Forum Sementara Putera.com

Bersama kita perkemaskan forum ini sementara forum asal dalam pemulihan.

Forum putera dah kembali. Masalah sudah berjaya diselesaikan. Sila lawati http://forum.putera.com/tanya


    Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Share

    koboi_tua
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 146
    Age : 55
    Location : Seremban
    Registration date : 03/03/2009

    Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by koboi_tua on Sun Sep 13, 2009 2:23 am

    Apa sebab setiap kali hari raya, mercun dan bunga api berdentum di sana-sini sedangkan pembakaran mercun telah diharamkan oleh kerajaan dan rampasan telah banyak dilakukan oleh pihak berkuasa tetapi bunyi mercun masih berdentum sehingga mengganggu penduduk lebih-lebih lagi yang tinggal di rumah teres.
    Kalau penduduk yang tinggal di kampung mungkin kurang gangguan dan `stress` sebab jarak antara rumah agak jauh.

    wanjihan
    Ahli Rajin
    Ahli Rajin

    Gender : Male Number of posts : 1106
    Age : 36
    Location : Kaybee, Kelate
    Job/hobbies : Tenet jer....
    Registration date : 21/02/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by wanjihan on Sun Sep 13, 2009 6:35 am

    kt kelantan still byk lg jual bunga api @ mercun. mcm dulu2.... hehehe..

    koboi_tua
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 146
    Age : 55
    Location : Seremban
    Registration date : 03/03/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by koboi_tua on Sun Sep 13, 2009 8:09 am

    Kenapa setiap kali ada rampasan, mercun-mercun dan bunga api tu tak dimusnahkan contohnya gali lubang dalam2 dengan bulldozer dan masukkan semua rampasan mercun dan bunga api tu dalam tanah dan kambus atau pun ditenggelamkan di laut dalam.
    Kalau nak dibakar atau di lanyak dengan steam-roll mungkin menjadi Bom Atom.

    Jedi
    Ahli
    Ahli

    Gender : Male Number of posts : 925
    Registration date : 13/02/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by Jedi on Sun Sep 13, 2009 8:23 am

    Tu la pasal.
    Memekak jer.

    Selagi tak putus jari, buta mata...takkan stop punya.
    Mak bapak pun bengap...biar anak2 langgar undang2.

    funkwasabi
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 156
    Age : 23
    Location : Dibumi dalam malaysia dalam selangor carik sendiri..
    Job/hobbies : music instrument, pc sikit, tdo!!!
    Registration date : 06/08/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by funkwasabi on Sun Sep 13, 2009 8:26 am

    mak bapak pun enjoy tgk anak bakar mercun... dah hilang tangan, kaki or apa2 jelarh baru nk marah kn anak nyee...

    koboi_tua
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 146
    Age : 55
    Location : Seremban
    Registration date : 03/03/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by koboi_tua on Sun Sep 13, 2009 8:50 am

    Aku tak puas hati, kenapa setiap rampasan tak ada gambar atau berita ditunjukkan dalam akhbar atau TV untuk dimusnahkan.Kalau rampasan-rampasan lain macam VCD dan DVD cetak rompak atau Lucah,ada pulak berita dan gambar sekali semasa pemusnahannya.
    Setiap kali ada rampasan,setiap kali tulah mercun banyak jual dipasaran gelap.

    Miss U.A
    Ahli
    Ahli

    Gender : Female Number of posts : 831
    Registration date : 21/07/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by Miss U.A on Sun Sep 13, 2009 1:24 pm

    masalahnye mercun n bunga api yang dirampas tuh dah di distribute pada anak2...sedara2..serta membe2...sbb tuh die tak tunjuk mercun2 tuh dihapuskan...(dihapuskan kat umh msg2..)
    org yg merampas tuh lg 'mangkuk hayun' dr tuan punye mercun yg kene rampas...

    mis3catz
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Female Number of posts : 138
    Location : the city of catville
    Job/hobbies : buat pahale n dose..
    Registration date : 12/05/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by mis3catz on Sun Sep 13, 2009 1:40 pm

    bagi budak2 main mercon bwg ke pop2 ke lagi bagos..
    takder la mlecur2 nih..
    Cool

    ~mercun dgn hari raya tak dpt dipisahkan ibarat irama dan lagu~

    huhu3x
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 150
    Registration date : 26/06/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by huhu3x on Sun Sep 13, 2009 2:51 pm

    penguatkuasaan cuba juga dilakukan walaupun "bolos". tapi nak buat camana, bukan semua orang boleh buat macam anda (yang bercerita pasal kenapa penguatkuasaan takleh dilakukan dengan telus, macamlah anda boleh buat kalau diberi tanggungjawab)

    tapi POKOK pangkalnya, mak ayah mereka. kenapa tak kontrol? takkan anak bakar mercun di depan rumah, atau keluar rumah pegi duduk tepi lombong untuk bakar mercun, masih nak salahkan agensi penguatkuasaan & juga cikgu sekolah sebab tak mengajar mereka?

    AhmadSyazwan
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 414
    Age : 28
    Location : PERLIS
    Job/hobbies : Main Tuju Kasut
    Registration date : 26/02/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by AhmadSyazwan on Sun Sep 13, 2009 3:51 pm

    aku rasa mercun ni dah kurang skit.
    dulu jgn cakap la..pas buka puasa terus dengar.


    ogGy
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 897
    Age : 29
    Location : mu di mana ?
    Job/hobbies : geletek ginjal korang
    Registration date : 15/02/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by ogGy on Sun Sep 13, 2009 3:59 pm

    huhu3x wrote:penguatkuasaan cuba juga dilakukan walaupun "bolos". tapi nak buat camana, bukan semua orang boleh buat macam anda (yang bercerita pasal kenapa penguatkuasaan takleh dilakukan dengan telus, macamlah anda boleh buat kalau diberi tanggungjawab)

    tapi POKOK pangkalnya, mak ayah mereka. kenapa tak kontrol? takkan anak bakar mercun di depan rumah, atau keluar rumah pegi duduk tepi lombong untuk bakar mercun, masih nak salahkan agensi penguatkuasaan & juga cikgu sekolah sebab tak mengajar mereka?

    Haha aku berpendapat sama dengan ko,ada manusia yang xtelus buat keje dalam bangunan kerajaan tu.Mesti ada tangan sebelah yang masuk poket genggam sesuatu.Begitu jugak dengan ibu bapa..kalau xdi didik anak2 pasal keburukan main mercun,anak2 suka hati la...Tak heran ada ibu bapa yang support anak beli dan jual mercun. ( aku da jumpa..1 kontena mercun simpan,sampai ada yg standard firework merdekalah ). Basketball


    --------------------------------------------
    Laman Farmasi Online kini berwajah baru , kunjungi sekarang dan dapatkan harga yang terbaik dari kami . Segalanya mudah...



    www.sentosa-online.com

    Razi_IBM
    Ahli Rajin
    Ahli Rajin

    Gender : Male Number of posts : 1062
    Age : 26
    Location : on dmz.hack me if u can.
    Job/hobbies : Saboteur
    Registration date : 14/02/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by Razi_IBM on Sun Sep 13, 2009 4:04 pm

    bior jela budak2 tu main mercun..
    kang mati berenti la dia..

    Miss U.A
    Ahli
    Ahli

    Gender : Female Number of posts : 831
    Registration date : 21/07/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by Miss U.A on Sun Sep 13, 2009 5:25 pm

    hahhhaaa...kalo mati pun tak berenti main jugak tu nmnya anak hantu raye.... Laughing

    ogGy
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 897
    Age : 29
    Location : mu di mana ?
    Job/hobbies : geletek ginjal korang
    Registration date : 15/02/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by ogGy on Sun Sep 13, 2009 6:08 pm

    Razi_IBM wrote:bior jela budak2 tu main mercun..
    kang mati berenti la dia..

    Pesanan dari Razi IBm Laughing


    --------------------------------------------
    Laman Farmasi Online kini berwajah baru , kunjungi sekarang dan dapatkan harga yang terbaik dari kami . Segalanya mudah...



    www.sentosa-online.com

    ogGy
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 897
    Age : 29
    Location : mu di mana ?
    Job/hobbies : geletek ginjal korang
    Registration date : 15/02/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by ogGy on Sun Sep 13, 2009 6:27 pm

    Razi_IBM wrote:bior jela budak2 tu main mercun..
    kang mati berenti la dia..

    Pesanan dari Razi IBm Laughing


    --------------------------------------------
    Laman Farmasi Online kini berwajah baru , kunjungi sekarang dan dapatkan harga yang terbaik dari kami . Segalanya mudah...



    www.sentosa-online.com

    nie feng
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 137
    Registration date : 12/02/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by nie feng on Sun Sep 13, 2009 6:34 pm

    memang dah tradisi main bunga api dan mercun di bulan puase dari dulu lagi. macam irama dan lagu. tak boleh dipisahkan. tak ade bunga api tak ade feel suasana menjelang hari raya. yang jadi salah kalau ade makhluk yang ubah suai buat mercun buatan sendiri. yang tu buleh gi sekeh pale ramai2.

    Razi_IBM
    Ahli Rajin
    Ahli Rajin

    Gender : Male Number of posts : 1062
    Age : 26
    Location : on dmz.hack me if u can.
    Job/hobbies : Saboteur
    Registration date : 14/02/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by Razi_IBM on Sun Sep 13, 2009 7:05 pm

    nak mercun sendiri boleh je..
    baja ammonium+petrol.gerenti puas hati sampai bila2.

    memito
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 231
    Registration date : 16/02/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by memito on Sun Sep 13, 2009 8:07 pm

    mmg x leh buat apa dah,seludup mercun ni mmg licik mcm lintah...dum dum dam bunyi mercun...

    huhu3x
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 150
    Registration date : 26/06/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by huhu3x on Sun Sep 13, 2009 10:18 pm

    yang jadi masalah kat sini, diorang suka "overclock" mercun tu. tu la jadinya. huhuhuhuhuhu Laughing

    koboi_tua
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 146
    Age : 55
    Location : Seremban
    Registration date : 03/03/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by koboi_tua on Sun Sep 13, 2009 10:26 pm

    Bila kerajaan haramkan mercun, kenapa kaum cina boleh terima.
    Tiap-tiap tahun baru cina aku tengok senyap, mercun tak meletup.
    Kalau meletup pun waktu tepat 12.00 tengah malam, hari tahun baru
    itu pun sekejap saja.Dah 30 tahun aku duduk bandar, memang sikap orang cina
    memang patuh dengan apa yang diperintahkan.Walaupun orang cina percaya
    membakar mercun untuk menghalau hantu,tetapi apabila kerajaan haramkan mereka patuh.
    Orang melayu yang beragama islam langsung tak mahu ikut, pahal satu pembaziran
    dalam agama islam.
    Dek kerana terlampau suka bermain mercun dan bunga api,rumah jiran aku terbakar
    minggu lepas kerana terkena percikan bunga api dan tahun malang baginya.Tahun kita bila lak?

    ogGy
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 897
    Age : 29
    Location : mu di mana ?
    Job/hobbies : geletek ginjal korang
    Registration date : 15/02/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by ogGy on Sun Sep 13, 2009 10:26 pm

    Dah overclock tu satu hal,dah bakau tapi tak jadi plak...pi la jenguk,skali PPOMMM !!! haha...Hancus muka,punah ht mak ayah Very Happy


    --------------------------------------------
    Laman Farmasi Online kini berwajah baru , kunjungi sekarang dan dapatkan harga yang terbaik dari kami . Segalanya mudah...



    www.sentosa-online.com

    crazy_labelle
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Female Number of posts : 370
    Age : 87
    Location : on da way to umah cullen...
    Job/hobbies : baca n tgk cite twillight...
    Registration date : 16/02/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by crazy_labelle on Sun Sep 13, 2009 11:56 pm

    koboi_tua wrote:Bila kerajaan haramkan mercun, kenapa kaum cina boleh terima.
    Tiap-tiap tahun baru cina aku tengok senyap, mercun tak meletup.
    Kalau meletup pun waktu tepat 12.00 tengah malam, hari tahun baru
    itu pun sekejap saja.Dah 30 tahun aku duduk bandar, memang sikap orang cina
    memang patuh dengan apa yang diperintahkan.Walaupun orang cina percaya
    membakar mercun untuk menghalau hantu,tetapi apabila kerajaan haramkan mereka patuh.
    apsal kat tmpat ak xde pon camni...
    makin berdentum2 ade la... belum tarian naga nye lagi...
    kalo cuti CNY tu mmg memanjang la bunyi mercun yg pnjg tu... ape lipan eyk...
    tp nak wat camne... 1 malaysia... respek2...

    TOYSЯUS
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1571
    Age : 30
    Location : Kolam Kering - 3°5′00″N 101°32′00″E
    Job/hobbies : Pembunuh
    Registration date : 27/02/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by TOYSЯUS on Mon Sep 14, 2009 1:13 am

    Tahun baru Cina 2009 di Shah Alam dan perayaan Cap Goh Mey. (macam mane eja entah).
    Seminggu lebih berdentum dentam dari pukul 8 malam sampailah 2 pagi. Seolah-olah tak wujud IPK Polis dekat sini.
    Salah polis terlalu buat kerja atau salah Cina terlalu patuh peraturan..?
    koboi_tua dijemput menginap di Contorde Hotel Shah Alam semasa perayaan TBC dan CGM. Hahah.


    --------------------------------------------
    TETTT!!

    am_eniey
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 169
    Age : 34
    Location : Gombak
    Registration date : 22/04/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by am_eniey on Mon Sep 14, 2009 11:58 am

    orang gila saja main mercun ! merosakkan diri dan merosakkan akhlak !

    Razi_IBM
    Ahli Rajin
    Ahli Rajin

    Gender : Male Number of posts : 1062
    Age : 26
    Location : on dmz.hack me if u can.
    Job/hobbies : Saboteur
    Registration date : 14/02/2009

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by Razi_IBM on Mon Sep 14, 2009 12:02 pm

    kalau orang gila yang main mercun habis meletop tangan dia beb.haha..
    bayangkan orang gila main mercun bola, dia bakar sumbu pastu masukkan dalam kocek ko..wgahaha..

    Sponsored content

    Re: Mercun dan bunga api berdentum di sana-sini

    Post by Sponsored content Today at 2:13 am


      Current date/time is Fri Dec 09, 2016 2:13 am