Forum Sementara Putera.com

Bersama kita perkemaskan forum ini sementara forum asal dalam pemulihan.

Forum putera dah kembali. Masalah sudah berjaya diselesaikan. Sila lawati http://forum.putera.com/tanya


    Jom Share Loghat Negeri Anda !!

    Share

    Razi_IBM
    Ahli Rajin
    Ahli Rajin

    Gender : Male Number of posts : 1062
    Age : 26
    Location : on dmz.hack me if u can.
    Job/hobbies : Saboteur
    Registration date : 14/02/2009

    Re: Jom Share Loghat Negeri Anda !!

    Post by Razi_IBM on Tue Dec 15, 2009 7:02 pm

    hehe..
    relax2.. saja ja melawak.. :p
    haih..nasib baik la mode troll belum diaktifkan...

    ogGy
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 897
    Age : 29
    Location : mu di mana ?
    Job/hobbies : geletek ginjal korang
    Registration date : 15/02/2009

    Re: Jom Share Loghat Negeri Anda !!

    Post by ogGy on Tue Dec 15, 2009 8:04 pm

    ogGy wrote:Asyik utara ja..meh p selatan, ha amik ni,ape maksud perkataan di bawah ?

    Lahabau =
    Baroh =
    Darek =
    pudek-pudek =
    mengatong =

    Yang ni aku maksudkan,pos no 38 la malay...
    Very Happy


    --------------------------------------------
    Laman Farmasi Online kini berwajah baru , kunjungi sekarang dan dapatkan harga yang terbaik dari kami . Segalanya mudah...



    www.sentosa-online.com

    MalaYneuMaya
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1044
    Age : 31
    Job/hobbies : kejar biawak, kunyah milo beku
    Registration date : 18/02/2009

    Re: Jom Share Loghat Negeri Anda !!

    Post by MalaYneuMaya on Tue Dec 15, 2009 9:22 pm

    assalamualaikum...

    ogGy wrote:Asyik utara ja..meh p selatan, ha amik ni,ape maksud perkataan di bawah ?

    Lahabau = org melaka selalu sebut ni, aku taktau makna dia, kasar sikit
    Baroh = hilir
    Darek = hulu
    pudek-pudek = disumbat-sumbat
    mengatong = taktau maksud

    betul ka oggy? Very Happy


    --------------------------------------------

    ogGy
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 897
    Age : 29
    Location : mu di mana ?
    Job/hobbies : geletek ginjal korang
    Registration date : 15/02/2009

    Re: Jom Share Loghat Negeri Anda !!

    Post by ogGy on Tue Dec 15, 2009 9:48 pm

    Bagus2,pandai ko....ko oghang pilah kan ?

    Mengatong = Merayau


    --------------------------------------------
    Laman Farmasi Online kini berwajah baru , kunjungi sekarang dan dapatkan harga yang terbaik dari kami . Segalanya mudah...



    www.sentosa-online.com

    awi216
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 174
    Registration date : 02/03/2009

    Re: Jom Share Loghat Negeri Anda !!

    Post by awi216 on Wed Dec 16, 2009 2:08 am

    lahabau tu sejenis ngan lahanat kan? Member aku budak belaka, hobi sungguh sebut benda2 ni.

    ZZT
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 114
    Location : MELAKA
    Job/hobbies : Banking/PC
    Registration date : 31/05/2009

    Re: Jom Share Loghat Negeri Anda !!

    Post by ZZT on Wed Dec 16, 2009 2:11 am

    tu macam salam pengenalan....
    cth....

    eh lahabau kau lame tak jumpe, idup lagi kau yer

    ni contoh jer.....

    akuccputsedut
    Moderators
    Moderators

    Gender : Female Number of posts : 1268
    Age : 32
    Location : Bayan Baru Penang
    Job/hobbies : Programmer Analyst (oracle form,report,database,,jsp)
    Registration date : 10/06/2009

    Re: Jom Share Loghat Negeri Anda !!

    Post by akuccputsedut on Wed Dec 16, 2009 8:12 am

    iznie wrote:gerobok = almari
    gebar = selimut

    tgk perkataan nih aku teringat masa belajar dulu dok umah sewa 1 umah campur2 lain2 negeri jadi hasil nya gini

    gebar - orang mana nih.???
    gebor - perak
    gebaq - penang

    ogGy wrote:
    Mengatong = Merayau - N9 ke..???
    merewang = merayau - penang (merewang tak tentu hala)

    merendek = jalan-jalan - penang (merendek jer ngeja hampa nih takder benda lain ker nak buat)- kalau org lain dengaq cam pelik jer ayat nih tapi kalau kat penang biasa aja...ada 1 filem yang menyalahguna kan perkataan nih kalau korang masing ingat laa...hihihihihihi....

    menjongket = jalan-jalan - perak

    P/S: minta maaf laa kalau salah yer...sila betul kan...


    --------------------------------------------
    blog aku : http://qhaseeh.blogspot.com
    Nak Beli Perfumes : http://myperfumes.via.my
    Nak senang topup : http://businesprepaid.via.my
    Nak makan sambil jana duit : http://islandredcafe.via.my

    Download E-Book Percuma : http://rajakamil.via.my

    Download 20 E-Book Percuma : http://20produkPercuma.via.my

    TJ-Ariff
    Supervisor
    Supervisor

    Gender : Male Number of posts : 473
    Age : 96
    Location : D'Royal City Of Silver
    Job/hobbies : IT / membaca / Santai
    Registration date : 17/02/2009

    Re: Jom Share Loghat Negeri Anda !!

    Post by TJ-Ariff on Wed Dec 16, 2009 8:32 am

    ini loghat Perak pulak.. Very Happy

    NGELER’WO = Ngelewor, Nge Ley Wo –
    Terumbang ambing kekiri ke kanan [Macam ular kena palu]

    BULOR = Bulo, Bu Lo –
    Lapar tak makan ATAU Ingin, Hendak [biasanya dengan pangkal negatif - Tak]

    BOLEN = Bertelanjang Bulat

    MERABAN TEBEN = [Reyben Teyben] –
    Tak Tentu Arah, Perbuatan yang Pening

    NYELAP SADOR = seseorang yg seperti dirasuk @ di luar kawalan di tahap sederhana... .

    NGELE’NYOR = Mengedik atau pun ngada²/ gatal

    BIOT = Degil

    PEROK = jakun / tak pernah tengok benda..

    MUNCOH = dah kaya banyak duit atau berharta

    TOBEN = tua bangka

    Bersambung...


    --------------------------------------------

    I'm A Big Big Man, In A Big Big World, It's Not A Big Big Thing, If You Leave Me.
    When GOD Opened the window of mercy,HE asked me; What is your wish for to day?, I said; Allah, Please take care of that person who is reading this message.

    Aku Tak Sengal
    Ahli
    Ahli

    Gender : Female Number of posts : 635
    Registration date : 13/02/2009

    Re: Jom Share Loghat Negeri Anda !!

    Post by Aku Tak Sengal on Wed Dec 16, 2009 8:48 am

    Assalamualaikum wbt,
    Johor takde sangat kot loghat cam Razi cakap bahasa standard tp sikit2 la.. contoh:-

    orang: saya ('saya nak pergi sana la' tukar 'orang nak pegi sana la')
    Jaki: dengki (kenapa ko jaki sangat dengan aku?)
    Gobok/gerobok: almari (simpan baju ni dalam gobok) <--biase sebutan gerobok tu jadi gobok

    ade lagi nanti ak pikir jap.. biase muar banyak sikit kot bunyi pelik2


    p/s: cput.. 'gebar' tu johor Very Happy

    nelza
    Moderators
    Moderators

    Number of posts : 240
    Registration date : 13/02/2009

    Re: Jom Share Loghat Negeri Anda !!

    Post by nelza on Wed Dec 16, 2009 9:05 am

    repotng from sabah.

    kenapa bah kau berubah kenapa bah...

    akuccputsedut
    Moderators
    Moderators

    Gender : Female Number of posts : 1268
    Age : 32
    Location : Bayan Baru Penang
    Job/hobbies : Programmer Analyst (oracle form,report,database,,jsp)
    Registration date : 10/06/2009

    Re: Jom Share Loghat Negeri Anda !!

    Post by akuccputsedut on Wed Dec 16, 2009 9:36 am

    ceh nelza hang nih baru dok sabah berapa minggu itu jer ker yang hang blajor...blajor ler banyak sikit...boleh ajor kitaorang nih haa....hihihihihi...

    semalam anak sedara aku(4thn seteng) confius nak sebut 'leher' ker 'lehaq'....hahahhahahaha....


    --------------------------------------------
    blog aku : http://qhaseeh.blogspot.com
    Nak Beli Perfumes : http://myperfumes.via.my
    Nak senang topup : http://businesprepaid.via.my
    Nak makan sambil jana duit : http://islandredcafe.via.my

    Download E-Book Percuma : http://rajakamil.via.my

    Download 20 E-Book Percuma : http://20produkPercuma.via.my

    Sponsored content

    Re: Jom Share Loghat Negeri Anda !!

    Post by Sponsored content Today at 7:36 pm


      Current date/time is Sat Dec 03, 2016 7:36 pm