Forum Sementara Putera.com

Bersama kita perkemaskan forum ini sementara forum asal dalam pemulihan.

Forum putera dah kembali. Masalah sudah berjaya diselesaikan. Sila lawati http://forum.putera.com/tanya

    KhAsIaT SuRaH@aYaT al-QuRaN

    Share

    ibtisam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Female Number of posts: 46
    Location: MaNe2 je
    Job/hobbies: DuK bErAnGan...=)
    Registration date: 05/12/2009

    KhAsIaT SuRaH@aYaT al-QuRaN

    Post by ibtisam on Wed Dec 09, 2009 3:09 pm

    KEBERKATAN YAASIIN (DARI KACAMATA DR FATMA AL ZAHRAA)

    Surah Yassin adalah the heart of AL- Quran : Untuk Keselamatan Diri Yang, Susah Menjadi Senang ( Setiap ayat didalam surah ini mengandungi hikmah, doa dan kekuatan tak terhingga jikalau diamalkan )

    Ayat 1 - 9 - Untuk keselamatan diri
    Ayat 9 - Orang jahat tak nampak kita especially orang kafir.
    Ayat 12 - Merupakan Jantung Yaasiin – Rasulullah s.a.w. berharap ayat ini dihafal
    oleh setiap mukmin dan mukminat.
    Ayat 13 - 35 - Mengisahkan orang-orang yang mati syahid.
    Ayat 22 - 23 - Untuk menjaga aqidah, memberi hidayah kepada anak.
    Ayat 29 - Sebagai amalan untuk mengelakkan diri dari di fitnah dan kejahatan
    mulut.
    - Utk digunakan jika kita rasa orang nak fitnah or aniaya kita. Lebih elok
    selepas baca di semburkan ke muka orang tersebut.
    Ayat 30 - Untuk keinsafan - Supaya dapat dipertemukan dengan Allahs.w.t. (harus
    sentiasa berada dihati - beramal dengannya).
    Ayat 32 - Untuk menginsafkan orang lain supaya menjadi baik. Caranya: Ingat yang
    segalanya datang dari Allah s.w.t, Kita umat Muhammad, Kita orang
    Islam dll.
    Ayat 33 - 35 - Elok dijadikan amalan bagi sesiapa yang suka bercucuk tanam. Tanaman
    akan subur.
    Ayat 36 - Menerangkan yang kehidupan ataupun kejadian di dunia ini dijadikan
    berpasang- pasangan. Ayat ini elok diamalkan bagi sesiapa yang belum
    berkahwin supaya di pertemukan jodoh. Caranya: Baca dan berdoa,
    hembus dan sapu pada muka setiap pagi sebelum keluar rumah.
    Ayat 37 - Adalah untuk menetapkan hati – aqidah diri sendiri. Hati yang kering akan
    hidup semula.
    Ayat 38 - Mengisahkan yang bulan dan matahari pun sujud pada Allah s.w.t. yang
    satu.
    Ayat 39 - Mengisahkan ilmu falak.
    Ayat 40 - Merupakan kenyataan Allah s.w.t. yang satu.
    Ayat 41 - Mengisahkan Nabi Noh a.s. naik kapal - Elok dibaca sewaktu menaiki
    kenderaan.
    Ayat 44 - Mengisahkan keseronokan hidup di dunia - Dibaca untuk dijauhkan fitnah
    dalam hidup.
    Ayat 45- 48 - Merupakan kedegilan orang kafir kepada Allah s.w.t.
    Ayat 49 - Menceritakan hari akhirat dan kehidupannya.
    Tiupan pertama - Datang dengan tiba-tiba
    Tiupan ke-dua - Hancur
    Tiupan ke-tiga - Semua orang di hidupkan semula dan hadir di padang
    Mahsyar.
    Ayat 50 - Setiap orang akan dihisab mengikut amalannya.
    Ayat 58 - Merupakan salam daripada Allah. Jika rasa sakit kepala, baca dan sapukan
    ke kepala. Ulang sebanyak 3x.
    Ayat 76 - Dibaca untuk mententeramkan diri dari fitnah orang. Dijadikan amalan.
    - Jika hati rasa sedih, sebak atau pun kecewa. Sambil pegang dan
    urut dada, bacalah ayat tsbt.
    Ayat 78 - 79 - Dikhaskan untuk sakit urat, tulang dan badan. Untuk doa bermula daripada
    Ayat yang bermaksud: "dia berkata, Siapakah (yang dapat) menghidupkan
    tulang belulang padahal telah hancur?"
    - Bacalah jika sakit tulang, urat atau tulang patah. Doktor di hospital pun
    tanya dia utk rawatan patient mrk dan Dr Fatimah berikan ayat ini.
    Ayat 79 - Katakanlah, Yang akan menghidupkannya ialah yang menciptakannya
    pertama kali. Dan Dia Maha Mengetahui tentang segala makhluk."
    Ayat 82 - Untuk Hajat - Jika berhajat sesuatu, bacalah 100x. Dibaca pada air dan
    minum selama 40 hari -boleh menjadi penawar. Jika air habis ulang
    bacaan tsbt sehingga 40 hari. Caranya: Sembahyang Tahajjud (3x)
    berturut-turut, Baca pada air [100x) dan berdoa apa sahaja hajat

    ibtisam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Female Number of posts: 46
    Location: MaNe2 je
    Job/hobbies: DuK bErAnGan...=)
    Registration date: 05/12/2009

    Re: KhAsIaT SuRaH@aYaT al-QuRaN

    Post by ibtisam on Wed Dec 09, 2009 3:14 pm

    KHASIAT SURAH AL-FATIHAH

    Untuk Hajat :
    Baca Al-Fatihah sebanyak 7 kali setiap selesai solat. Setiap kali baca, sampai
    “ ia kanak budu wa i’ya kanas ta in”
    (hanya kepada-Mu tempat aku meminta dan memohon pertolongan)
    berhenti sekejap dan niat hajat dalam hati, sesudah itu teruskan bacaan.


    Penawar Penyakit :

    Untuk di buat penawar, baca Al-Fatihah pada sebekas air 7 kali selepas solat, buat minum dan sapukan di muka. Setiap kali air hendak habis, tambahkan air. Kalau boleh, jangan habiskan, tinggallah walaupun sedikit air di dalam bekas tersebut. Insyaallah jika di amalkan, segala jenis penyakit dapat disembuhkan dengan Allah S.W.T..


    Menyembuhkan Penyakit Mata Yang Kabur (Rabun)

    Sabda Nabi Muhammad S.A.W.
    "Barangsiapa yang ingin menyembuhkan kelemahan pandangannya (kabur/rabun) maka hendaklah dilakukan:-

    1. Memandang bulan pada awal bulan, jika tidak kelihatan atau terhalang oleh awan dan lain-lain hal, lakukan pada malam kedua, juga tidak dapat, cuba pada malam ketiga atau begitu seterusnya hingga nampak kelihatan bulan itu.
    2.Apabila telah kelihatan, hendaklah ia menyapukan tangan kanannya kemata dengan membaca Al-Fatihah sebanyak 10 kali.
    3.Sesudah itu mengucapkan pula sebanyak 7 kali doa ini:
    "Al-Fatihah itu menjadi ubat tiap-tiap penyakit dengan rahmat Mu ya Tuhan yang
    pengasih penyayang."
    4. Lalu mengucapkan "Yaa Rabbi" sebanyak 5 kali.
    5. Terakhir mengucapkan pula doa ini sebanyak 1 kali:
    "Ya Allah sembuhkanlah, Engkaulah yang menyembuhkan, Ya Allah sihatkanlah,
    Engkaulah yang menyihatkan".


    Mengubati Sakit Gigi Dan Lain-Lain:

    ~ Untuk dirinya sendiri - letakkan jari pada tempat yang sakit lalu membaca Al-Fatihah dan
    berdoa sebanyak 7 kali:
    "Ya Allah, hilangkan daripada keburukan dan kekejian yang aku dapati dengan doa Nabi-
    Mu yang jujur (al- Amin) dan tetap disisi-Mu".

    ~ Mengubati penyakit gigi orang lain - selesai membaca Al-Fatihah maka berdoa 7 kali:
    "Ya Allah, hilangkan daripada orang ini keburukan dan kekejian yang aku dapati dengan
    doa Nabi-Mu yang jujur (al- Amin) dan tetap disisi-Mu".




    Mengubati Sakit Disebabkan Oleh Sengatan Kala


    Ambil sebuah tempat bersih lalu diisi air dan sedikit garam lalu dibacakan padanya Surah Al-Fatihah sebanyak 7 kali lalu diberi minum pada orang yang tersengat kala itu, Insyaallah ia akan sembuh.


    Ikhtiar Menghilangkan Sifat Pelupa


    Tulislah surat Al-Fatihah dengan huruf Arab pada tempat putih dan suci lalu dihapuskan dengan air dan diberi minum pada orang yang pelupa, maka ia akan hilang sifat pelupanya dengan izin Allah s.w.t.


    *Nota :
    Jika Dibenci Oleh Seseorang Melampau-Lampau Atau Tanpa Sebab Yang Nyata

    Cuba sedekahkan Al-fatihah kepada orang itu. Insya-Allah, kebenciannya akan berkurangan atau hilang.

    ibtisam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Female Number of posts: 46
    Location: MaNe2 je
    Job/hobbies: DuK bErAnGan...=)
    Registration date: 05/12/2009

    Re: KhAsIaT SuRaH@aYaT al-QuRaN

    Post by ibtisam on Wed Dec 09, 2009 3:17 pm

    Lain-Lain Khasiat Al-Fatihah. Antaranya :
    1. Sesiapa membaca surah Al-Fatihah dalam keadaan berwuduk sebanyak 70 kali setiap hari selama tujuh hari lalu ditiupkan pada air yang suci lalu diminum maka ia akan memperolehi ilmu dan hikmah serta hatinya dibersihkan dari fikiran rosak.

    2. Sesiapa yang membaca 'Al-Fatihah' diwaktu hendak tidur, Surah 'Al-Ikhlas' sebanyak 3 kali dan Mu'awwidzatain maka ia akan aman dari segala hal selain ajal.

    3. Siapa berhajat (berkeinginan sesuatu) kepada Allah s.w.t.maka olehnya dibaca surah Al-Fatihah sebanyak 41 kali diantara sembahyang sunat Subuh dan sembahyang fardu Subuh sampai 40 hari (tidak Lebih) kemudian memohon kepada Allah s.w.t. maka Insyaallah ia penuhi keperluan hidupnya.

    4. Barangsiapa membaca Fatihah berserta Bismillah diantara sunat Subuh dan fardu Subuh dengan Istiqomah maka kalau ia inginkan pangkat terkabullah ia dan kalau ia fakir maka akan kaya serta jika ia punya hutang maka mampu membayarnya dan kalau ia sakit maka akan sembuh serta kalau ia punya anak maka anaknya itu menjadi anak yang soleh, berkat surah Al-Fatihah.

    5. Barangsiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah sebanyak 20kali setiap selesai sembahyang fardu lima waktu maka Allah s.w.t. luaskan rezekinya, baiki akhlaknya, mudahkan urusannya, hilangkan keperihatinannya dan kesusahannya, anugerahkan apa yang ia angan-angankan, dapatkan berbagai berkat dan kemuliaan, jadikan ia berwibawa, berpangkat luhur, berpenghidupan baik dan ia pula anak-anaknya terlindung dari kemudharatan dan kerosakan serta dianugerahkan kebahagiaan dan sebagainya.

    6. Barangsiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah sebanyak 125 kali selesai sembahyang Subuh maka ia peroleh maksudnya dan ia ketemukan apa yang dicari-cari serta sebaiknya ia panjatkan doa yang bermaksud:
    "Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu dengan kebenaran Surah Al-Fatihah dan rahsianya, supaya dimudahkan bagiku semua urusanku, sama ada urusan dunia atau urusan akirat, supaya dimakbulkan permohonanku dan ditunaikan hajatku..........."

    7. Barangsiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah diwaktu sahur (tengah malam) sebanyak 41 kali maka Allah s.w.t.bukakan pintu rezekinya dan Dia mudahkan urusannya tanpa kepayahan dan kesulitan. Selesai bacaan Al-Fatihah tersebut dan sebaiknya berdoa:

    "Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu dengan kebenaran surah Al-Fatihah dan rahsianya, supaya Engkau bukakan bagiku pintu-pintu rahmatMu, kurnia-Mu dan rezeki-Mu. Dan Engkau mudahkan setiap urusanku, murahkanlah bagiku rezekiMu yang banyak lagi berkat tanpa kekurangan dan tanpa susah payah, sesungguhnya Engkau berkuasa atas setiap sesuatu. Aku mohon kepada-Mu dengan kebenaran surah Al-Fatihah dan rahsianya, berikan apa yang kuhajati........"

    Diriwayatkan dari Syeikh Muhyiddin Ibnul Arabi didalam kitab 'Qaddasallaahusirrahu':

    "Siapa yang punya maksud maka sebaiknya ia membaca surat Al-Fatihah sebanyak 40 kali sehabis sembahyang Maghrib dan sunatnya, selesai itu ia ajukan permohonan hajatnya kepada Allah s.w.t."

    8. Surat Al-Fatihah boleh mengubati penyakit mata, sakit gigi, sakit perut dan lain-lainnya dengan dibacakan sebanyak 41 kali.

    9. Ikhtiar mengubati penyakit : Baca SurahAl-Fatihah sebanyak 40 kali pada tempat berisi air, lalu air itu diusap-usapkan pada kedua belah tangan, kedua belah kaki, muka, kepala dan seluruh badan, lalu diminum, Insyaallah menjadi sembuh.

    10. Kalau Surah Al-Fatihah itu ditulis dengan huruf-huruf terpisah lalu dileburkan dengan air suci dan diminumkan kepada sisakit, maka dengan iradah Allah s.w.t. ia akan sembuh.

    ibtisam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Female Number of posts: 46
    Location: MaNe2 je
    Job/hobbies: DuK bErAnGan...=)
    Registration date: 05/12/2009

    Re: KhAsIaT SuRaH@aYaT al-QuRaN

    Post by ibtisam on Wed Dec 09, 2009 3:20 pm

    KHASIAT AYAT BISMILLAH

    Bismillah mempunyai pelbagai khasiat, Antaranya adalah :-

    01. Barang siapa membaca Bismillah dan diikuti dengan faham maknanya, maka dia akan dihindarkan daripada 70 musibah, kesusahan, penyakit akal dan bodoh yakni jahil agamanya.

    02. Sesiapa yang mengamalkan membaca Bismillah sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, nescaya dia aman dan bebas daripada syaitan, kecurian. maut yang mengejut dan sebarang bencana.

    03. Barang siapa membaca Bismillah ketika hendak bersetubuh (jimak) maka anaknya kelak akan menjadi orang yang cerdas dan terbuka hatinya sehingga menjadi anak-anak yang soleh.

    04. Jika didapati seseorang yang sedang pengsan, maka hendaklah dibacakan Bismillah sebanyak 41 kali pada telinganya, insya-Allah, dia akan sedar dan kembali siuman dengan serta merta.

    05. Sesiapa yang membaca Bismillah sebanyak 313 kali dan selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. sebanyak 100 kali pada hari ahad di saat matahari terbit dengan mengadap kiblat. maka Allah s.w.t. akan menganugerahkan rezeki tanpa diduga sama sekali.

    06. Seseorang yang membaca Bismillah sebanyak 786 kali lalu ditiupkan pada air sebelum diberi minum kepada seseorang yang bodoh selama tujuh hari sebelum matahari terbit, maka akan lenyaplah kebodohannya dan insya-Allah dia akan mudah hafal terhadap apa yang didengarnya.

    07. Sesiapa yang membaca Bismillah sebanyak 50 kali dihadapan orang zalim atau penguasa yang bengis, maka dia akan segera tunduk atau ketakutan.

    08. Barang siapa menulis Bismillah 101 kali lalu diletakkan di sawahnya atau tempat yang ianya mencari rezeki , maka insya-Allah sawah itu akan menjadi subur dan terjaga daripada sebarang bencana dan masalah .

    09. Sesiapa yang mempunyai hajat kepada Allah s.w.t ,Baca Lah sebanyak mungkin Bismillah maka sebaiknya dia berpuasa pada hari Isnin , Rabu, Khamis dan Jumaat. Kemudian pada hari Jumaat itu, dia mandi sunat dan berwuduk sebelum berangkat untuk sembayang Jumaat dengan bersedekah semampunya.

    Selepas sembayang Jumaat, dia hendaklah membaca satu doa yang bermaksud :

    " Ya Allah, Sesungguhnya aku memohon kepada-mu dengan nama-Mu, dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, yang tiada Tuhan melainkan Dia, yang mengetahui yang ghaib dan yang terang, Dialah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang ".

    " Aku mohon kepada-Mu dengan namu-MU dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, yang tiada Tuhan melainkan Dia, yang hidup dan tidak pernah mengantuk apa lagi tidur (sampai akhir hayat). Dialah yang penuh kebesaran-Nya di langit dan di bumi.

    " Dan aku memohon kepada-Mu dengan nama-Mu, dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, yang melutut kepadanya setiap wajah, tunduk kepada-Nya riqab (tengkok) dan khusyuk bagi-Nya setiap hari kerana terlalu takut, dan mengalir kerana-Nya air mata, berilah selawat serta salam, kepada penghulu kami Muhammad s.a.w. keluarga dan sahabatnya, dan berilah kepadaku apa yang ku hajati, tunaikanlah apa aku hajatkan "

    Insya-Allah apa yang menjadi hajatnya pasti akan dikabulkan oleh Allah s.w.t. dengan segala keizinan dan keagungannya.

    10. Bagi seseorang yang ingin sentiasa dilapangkan dan dipermudahkan rezekinya serta mempunyai keberkatan luar biasa, disegani dan dimuliakan oleh makhluk, maka hendak membaca Bismillah sebanyak 66 kali dengan memanjangkan lafaz jalahannya dan membaca doa yang bererti :

    " Ya Allah, bukakanlah bagiku pintu rahmat-Mu dan kurniaMu serta rezeki-Mu. Curahkanlah keatasku perasaan reda kepada-Mu dan bertakwa kepada-Mu. Mudahkalah untuk memperolehi rezeki-Mu dani sekalian makhluk-Mu, sesungguhnya Engkau berkuasa ke atas setiap sesuatu Ya Allah Ya Tuhan ku ."

    11. Untuk mengubati sesuatu penyakit, boleh diikhtiarkan dengan menulis Bismillah sebanyak 66 kali lalu diberi air diberi minum kepada orang yang berpenyakit dan orang yang terkena cubaan.

    12. Untuk mengubati sakit pening pula hendaklah dituliskan lafaz Bismillah sebanyak 21 kali ke atas kertas lalu dikalungkan kepada orang sakit kepala itu.

    13. Bagi orang yang mengharap supaya hajatnya dikabulkan oleh Allah s.w.t. dia hendaklah membaca Bismillah selesai sembahyang Asar pada hari Jumaat dalam keadaan suci dari hadas dan najis dan menghadap kiblat sehinggalah matahari terbenam.

    Kemudian, mohonlah kepada Allah mengenai hajat yang dimintanya, insya-Allah dengan sifat kemurahan dan sifat Rahman dan Rahimnya akan dikabulkan Oleh Allah.

    14. Barang siapa yang menulis lafaz Bismillah sebanyak 50 kali dengan huruf jawi lalu dibawa dan pergi ke depan orang zalim, maka dia kan terhindar daripada sebarang niat jahat itu. Ketika menghadapnya, hendaklah dia membaca Bismillah sebanyak 50 kali pula .

    ibtisam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Female Number of posts: 46
    Location: MaNe2 je
    Job/hobbies: DuK bErAnGan...=)
    Registration date: 05/12/2009

    Re: KhAsIaT SuRaH@aYaT al-QuRaN

    Post by ibtisam on Wed Dec 09, 2009 3:23 pm

    DOA APABILA KEHILANGAN SESUATU

    “ Allahummakhlufni minha”

    doa nie pendek je tapi insyaallah berkesan…lepas baca doa, minta pada allah..

    Ya Allah kalau yang hilang tu bermanfaat buat aku, kembalikanlah. Kalau tak, kira
    sebagai sedekah je atau gantikan dengan yang lebih baik..

    ibtisam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Female Number of posts: 46
    Location: MaNe2 je
    Job/hobbies: DuK bErAnGan...=)
    Registration date: 05/12/2009

    Re: KhAsIaT SuRaH@aYaT al-QuRaN

    Post by ibtisam on Wed Dec 09, 2009 3:24 pm

    DOA MENCARI SESUATU BENDA

    Jika mencari sesuatu benda tetapi tidak terjumpa kerana terlupa atau sebagainya.
    Baca ayat 58 surah Yassin :-

    “ Salaamun-Kaulan-Mirraa Bur_Rahiim”

    Selamat, perkataan dari tuhan yang maha pengasih. Insyaallah akan mendapat
    Petunjuk

    ibtisam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Female Number of posts: 46
    Location: MaNe2 je
    Job/hobbies: DuK bErAnGan...=)
    Registration date: 05/12/2009

    Re: KhAsIaT SuRaH@aYaT al-QuRaN

    Post by ibtisam on Wed Dec 09, 2009 3:26 pm

    DOA UNTUK ANAK2 YG BERKELAKUAN TIDAK ELOK ( MEROKOK, MELEPAK & DLL )

    1. Baca Al-Fatihah 10 kali, tapi bila sampai ayat ihdinazsirothol mustaqim, ulang ayat tersebut 10 kali, baru habiskan Fatihah.
    2. Baca dan tiup pada air untuk di minum.

    ibtisam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Female Number of posts: 46
    Location: MaNe2 je
    Job/hobbies: DuK bErAnGan...=)
    Registration date: 05/12/2009

    Re: KhAsIaT SuRaH@aYaT al-QuRaN

    Post by ibtisam on Wed Dec 09, 2009 3:31 pm

    DOA PELEMBUT HATI

    Doa asas yang digunakan untuk melembutkan hati seseorang ada kaitannya dengan peristiwa sejarah Sayyidina Umar, iaitu ayat yang dirampas oleh Sayyidina Umar daripada adiknya. Bila ayat ini dibaca, hatinya terus menjadi lembut lalu memeluk Islam (Ayat tersebut adalah ayat 1-5 surah Taha). Di antara bahan-bahan ciptaan Allah yang paling keras di dunia ini ialah besi tetapi dapat dielmbutkan oleh Nabi Daud a.s. Doa yang ada kaitannya dengan Nabi Allah Daud inilah yang digunakan sebagai kombinasi dengan doa pelembut hati
    Mengikut aturannya, bacalah:

    - BACA SURAH AL-FATIHAH
    الفاتحة

    - BACA AYAT DI BAWAH:

    لَوْ اَنْزَلْنَا هَـذَا اَلْقُرْآنَ.............الخ


    - BACA AYAT 1-5 SURAH TAHA

    (di bawah hanya disertakan maksud - baca ayat asalnya tanpa tarjim)
    1. Thaahaa.
    2. Kami tidak menurunkan Al Quran Ini kepadamu agar kamu menjadi susah;
    3. Tetapi sebagai peringatan bagi orang yang takut (kepada Allah),
    4. Yaitu diturunkan dari Allah yang menciptakan bumi dan langit yang Tinggi.
    5. (yaitu) Tuhan yang Maha Pemurah. yang bersemayam di atas 'Arsy.

    kemudian baca doa pelembut hati di bawah

    اَللَّّهُمَّ لَيِّنْ لِيْ قَلْبَهُ لَيِّنْتَ لِدَاْوُدَ الْحَدِيدْ
    "Ya Allah, lembutkanlah hatinya sebagaimana Kamu melembutkan Daud (akan) besi"


    - KEMUDIAN TIUPKAN KE AIR
    Doa di atas boleh digunakan untuk semua orang yang keras hati, sentiasa melawan dan tidak menurut kata. Ini termasuklah untuk melembutkan diri sendiri. Untuk kegunaan diri sendiri, letakkan tangan kanan di dada iaitu di bahagian hati dan baca doa di atas. Kemudian tarik nafas perlahan-lahan hingga habis dan lepaskan. Untuk kegunaan orang lain, ketika membaca doa, letakkan tangan kanan di dada iaitu di bahagian hati orang yang meminta pertolongan tadi. Bagi orang yang meminta doa pelembut hati melalui wakil, air diberikan untuk diminum.

    * di ruangan ……..letakkan nama orang yang hendak dilembutkan hati / diri sendiri

    -selamat mencuba-

    Wink

      Current date/time is Sun Dec 21, 2014 5:13 pm