Forum Sementara Putera.com

Bersama kita perkemaskan forum ini sementara forum asal dalam pemulihan.

Forum putera dah kembali. Masalah sudah berjaya diselesaikan. Sila lawati http://forum.putera.com/tanya

    Fahaman Wahabi?

    Share

    Putera Al-Farid
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 15
    Registration date: 05/03/2009

    Fahaman Wahabi?

    Post by Putera Al-Farid on Fri Mar 06, 2009 11:21 am

    Segala puji bagi Allah Tuhan Sekalian alam.

    Fahaman wahabi di malaysia?sejauh mana pengetahuan anda?sedarkah anda?apakah itu fahaman wahabi?ayuh kita kongsi sama2..kita cambahkan pendapat mencari ilmu membuka minda mengkaji dan mentafsir segala bentuk macam perkara2 dalam beribadat kepada Allah.

    TJ-Ariff
    Supervisor
    Supervisor

    Gender: Male Number of posts: 473
    Age: 94
    Location: D'Royal City Of Silver
    Job/hobbies: IT / membaca / Santai
    Registration date: 17/02/2009

    Re: Fahaman Wahabi?

    Post by TJ-Ariff on Fri Mar 06, 2009 3:29 pm

    Fahaman wahabi adalah fahaman yang berlawanan dengan fahaman ahli sunah waljamaah...

    Allah hu alam..


    --------------------------------------------

    I'm A Big Big Man, In A Big Big World, It's Not A Big Big Thing, If You Leave Me.
    When GOD Opened the window of mercy,HE asked me; What is your wish for to day?, I said; Allah, Please take care of that person who is reading this message.

    Putera Al-Farid
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 15
    Registration date: 05/03/2009

    Re: Fahaman Wahabi?

    Post by Putera Al-Farid on Fri Mar 06, 2009 7:40 pm

    salam ukuwwah....
    sebelum kita hurai panjang apa yang dikatakan sebagai fahaman wahabi,elok benar kiranya andai saya beri beberapa contoh perkara yang dikatakan mengikut fahaman wahabi ni.kita ambik satu contoh,nabi kita nabi Muhammad s.a.w naik unta untuk perjalanan yang jauh...tapi kita menaiki kapal terbang,kereta,kapal dan sebagainya...adakah ini mengikut sunnah nabi?jadi ini adalah stu contoh daripada secebis fahaman wahabi ni.banyak lagi jika hendak disenaraikan..jadi secara amnya,ia merujuk kepada amalan Nabi sahaja,tidak berkaitan dengan ijmak ulama dan alussunnah wal jamaah.
    sekian dulu...

    Sir Pyan
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 175
    Location: S'ban, N9
    Job/hobbies: Kojo apo jo yang halal
    Registration date: 17/02/2009

    Re: Fahaman Wahabi?

    Post by Sir Pyan on Fri Mar 06, 2009 8:02 pm

    Apa yang aku nak bagitau sebelum kita membincangkan tentang fahaman wahabi, apa kata kita bincang pasal fahaman orang yang suka meng'wahabi'kan orang lain. Orang-orang yang dikatakan wahabi lazimnya tak pernah pun mengisytiharkan mereka ni wahabi. Then again, kita paham ke maksud wahabi? Maksud asal sebenar istilah wahabi tidak seserius mana bahkan ia bukan sesuatu yang tidak baik mana masa tersebut, tapi setelah digulai kari menjadi satu istilah berbentuk penentangan terhadap sesuatu doktrin dan fahaman, maka jadilah satu fenomena baru yang hanya memecahbelahkan umat Islam. Melainkan apabila ia menyentuh perlaksanaan fizikal, kita kena faham yang fahaman akidah tetap sama.

    streamyx
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts: 82
    Location: Federal Territory of Kuala Lumpur
    Registration date: 05/03/2009

    Re: Fahaman Wahabi?

    Post by streamyx on Sat Mar 07, 2009 4:41 pm

    Wahabi?

    Penyelewengan dlm ibadah.
    Secara ringkasnya merupakan fahaman yg suka memecahbelahkan masyarakat.
    Bahayanya fahaman ini boleh membawa kepada perpecahan dan permusuhan dikalangan umat Islam.
    Mereka sering mendakwa amalan ibadat umat Islam yang sunnah dikatakan mrk sbg bid'ah.
    Masalah yg mereka timbulkan sebenarnya adalah perkara furu' (cabang).
    Contohnya mereka mengatakan bid'ah doa qunut dlm solat subuh.
    Hakikatnya perkara ini tlh dibincangkan secara pjg lebar oleh ulama' muktabar terdahulu.
    Dan tidak menjadi masalah melakukan qunut dlm solat subuh krn thabit dari perbuatan Nabi Muhammad s.a.w sendiri.

    Penyelewengan dlm akidah:
    Secara ringkasnya mereka berakidah spt yahudi dengan menyamakan Allah mempunyai jisim dan bersifat spt makhluk.
    Maha suci Allah dr sbrg bentuk penyerupaan dgn makhluk.
    Pemahaman spt ini adalah syirik!

    Sekian, secara ringkas yg dpt dikongsikan.

    slaughters
    PDP Moderator
    PDP Moderator

    Gender: Male Number of posts: 213
    Location: Selangor
    Registration date: 13/02/2009

    Re: Fahaman Wahabi?

    Post by slaughters on Sat Mar 07, 2009 5:44 pm

    Bagi aku la kan..

    Islam ini adalah agama yang mudah, jadi jangan sesekali memberatkan sesuatu yang mudah.

    kadang2, ada perkara yang kita tidak perlu fikir. Sebab bila kita fikirkan mengenainya, bimbang akan membawa kepada kemudaratan..

    streamyx
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts: 82
    Location: Federal Territory of Kuala Lumpur
    Registration date: 05/03/2009

    Re: Fahaman Wahabi?

    Post by streamyx on Sat Mar 07, 2009 5:47 pm

    betul la slaughter..
    ttg wahabi ni aku rsa xyah la bincang kt forum ni
    forum ni utk org awam..
    so bila bncang bnda sensitif mcm ni
    tkut blaku slh tggapan ttg agama plak..

    ttg wahabi ni bkn xleh bncang..bleh
    tp bkn kt cni

    Putera Al-Farid
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 15
    Registration date: 05/03/2009

    Re: Fahaman Wahabi?

    Post by Putera Al-Farid on Mon Mar 09, 2009 1:20 pm

    Salam Maulidur Rasul..selawat dan salam ke ats junjungan besar nabi Muhammad s.a.w.

    Salam persaudaraan..
    Pelbagai komen dan maklum balas kita dapat kongsi bersama mengenai tajuk ini.
    Sebenarnya maudhuk utama saya buka topik ini hanya sekadar panduan dan pengetahuan am untuk semua yang terlibat dalam mentafsir sesuatu masalah berkaitan agama.tidak terhad pada sesiapa pun.kita kongsi dan ambil mana yang penting tinggal mana yang rasa perlu.
    Pengetahuan ini amat berguna dalam kehidupan seharian dalam menjalani ibadah dalam beragama..tetapi andai topik ini difikirkan memudaratkan sesetengah pihak,terpulang pada moderator untuk membuat keputusan..kita cari yang terbaik.jangn pula topik ini menyebabkan kita ragu2 dalam melakukan sesuatu hal berkaitan agama..nauzubillah.

    streamyx
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts: 82
    Location: Federal Territory of Kuala Lumpur
    Registration date: 05/03/2009

    Re: Fahaman Wahabi?

    Post by streamyx on Mon Mar 09, 2009 2:36 pm

    Salam Maulidur Rasul..
    Ya Nabi Salamun 'Alaik

    Bagi saya..
    wahabi adalah satu topik yg berat utk org awam
    kalau thread ni dijadikan wadah utk menjelaskan bahaya fahaman wahabi adalah baik
    ttp jika thread ni nanti terbawa-bawa membincangkan masalah furu'
    yg mmg telah jelas dibincangkan oleh ulama' dahulu..
    maka tidak mustahil akan berlaku kekeliruan dikalangan kita sendiri

    kesimpulannya..
    apabila kita hendak membicarakan sesuatu
    perlu dititik beratkan kemampuan audiens dlm menanggapi apa yg hendak dibincangkan

    kalau putera al-farid ada info tiada salahnya utk dikongsikan
    harapnya kita tidak terbawa-bawa membincangkan masalah furu'
    yg telah dijelaskan hukumnya oleh ulama' terdahulu berpandukan al-Quran dan al-Sunnah

    mizinaka
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 6
    Location: kedah
    Job/hobbies: chat
    Registration date: 04/03/2009

    Re: Fahaman Wahabi?

    Post by mizinaka on Wed Mar 11, 2009 9:11 am

    Assalamualaikum...

    alhamdulillah... masih ramai umat Islam yang ingin mempelajari Islam.

    saya mohon memberi pendapat. tajuknya ok. perbahasannya pun ok. bagus.

    gunakan ruang ini untuk mencambahkan idea dan pendapat sekadar kemampuan kita.

    cuma...

    sebagai penambahbaikan...

    jangan kita berenti belajar takat ni sj...

    carilah pengetahuan mengenai isu ini di dalam laman web yang lain atau daripada buku2 agama yang ditulis oleh pakar agama yang diiktiraf.


    dan.... sebaiknya....

    belajarlah secara berguru. itu yang terlebih baik.

    salah dan silap mohon dimaafkan.

    loy_azloy
    Moderators
    Moderators

    Gender: Male Number of posts: 1513
    Age: 33
    Location: Muo/Putrajaya
    Job/hobbies: DOF/bela kelisa
    Registration date: 23/02/2009

    Re: Fahaman Wahabi?

    Post by loy_azloy on Wed Mar 11, 2009 5:13 pm

    aku sblm ni tak pernah dgr pun adanya fahaman wahabi...mcm wasabi la pulak... Very Happy

    assyauq
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts: 36
    Registration date: 14/02/2009

    Re: Fahaman Wahabi?

    Post by assyauq on Wed Mar 11, 2009 6:09 pm

    salam..sebenarnya banyak yg perlu kita kaji sebelum kita mengatakan TIDAK pada wahabi..bukan nak pro-wahabi tapi kadang2 kita tak telus tapi senang2 menghukum orang itu dan ini..contohnya, org kata di perlis mereka wahhabi kerana tidak mengamalkan zikir secara jahr..tapi kemungkinan besar mereka mempunyai pegangan hadis yg sahih bahawa Nabi S.A.W dan para sahabat tidak mengamalkan zikir yang sedemikian..oleh itu, mereka tidak berani utk mengamalkan sesuatu yg tiada nas dan dalil bahawa amalan tersebut bersumberkan Nabi SAW..

    "kita ambik satu contoh,nabi kita nabi Muhammad s.a.w naik unta untuk perjalanan yang jauh...tapi kita menaiki kapal terbang,kereta,kapal dan sebagainya...adakah ini mengikut sunnah nabi?jadi ini adalah stu contoh daripada secebis fahaman wahabi ni.banyak lagi jika hendak disenaraikan..jadi secara amnya,ia merujuk kepada amalan Nabi sahaja,tidak berkaitan dengan ijmak ulama dan alussunnah wal jamaah.."

    dalam hal ini, rasanya mereka yg kita 'gelarkan' wahabi ini tidak berpandangan demikian..sebabnya perkara tersebut adalah berhubung dengan perkara duniawi semata2..sedangkan mereka yg kita 'gelarkan' wahabi ini malah terkedepan kehidupan mereka dari segi duniawi..hanya dari aspek amalan berkaitan aqidah dan ibadat, mereka agak 'ketat' kerana mereka ingin memastikan setiap amalan yg dilakukan adalah bersandarkan kepada nas dan dalil al-quran dan sunnah yg shahih..

    "Apa yang aku nak bagitau sebelum kita membincangkan tentang fahaman wahabi, apa kata kita bincang pasal fahaman orang yang suka meng'wahabi'kan orang lain. Orang-orang yang dikatakan wahabi lazimnya tak pernah pun mengisytiharkan mereka ni wahabi. Then again, kita paham ke maksud wahabi? Maksud asal sebenar istilah wahabi tidak seserius mana bahkan ia bukan sesuatu yang tidak baik mana masa tersebut, tapi setelah digulai kari menjadi satu istilah berbentuk penentangan terhadap sesuatu doktrin dan fahaman, maka jadilah satu fenomena baru yang hanya memecahbelahkan umat Islam. Melainkan apabila ia menyentuh perlaksanaan fizikal, kita kena faham yang fahaman akidah tetap sama.."

    apa yg sir pyan katakan tu adalah realiti kebanyakan masyarakat di Malaysia..kita 'gelar' mereka wahhabi walhal mereka sendiri tidak berasa demikian..kalau kita katakan golongan wahhabi ini adalah orang yg mengikut fahaman Muhammad Abdul Wahhab, berapa ramai org di Malaysia tahu dan kenal siapakah tokoh agung tersebut?yg ramai ulama dan tokoh2 agama mengkaguminya?bukan nak mengagungkan fahaman wahhabi ni, tapi cuma sekadar mengingatkan agar kita tidak menuduh seseorang begitu dan begini kerana kemungkinan mereka lebih baik dari kita..

    "Penyelewengan dlm ibadah.
    Secara ringkasnya merupakan fahaman yg suka memecahbelahkan masyarakat.
    Bahayanya fahaman ini boleh membawa kepada perpecahan dan permusuhan dikalangan umat Islam.
    Mereka sering mendakwa amalan ibadat umat Islam yang sunnah dikatakan mrk sbg bid'ah.
    Masalah yg mereka timbulkan sebenarnya adalah perkara furu' (cabang).
    Contohnya mereka mengatakan bid'ah doa qunut dlm solat subuh.
    Hakikatnya perkara ini tlh dibincangkan secara pjg lebar oleh ulama' muktabar terdahulu.
    Dan tidak menjadi masalah melakukan qunut dlm solat subuh krn thabit dari perbuatan Nabi Muhammad s.a.w sendiri.

    Penyelewengan dlm akidah:
    Secara ringkasnya mereka berakidah spt yahudi dengan menyamakan Allah mempunyai jisim dan bersifat spt makhluk.
    Maha suci Allah dr sbrg bentuk penyerupaan dgn makhluk.
    Pemahaman spt ini adalah syirik!"


    manakala apa yg saudara kita katakan ni hanya cakap2 yg tidak bersandarkan bukti yg kukuh walhal mereka yg kita gelar 'wahhabi' ini tidak sedemikian..permasalahan qunut memang telah dibincangkan oleh golongan ulama' yg muktabar..cuma bila depa kata qunut itu bidaah, mereka ada pegangan mereka sendiri dari hadis nabi..tapi kita yg mengamalkan qunut, adakah kita juga mempunyai sebarang hadis yg kita pegang?fikir2kanlah..manakala dari kata2 sahabat kita tentang akidah mereka yg spt yahudi dengan menyamakan Allah mempunyai jisim dan bersifat spt makhluk, janganlah kita menabur fitnah..kalau betullah pemikiran mereka mengikut fahaman Syeikhul Islam Muhammad bin Abdul Wahhab, pastinya kita tidak akan berkata yg demikian..cuma nak bagitau, sekarang ni ada satu golongan al-ahbash, mereka ini banyak menabur fitnah pada golongan yg cuba utk mengamalkan islam mengikut al-quran dan as-sunnah yg sebenar..boleh rujuk di sini bahaya al-ahbash..oleh itu, berhati2lah..

    sekiranya ada terlanjur bicara dan terkasar bahasa, harap dimaafi..apapun, skop perbincangan ini tidak sesuai utk dibincangkan sekiranya kita tidak mempunyai asas yg kukuh..wallahu a'lam..

    naza
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Female Number of posts: 111
    Age: 26
    Location: di mana bumi ku pijak...di situ la aku.
    Job/hobbies: sesi bercakap dgn kucing...
    Registration date: 10/03/2009

    Re: Fahaman Wahabi?

    Post by naza on Wed Mar 11, 2009 9:21 pm

    mmg tak penah dengar sebelum ni tntg pahaman ni...

    sekiranya ia memesongkan akidah minta di jauhkan...

    mizinaka
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 6
    Location: kedah
    Job/hobbies: chat
    Registration date: 04/03/2009

    Re: Fahaman Wahabi?

    Post by mizinaka on Wed Mar 11, 2009 9:46 pm

    islam itu mudah...

    maksudnya islam tidak memberatkan umatnya untuk bribadah.

    satu contoh mudah...kiranya tak mampu solat cara berdiri, solat cara baring boleh, duduk pun boleh, guna isyarat mata pun boleh. duduk atas kerusi pun boleh kalau tak mampu duduk terus. asalkan kita solat...its ok.

    masalahnya...ada orang yang cuba memudahkan dengan cara tak solat langsung...salah.

    ada jugak orang yang mengambil jalan susah. pelbagai macam syarat diletakkan sehinggakan kalau orang yang tak mengaji sungguh2 bab agama, dia tak tau ini syarat ka rukun. ini wajib ka sunat. jadi bila dia rasa susah nak buat...dia tinggai terus.

    so, apa yang kita dengar dalam agama, kita nak buat , kita tanya 2 3 orang tok guru.

    malaysia ikut taqlid imam syafie untuk beribadat. sebab tu kita ada qunut. imam hanafi tak ada qunut. kedua-duanya imam besar islam. qunut bukannya rukun dalam mazhab syafie. jadi tak baa pun tak apa, tapi kena sujud sahwi.


    jadi, kena faham. bab apa pun kena tau hukum. baru bleh bg pendapat.
    wallahu a'lam.

    streamyx
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts: 82
    Location: Federal Territory of Kuala Lumpur
    Registration date: 05/03/2009

    Re: Fahaman Wahabi?

    Post by streamyx on Thu Mar 12, 2009 12:57 am

    nampaknya thread ni akan panas jika x dikawal

    assyauq wrote:salam..sebenarnya banyak yg perlu kita kaji sebelum kita mengatakan TIDAK pada wahabi..bukan nak pro-wahabi tapi kadang2 kita tak telus tapi senang2 menghukum orang itu dan ini..contohnya, org kata di perlis mereka wahhabi kerana tidak mengamalkan zikir secara jahr..tapi kemungkinan besar mereka mempunyai pegangan hadis yg sahih bahawa Nabi S.A.W dan para sahabat tidak mengamalkan zikir yang sedemikian..oleh itu, mereka tidak berani utk mengamalkan sesuatu yg tiada nas dan dalil bahawa amalan tersebut bersumberkan Nabi SAW....

    glgn ini yg sebenarnya suka menghukum org lain dgn perkataan bid'ah Laughing

    berkenaan zikir slps solat sama ada jahr, sir atau sbgnya..tlh djelaskan oleh ulama' scara pjg lebar
    dan mmg terdapat hadis Nabi s.a.w melakukannya
    kesemuanya bentuk zikir dibolehkan asalkan bersesuaian masa dan keadaan..

    tiada siapa yg mengatakan org di perlis wahabi..
    mmg xsalah jika tidak mahu berzikir selepas solat sekalipun
    yang menjadi masalah disini bukan soal tidak mahu berzikir atau mahu berzikir..
    ttp golongan ini menganggap zikir selepas solat secara berjemaah adalah bid'ah
    pokok persoalanya..jika mereka tidak mahu berzikir sekalipun..mengapa mengatakan kami yg berzikir sbg bid'ah?
    sedangkan ada hadis yg menunjukkan Nabi s.a.w berzikir slps solat

    jika mereka tidak mahu berzikir, terpulang kpd mereka, kami xmrh pn mereka xmahu berzikir cos bkn perbuatan yg wajib
    skrg kami mahu berzikir, mengapa katakan kami bid'ah? biarkan kami berzikir Laughing

    Renungkan ayat berikut:
    Firman Allah s.w.t: Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang menyekat dan menghalangi dari menggunakan masjid-masjid Allah untuk (sembahyang dan) menyebut nama Allah di dalamnya, dan ia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid-masjid itu? Orang-orang yang demikian, tidak sepatunya masuk ke dalam masjid-masjid itu melainkan dengan rasa penuh hormat dan takut kepada Allah (bukan secara yang mereka lakukan itu). Mereka (dengan perbuatan itu) akan beroleh kehinaan di dunia, dan di akhirat kelak mereka mendapat azab seksa yang amat besar. (Al-Baqarah(2):114)

      Current date/time is Sun Aug 31, 2014 2:14 am