Forum Sementara Putera.com

Bersama kita perkemaskan forum ini sementara forum asal dalam pemulihan.

Forum putera dah kembali. Masalah sudah berjaya diselesaikan. Sila lawati http://forum.putera.com/tanya


    BERBALOI KE?

    Share

    myee
    Ahli
    Ahli

    Gender : Male Number of posts : 926
    Registration date : 18/04/2009

    BERBALOI KE?

    Post by myee on Sat Jan 16, 2010 10:06 am

    Smalam anak buah aku mintak sponsor tuk beli buku latihan...so aku pun hulurlah, salah satu harga buku tuh RM7.50...jadi arinih, bile saya nampak buku tuh, memang agak terkejut gak, cikgu tuh cume bagi photostad copy jerr...so korang rase berbaloi ke dengan buku camnih?




    Miss U.A
    Ahli
    Ahli

    Gender : Female Number of posts : 831
    Registration date : 21/07/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by Miss U.A on Sat Jan 16, 2010 10:27 am

    bg aku berbaloi!
    kalo novel/ majalah yg harganya lebih dr rm10 org bole beli...takkan buku2 sekolah mcm nih ade yg nk kondem...
    dr zaman aku dulu lg PMR (1999), SPM (2001) harga buku2 latihan dah rm3 ke atas..
    so posible la kalo skang harga dah mencecah rm7 ke atas...

    jgn dinilai pd photocopy or wat, tp nilai lah pd kualiti ilmu tersebut...


    Last edited by Miss U.A on Sat Jan 16, 2010 1:05 pm; edited 1 time in total

    khairul anwar
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 882
    Age : 31
    Location : Puchong
    Registration date : 26/04/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by khairul anwar on Sat Jan 16, 2010 10:47 am

    dari segi ilmu yang dia dapat, memang berbaloi,

    tapi bukan kah dengan nilai sebegitu boleh dapat sebuah buku yang original nye?

    atiqah
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Female Number of posts : 26
    Location : perok best...
    Job/hobbies : Download n lyn lagu...
    Registration date : 28/04/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by atiqah on Sat Jan 16, 2010 10:48 am

    Berbaloi... Photostat keee itu xpenting...
    yang penting intipati dan kandungan ilmu di dlm buku tersebut..
    Duit bole di cari .. harga sesuatu ilmu itu terlalu berharga sehingga xterungkap dgn kata-kata..sehingga ke hujung nyawa..ewahh...huhu

    mjmax15
    Ahli
    Ahli

    Gender : Male Number of posts : 522
    Location : Heritage Waterfront City
    Job/hobbies : D-Sign-Ner / PC Gaming
    Registration date : 14/02/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by mjmax15 on Sat Jan 16, 2010 10:51 am

    first impression mmg nampak mahal,
    tapi lepas fikir balik rasanya berbaloi dgn isi kandungan kat dalam tu.
    lagipun kualiti photostat dia ok, takder senget2 atau comot. Razz

    + kalau buku yg ori punyer mungkin rm12-15++(anggaran shj)
    ++ mungkin cg tu nk wat bisness..hehe

    Eman Leto
    Ahli
    Ahli

    Gender : Female Number of posts : 576
    Location : Katil ikea
    Job/hobbies : Stalker
    Registration date : 14/02/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by Eman Leto on Sat Jan 16, 2010 11:06 am

    cikgu2 skrg mmg banyak buat camtu.. fotostat pastu jual..haha tp fotostat dr kedai punya aku x pernah dapat.. yg cikgu tu buat sendiri ada la..
    berbaloi kot.. kualiti fotostat dia pn mcm ok je.. masa form 3 cg aku pernah jual buku teks di fotostatkn rm10 kot..
    x nampak ape pn gambar dia.. Laughing
    tp aku x beli.. tgk kwn2 punye je..

    myee
    Ahli
    Ahli

    Gender : Male Number of posts : 926
    Registration date : 18/04/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by myee on Sat Jan 16, 2010 12:58 pm

    oic...bukannyerr ape...cian plak aku tengok...nasib baik sume page die cikgu tuh photostad ok...

    mis3catz
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Female Number of posts : 138
    Location : the city of catville
    Job/hobbies : buat pahale n dose..
    Registration date : 12/05/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by mis3catz on Sat Jan 16, 2010 10:26 pm

    tahan agi tuh..

    tapi aku lagi bez..
    kene potostet 1 buku teks..
    mahal giler daripada yang ori..
    tapi na wat camne..
    buku teks da abes..
    kat kedai lak tade..
    2 jer jalan terakhir..


    0_0

    hampeh
    Ahli
    Ahli

    Number of posts : 866
    Registration date : 28/02/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by hampeh on Sat Jan 16, 2010 10:32 pm

    asalkan quality ok xpe la kt ,tpi kira dia jack_sparrow gak nih

    TOYSЯUS
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1571
    Age : 30
    Location : Kolam Kering - 3°5′00″N 101°32′00″E
    Job/hobbies : Pembunuh
    Registration date : 27/02/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by TOYSЯUS on Sat Jan 16, 2010 10:40 pm

    Bagi saye, memang TAK BERBALOI.

    Bukan apa, walaupun ilmu, tapi kalau cikgu tu ikhlas kenapa dia letak RM7.50 untuk buku fotostat macam tu.
    Bayangkan ibu bapa cari duit bukan main payah zaman sekarang ni, cikgu pulak mintak RM7.50 semata-mata nak belikan buku fotostat setebal itu.
    Dalam kes yang ni, ibu bapa budak tu "terselamat" la sebab anak dia mintak myee yg sponsorkan.
    Tapi myee sendiri tau betapa susah nak cari duit zaman sekarang, btul x.
    Tak boleh ke kalau cikgu tu belikan buku yang originalnya terus?
    Bukan ke buku-buku latihan macam tu bertulis "Hakcipta terpelihara, sebarang bentuk percetakan semula etc etc adalah dilarang tanpa kebenaran etc etc".
    So, walaupun nampak berbaloi dari segi ilmu dalam buku tu, tapi biarlah cara kita nak dapatkan ilmu tu betul.
    Cikgu tu memang tak patut kaut untung lebih lebih dengan berselindung di sebalik penjualan buku ilmu macam ni.
    Takde bezanya dengan cetak rompak.
    Ilmu yang kita dapat tu sia-sia je beli buku cetak rompak. Mahal lak tuh. Cet.

    Tapi kalau betul cikgu tu yang mengarang / menyediakan sendiri soalan-soalan latihan dalam buku tu, maka ia berbaloi.

    Tu pendapat saye.

    mis3catz
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Female Number of posts : 138
    Location : the city of catville
    Job/hobbies : buat pahale n dose..
    Registration date : 12/05/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by mis3catz on Sat Jan 16, 2010 10:46 pm

    TOYSЯUS wrote:Bagi saye, memang TAK BERBALOI.

    Bukan apa, walaupun ilmu, tapi kalau cikgu tu ikhlas kenapa dia letak RM7.50 untuk buku fotostat macam tu.
    Bayangkan ibu bapa cari duit bukan main payah zaman sekarang ni, cikgu pulak mintak RM7.50 semata-mata nak belikan buku fotostat setebal itu.
    Dalam kes yang ni, ibu bapa budak tu "terselamat" la sebab anak dia mintak myee yg sponsorkan.
    Tapi myee sendiri tau betapa susah nak cari duit zaman sekarang, btul x.
    Tak boleh ke kalau cikgu tu belikan buku yang originalnya terus?
    Bukan ke buku-buku latihan macam tu bertulis "Hakcipta terpelihara, sebarang bentuk percetakan semula etc etc adalah dilarang tank berbaloi dari segi ilmu dalam buku tu, tapi biarlah cara kita nak dapatkan ilmu tu betul.
    Cikgu tu memang tak patut kaut untung lebih lebih dengan berselindung di sebalik penjualan buku ilmu macam ni.
    Takde bezanya dengan pa kebenaran etc etc".
    So, walaupun nampacetak rompak.
    Ilmu yang kita dapat tu sia-sia je beli buku cetak rompak. Mahal lak tuh. Cet.

    Tapi kalau betul cikgu tu yang mengarang / menyediakan sendiri soalan-soalan latihan dalam buku tu, maka ia berbaloi.

    Tu pendapat saye.


    mcm prasangke ngn cikgu jep~
    0_0

    TOYSЯUS
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1571
    Age : 30
    Location : Kolam Kering - 3°5′00″N 101°32′00″E
    Job/hobbies : Pembunuh
    Registration date : 27/02/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by TOYSЯUS on Sat Jan 16, 2010 10:51 pm

    Erm, cuma prasangka jahat je tapi tak tuduh cikgu tu kaut untung.. :-\
    Ksian plak cikgu tu.

    @myee
    Berapa helai / muka surat buku fotostat tu kesemuanya?

    mis3catz
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Female Number of posts : 138
    Location : the city of catville
    Job/hobbies : buat pahale n dose..
    Registration date : 12/05/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by mis3catz on Sat Jan 16, 2010 11:01 pm

    eyh...
    ta baek prasangke buruk ngan cikgu tau..

    tanpe die sapela kite~

    Rolling Eyes

    hampeh
    Ahli
    Ahli

    Number of posts : 866
    Registration date : 28/02/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by hampeh on Sat Jan 16, 2010 11:04 pm

    cikgu pun ada banyak jenis kan? Wink Bukan seorang guru tu mewakili semua guru , ada guru yang baik ada guru yang amik kesempatan.

    mis3catz
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Female Number of posts : 138
    Location : the city of catville
    Job/hobbies : buat pahale n dose..
    Registration date : 12/05/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by mis3catz on Sat Jan 16, 2010 11:11 pm

    tapi
    cikgu tetap cikgu lor~

    takkan la ckgu amek kesmpatan..
    na caj duet budak..
    ish3


    Wink

    TOYSЯUS
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1571
    Age : 30
    Location : Kolam Kering - 3°5′00″N 101°32′00″E
    Job/hobbies : Pembunuh
    Registration date : 27/02/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by TOYSЯUS on Sat Jan 16, 2010 11:22 pm

    Cikgu tetap cikgu, manusia tetap manusia.


    --------------------------------------------
    TETTT!!

    mis3catz
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Female Number of posts : 138
    Location : the city of catville
    Job/hobbies : buat pahale n dose..
    Registration date : 12/05/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by mis3catz on Sat Jan 16, 2010 11:29 pm

    yup..
    cikgu=manusia=byk wat kesilapan cam kite gak..

    Smile

    awi216
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 174
    Registration date : 02/03/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by awi216 on Sun Jan 17, 2010 1:58 am

    Berbaloi, kalu harga tu mmg harga ntuk photostat. Tak patut, kalu harga yang diletakkan tu ada caj untungnya skali. Bagi aku dalam hal ni, cikgu takyah la berkira sangat. Takat nak caj duit minyak, satu buku 50 sen,, bleh la..

    Tapi ntuk kita plak, janganlah berkira sangat ntuk ilmu.

    kindaichi_hajime
    Ahli Rajin
    Ahli Rajin

    Number of posts : 1012
    Age : 32
    Location : KL
    Job/hobbies : Tengok bintang2..
    Registration date : 25/04/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by kindaichi_hajime on Sun Jan 17, 2010 4:27 am

    skang kn ader kdai potostat sehelai 3 sen jer...
    tkt ckgu tu wat perniagaan laen je..hehee...

    p/s: skadar berckp..jgn terasa..hehe

    loy_azloy
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1513
    Age : 35
    Location : Muo/Putrajaya
    Job/hobbies : DOF/bela kelisa
    Registration date : 23/02/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by loy_azloy on Mon Jan 18, 2010 9:08 am

    TOYSЯUS wrote:Cikgu tetap cikgu, manusia tetap manusia.
    tapi sekurang2nya cikgu tu ada inisiatif,mungkin buku tu harganya mahal di kedai maka dia cuba buat sesuatu agar boleh kongsi dgn anak2 murid dia dgn harga yang murah..pada aku berbaloy! heh aku terpaksa sangkal pendapat ko toy haha...(dah lama tak selisih pendapat dgn ko)

    @kindai : photostate 3sen? mak aih kampung solok berdentum mana yang masih 3sen?sekarang dah mahal,sedangkan kat kedai runcit yg mamak punya photostate sekeping je dah RM0.50,kalau ic RM 1.00.bagi aku RM7.50 tu mmg murah...


    --------------------------------------------
    Gintoki Sakata : "When something falls at my feet...the least i can do is pick it up"
    mari beramal dengan hanya RM10
    klik kat sini http://putera.forumotion.com/aktiviti-f15/projek-kutipan-dana-wakaf-pelaburan-untuk-akhirat-t6036.htm
    ------------------------------------------------------------
    currently take care my Green Base Arowana and mastered RC heli


    Datuk_Seri
    Supervisor
    Supervisor

    Gender : Male Number of posts : 307
    Age : 36
    Location : Kuching-Kulim-Melaka-Norway!!!
    Job/hobbies : Gaming
    Registration date : 12/02/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by Datuk_Seri on Mon Jan 18, 2010 9:35 am

    bukan ke potostet buku ni sama jugak ngan beli cd cetak rompak?


    --------------------------------------------
    Letak kat siggy,forum,blog,fw,twitter,fb korang.
    Code:
    [img]http://i82.photobucket.com/albums/j249/digolbot/siggyputera.png[/img]

    johnburn
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 755
    Location : Terengganu
    Registration date : 07/03/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by johnburn on Mon Jan 18, 2010 9:43 am

    Datuk_Seri wrote:bukan ke potostet buku ni sama jugak ngan beli cd cetak rompak?
    sama kalau xdpt keizinan mcm yg dh tulis kt disclaimer die tu. so berkat ke?


    --------------------------------------------

    tahukah kamu saat kamu menangis
    adalah air mata ku yang jatuh berlinang
    tahukah kamu saat kamu tersakiti
    adalah aku yang pertama terluka
    Jangan Klik

    am_eniey
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 169
    Age : 34
    Location : Gombak
    Registration date : 22/04/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by am_eniey on Mon Jan 18, 2010 10:44 am

    beli saja...apa bising sangat !

    loy_azloy
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1513
    Age : 35
    Location : Muo/Putrajaya
    Job/hobbies : DOF/bela kelisa
    Registration date : 23/02/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by loy_azloy on Mon Jan 18, 2010 2:43 pm

    adoi dah masuk bab2 yang merepek pulak,berkat la,sama mcm cd cetak rompak la...bagi aku semua tu tak penting dan jangan dikusutkan.lagi pun org tu terbitkan buku tu tujuannya sama mcm apa yang guru tu fikirkan...so kalau mcm tu semua keja kita buat selama ni takkan berkat... kat tempat keja kita photostate dokumen hari2,wah banyak betul dosa aku kalau nak kata mcm tu,korang pula mcmana?

    P.S jangan marah eh?warn aje haha...


    --------------------------------------------
    Gintoki Sakata : "When something falls at my feet...the least i can do is pick it up"
    mari beramal dengan hanya RM10
    klik kat sini http://putera.forumotion.com/aktiviti-f15/projek-kutipan-dana-wakaf-pelaburan-untuk-akhirat-t6036.htm
    ------------------------------------------------------------
    currently take care my Green Base Arowana and mastered RC heli


    Datuk_Seri
    Supervisor
    Supervisor

    Gender : Male Number of posts : 307
    Age : 36
    Location : Kuching-Kulim-Melaka-Norway!!!
    Job/hobbies : Gaming
    Registration date : 12/02/2009

    Re: BERBALOI KE?

    Post by Datuk_Seri on Mon Jan 18, 2010 6:45 pm

    loy_azloy wrote:adoi dah masuk bab2 yang merepek pulak,berkat la,sama mcm cd cetak rompak la...bagi aku semua tu tak penting dan jangan dikusutkan.lagi pun org tu terbitkan buku tu tujuannya sama mcm apa yang guru tu fikirkan...so kalau mcm tu semua keja kita buat selama ni takkan berkat... kat tempat keja kita photostate dokumen hari2,wah banyak betul dosa aku kalau nak kata mcm tu,korang pula mcmana?

    P.S jangan marah eh?warn aje haha...

    bagi aku tak merepek kalau aku samakan dengan CD cetak rompak. Buku mempunyai copyrightnya sendiri. Dokumen kalau dokumen tender dan sebagainya, tidak ada terma untuk tidak dibenarkan untuk membuat cetakan setakat yang aku tengok sekarang ni. Dah beratus-ratus tender aku uruskan, sememangnya takda terma pun. Melainkan ada terma, YA, bagi aku salah. Pasal dosa pahala neraka syurga syaitan iblis jin tu antara dia dengan tuhan. Kita TAKDA HAK nak cakap apa-apa. Cuba kalau korang buka buku yang diterbitkan (kalau orang yang jenis kurang membaca tu, sekarang lah waktunya untuk menyelak buku sekejap), tengok muka surat hadapan.. Ni aku bagi beberapa contoh

    Buku - Rahsia Untuk Umat Islam, Disusun oleh Nazri Bin Zakaria, Terbitan Enoble Marketing - Hak Cipta Terpelihara. Tidak dibenarkan mengeluar ulang mana-mana bahagian rencana, illustrasi dan isi kandungan buku ini dalam APA JUA BENTUK sama elektronik, fotokopi, mekanik, rakaman atau cara lain sebelum mendapat izin bertulis dari penerbit.

    Buku - Bicara Hikmah Dari Al-Quran & Hadis, Penerbit/Pengedar WJSB Resources SDN BHD, Hak Cipta Terpelihara, Sesungguhnya atas nama usaha dan keringat yang kami curahkan ini ialah untuk mencari keredhaan Allah S.W.T. Oleh itu janganlah usaha ini diciplak dan diulang cetak dalam apa bentuk jua pun semada secara elektronik, fotokopi, mekanik, rakaman atau apa yang lain sebelum mendapat keizinan bertulis daripada wjsb resources.

    Buku - 13 Mei Sebelum dan Selepas, Utusan Publications & DIstributors SDn. Bhd., Hakcipta terpelihara. Setiap bahagian daripada terbitan ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan kepada bentuk lain, sama ada dengan cara elektronik, mekanik, rakaman dan sebagainya tanpa izin pemilik hak cipta terlebih dahulu.


    cukuplah 3 buku ni sahaja.

    Jadi untuk persoalan samada berbaloi atau tidak, YA, memang berbaloi.. Tetapi adakah caranya betul? Wallahualam..

    I rest my case..


    --------------------------------------------
    Letak kat siggy,forum,blog,fw,twitter,fb korang.
    Code:
    [img]http://i82.photobucket.com/albums/j249/digolbot/siggyputera.png[/img]

    Sponsored content

    Re: BERBALOI KE?

    Post by Sponsored content Today at 11:03 am


      Current date/time is Sat Dec 10, 2016 11:03 am