwan yang dilindungi bawah Akta Perlindungan Hidupan Liar 1972, Akta 76 (eccehh).. So hukum jual benda yang menyalahi undang2 haram kot.
    Bagi kat zoo negeri boleh dapat komisen kot.

    p/s: banyaknye kot.


    --------------------------------------------
    TETTT!!

    Miss U.A
    Ahli
    Ahli

    Gender: Female Number of posts: 831
    Registration date: 21/07/2009

    Re: menjual haiwan yang haram dimakan..tp halal disentuh

    Post by Miss U.A on Sat Jan 16, 2010 8:52 pm

    salam, mungkin nih bole membantu sket...

    Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan anda dengan kadar kemampuan yang ada, In Sya-Allah.

    Apabila Allah mengharamkan sesuatu, maka hasil dari jualan tersebut juga adalah haram. Sabda Nabi :-

    "Sesungguhnya Allah apabila mengharamkan sesuatu, ia akan mengharamkan harganya" [Hadith riwayat Abu Daud #3488]

    Persoalan menjual barang haram kepada non-muslim pernah ditanyakan kepada Jawatankuasa tetap Fatwa Arab Saudi, dan jawapannya :
    "Tidak dibenarkan berniaga barangan yang diharamakan Allah, seperti Arak dan Khinzir walaupun kepada orang kafir, kerana tsabit dari Nabi : Sesungguhnya Allah apabila mengharamkan sesuatu, ia akan mengharamkan harganya" [al-Lajnah al-Daaemah (13/49), Fatwa bernombor : 12087].

    Berikut kami petik SOAL-JAWAB BAHEIS :-

    Soalan: apakah hukum penjualan ular sawa. .

    Jawapan: Perniagaan adalah salah satu dari muamalat Islam dan ia perlu memenuhi syarat serta rukun yang ditentukan syariat. Perniagaan binatang yang haram dimakan adalah haram seperti ular, keluang dan lain-lain. Perniagaan ini bukan sahaja bertentangan dengan syarak tetapi ia juga bertentangan dengan hukum negara..
    .
    sumber : http://baheis.islam.gov.my/web/musykil. ... enDocument


    catitan - hukum haramnya makan ular adalah khilaf ulama'. Mazhab Syafie dan Hambali mengharamkannya oleh kerana ular merupakan binatang yang bahaya dan bisanya mengandungi racun. Bagi Mazhab Maliki, jika bisa ular itu tidak mengandungi racun, maka ia boleh disembelih dan halal dimakan.

    Sekian, wassalam


    kamin
    Panel Feqh


    Posts: 1341
    Joined: Sep 11th, '01, 02:00
    Location: Subang Jaya, Selangor
    WebsiteYIM

    Spoiler:
    source :

    http://www.al-ahkam.net/forum09/viewtopic.php?f=101&t=36800

    hampeh
    Ahli
    Ahli

    Number of posts: 866
    Registration date: 28/02/2009

    Re: menjual haiwan yang haram dimakan..tp halal disentuh

    Post by hampeh on Sat Jan 16, 2010 9:03 pm

    Bagi Mazhab Maliki, jika bisa ular itu tidak mengandungi racun, maka ia boleh disembelih dan halal dimakan.
    ular sawa dan anaconda, om nom nom nom tapi ular sawa ngan anaconda takde bisa tapi ada taring.Seeloknya takyah la rasa mengidam ular2 nih pada aku.

    cikdayah
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts: 56
    Registration date: 04/03/2009

    Re: menjual haiwan yang haram dimakan..tp halal disentuh

    Post by cikdayah on Thu Jan 21, 2010 9:53 pm

    ok..tq.rasanya da dpt la jawapan nye

      Current date/time is Wed Oct 01, 2014 8:12 pm