Forum Sementara Putera.com

Bersama kita perkemaskan forum ini sementara forum asal dalam pemulihan.

Forum putera dah kembali. Masalah sudah berjaya diselesaikan. Sila lawati http://forum.putera.com/tanya


    Sedikit nasihat yang berguna untuk semua....

    Share

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 398
    Age : 40
    Location : opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies : Peguam Syarie
    Registration date : 15/02/2009

    Re: Sedikit nasihat yang berguna untuk semua....

    Post by szainizam on Tue Feb 17, 2009 11:15 am

    aku ok jer...

    any way...hati2 berjalan k...

    ogGy
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 897
    Age : 29
    Location : mu di mana ?
    Job/hobbies : geletek ginjal korang
    Registration date : 15/02/2009

    Re: Sedikit nasihat yang berguna untuk semua....

    Post by ogGy on Tue Feb 17, 2009 8:36 pm

    Apa yang aluda bagitahu tu ada betulnya,kita hanya guna nama KFC saja tp yang menguruskan ialah orang2 kita jer.Sedangkan proton pun boleh gabung dengan pengeluar kereta dari luar semata2 nak jadikan kereta kita laku dan ada peminat,inikan pula makanan seperti KFC,PIZZA dan sebagainya.

    Kita orang malaysia ni,mudah terpengaruh dengan anasir luar...betul x? haha...


    --------------------------------------------
    Laman Farmasi Online kini berwajah baru , kunjungi sekarang dan dapatkan harga yang terbaik dari kami . Segalanya mudah...



    www.sentosa-online.com

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 398
    Age : 40
    Location : opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies : Peguam Syarie
    Registration date : 15/02/2009

    Re: Sedikit nasihat yang berguna untuk semua....

    Post by szainizam on Wed Feb 18, 2009 1:00 am

    Aluda.AluQieY wrote:assalamualaikum.. juz nk kongsi bendani Keajaiban Tulisan Dlm Microsof Word..Subhanallah..!! Cuba buat n tgk... 1. Bukak Microsoft Word korang. 2. Taipkan dalam huruf besar, Q33 NY .. Q33 NY ni adalah number pesawat yang melanggar WtC tu.. 3. tukar saiz font tu kepada saiz 48. 4. Korang highlightkan Q33 NY tu kemudian tukar kepada font WINGDINGS 1. Apa yang korang nampak? Allahuakbar .. sesungguhnye benda ni dah lama wujud tanpa sesiapa yang menjangkakannye ... Kelihatan gambar sebuah Kapal Terbang melanggar WTC (menara berkembar tu) .. kemudian ade lambang tengkorak dan lambang yahudi ... dah cube dan mmg btol............. SUBHANALLAH.... Cubalah...dan sebarkan....Q33 NY

    Ya Rabbi...macam tak caya lak...tapi memang real...

    mon678
    Ahli
    Ahli

    Gender : Male Number of posts : 503
    Age : 30
    Location : jb
    Job/hobbies : computer2....computer x habis2
    Registration date : 18/02/2009

    Re: Sedikit nasihat yang berguna untuk semua....

    Post by mon678 on Wed Feb 18, 2009 5:53 pm

    aku mmg dah tau pun kfc holding anak syarikat johor corp.
    yg kita kene boikot McD!!!!!!!!!!!!!!

    teri-chan
    Moderators
    Moderators

    Gender : Female Number of posts : 2223
    Location : sumwhere kat peta bumi mesia
    Registration date : 13/02/2009

    Re: Sedikit nasihat yang berguna untuk semua....

    Post by teri-chan on Fri Feb 20, 2009 8:27 am

    LARANGAN MELINTAS DI HADAPAN ORANG YANG SEDANG SEMBAHYANG

    Baginda Rasulullah S. A. W. bersabda ....... "Apabila salah seorang dari kamu menghadap sesuatu yang dapat menutupinya dari orang, kemudian ada orang yang LALU di hadapannya, maka hendaklah ia MENOLAKNYA dari tubuh sebelah atas badannya. Jika orang yang lalu itu MEMBANGKANG, maka PERANGILAH ia kerana sesungguhnya ia adalah SYAITAN ..........."

    dan menurut hadis yang lain ......

    "Maka janganlah MEMBIARKAN seseorang lalu di hadapannya. Jika orang yang lalu itu MEMBANGKANG , maka hendaklah ia MEMERANGINYA, kerana sesungguhnya BERSAMA orang yang lalu itu adalah SYAITAN......." hadis riwayat Bukhari & Muslim.....

    penjelasannya ?.. DISUNATKAN kepada setiap orang yang hendak sembahyang untuk membuat batas tempat sembahyangnya dengan menghadap pada tembok atau kayu yang panjangnya sekitar tiga suku hasta. Selain itu boleh juga meletakkan sesuatu atau membentang sejadah malah boleh juga dengan membuat batas atau garis pembatas sebagai tempat sembahyang. Maksudnya supaya ketika sembahyang tidak ada orang yang lalu dihadapannya kerana lalu di hadapan orang yang sedang sembahyang hukumnya HARAM. Orang itu harus DITOLAK .

    dan ?.. Bagi orang yang mengetahui atau orang yang sedang sembahyang itu sendiri, disunatkan MENOLAKNYA dengan gerakan yang tidak sampai MEMBATALKAN sembahyangnya?. dan ?.. Dalam sembahyang BERJEMAAH, setiap BARISAN adalah pembatas bagi yang ada di belakang ??


    --------------------------------------------


    teri-chan is back

    Sir Pyan
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 175
    Location : S'ban, N9
    Job/hobbies : Kojo apo jo yang halal
    Registration date : 17/02/2009

    Re: Sedikit nasihat yang berguna untuk semua....

    Post by Sir Pyan on Fri Feb 20, 2009 9:48 am

    szainizam wrote:Ya Rabbi...macam tak caya lak...tapi memang real...

    Benda ni aku pernah tengok. Macam-macam cerita & teknik. Apa-apa pun, aku memang tak percaya dengan peristiwa WTC 9/11, mungkin aku salah sorang believer yang benda tu konspirasi semata-mata. Contoh ler, baru-baru ni kat Beijing bangunan tinggi milik syarikat tv dia kalau tak silap, bangunan tu terbakar habis dari atas sampai bawah, api marak menjulang keluar semua tingkap dia, tapi bangunan tu tak runtuh. WTC tu terbakar kat atas je, runtuh macam kena bom demo squad pulak. Mengarut.

    Match
    Guest

    Re: Sedikit nasihat yang berguna untuk semua....

    Post by Match on Fri Feb 20, 2009 10:39 am

    Just a Hoax

    @credits

    Match
    Guest

    Re: Sedikit nasihat yang berguna untuk semua....

    Post by Match on Fri Feb 20, 2009 10:41 am

    adex ni yang susah guna guest ni, takleh nak edit


    MatchMaker
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 49
    Registration date : 20/02/2009

    Re: Sedikit nasihat yang berguna untuk semua....

    Post by MatchMaker on Fri Feb 20, 2009 10:45 am

    Terpaksa gak register. ehehehe
    ni link untuk hoax tu.
    http://www.hoax-slayer.com

    @credits http://www.hoax-slayer.com

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 398
    Age : 40
    Location : opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies : Peguam Syarie
    Registration date : 15/02/2009

    Re: Sedikit nasihat yang berguna untuk semua....

    Post by szainizam on Fri Feb 20, 2009 5:15 pm

    Sir Pyan wrote:
    szainizam wrote:Ya Rabbi...macam tak caya lak...tapi memang real...

    Benda ni aku pernah tengok. Macam-macam cerita & teknik. Apa-apa pun, aku memang tak percaya dengan peristiwa WTC 9/11, mungkin aku salah sorang believer yang benda tu konspirasi semata-mata. Contoh ler, baru-baru ni kat Beijing bangunan tinggi milik syarikat tv dia kalau tak silap, bangunan tu terbakar habis dari atas sampai bawah, api marak menjulang keluar semua tingkap dia, tapi bangunan tu tak runtuh. WTC tu terbakar kat atas je, runtuh macam kena bom demo squad pulak. Mengarut.

    memang pun....dengarnya ada buka kertas siasatan pasal konspirasi tu..
    tapi aku tak tahu la sampai mana penyiasatan diorang tu...

    teri-chan
    Moderators
    Moderators

    Gender : Female Number of posts : 2223
    Location : sumwhere kat peta bumi mesia
    Registration date : 13/02/2009

    Re: Sedikit nasihat yang berguna untuk semua....

    Post by teri-chan on Tue Feb 24, 2009 8:06 am

    Mengapa Khinzir Haram

    Khinzir adalah najis mughalazah (berat), cara penyuciannya ialah dengan 7 kali cuci air tanah.

    Sejarah Tragedi Penyakit Bawaan Khinzir

    Pada tahun 1918 virus Influenza telah membunuh lebih daripada 20 juta manusia di seluruh dunia. Dan ada juga yang menganggarkan lebih 40 juta yang menjadi mangsa. Antara sebabnya apabila dibuat kajian ialah kuman-kuman ini sebenarnya datang dari babi-babi di Amerika, yang menjangkiti tentera-tentera Amerika pada Perang Dunia I. Dan tentera-tentera ini seterusnya membawa wabak ini ke merata tempat di pelbagai negara di seluruh dunia.

    Dikatakan jumlah kematian berlaku dalam tempoh yang singkat dan wabak ini pada ketika itu adalah antara wabak yang membawa kematian yang cukup besar jika dibandingkan dengan lain-lain wabak penyakit moden pada masa itu. Dan setelah dibuat kajian terperinci, ternyata punca wabak ini adalah daripada kuman virus yang datangnya daripada babi. (source: The Civil Aboliotionist, New Pig Virus Capable of Infecting Human, New York, 1998 )

    Pada tahun 1957 satu wabak yang dinamakan sebagai Asian Flu dan juga wabak yang menyerang Hong Kong pada tahun 1968 adalah berkemungkinan berpunca daripada binatang ternakan, sebelum ianya menjangkiti babi. Di dalama babi pula, virus ini berubah kepada bentuk yang lebih berbahaya, sebelum ianya menjangkiti manusia. wabak-wabak ini telah meragut nyawa lebih 2 juta orang. (source: Sun 26 Mac 2000, The 1918 Flu Pandemic: What Have We Learned From This? pg 1, <http://health.iafrica.com/ ) Betul ke virus boleh berubah dalam bentuk yang lebih bahaya di dalam khinzir?

    Jawapan kepada soalan ini telah dijawab oleh Alex Fano, pengarang sebuah buku terkenal Lethal Laws - Animal Testing, Human Health and Environmental Policy. Beliau juga adalah Pengarah Medical Research Modernisation Committee. Di dalam buku tersebut, beliau telah mengesahkan, kuman-kuman virus daripada babi ini mampu berubah dan menjadi lebih berbahaya atau mutations, daripada semasa ke semasa.

    Manakala di sekitar tahun 50an pula, kita dikejutkan dengan cacing trichina daripada babi yang menjadi penyebab kepada penyakit trichinusis. Tidak ada ubat yang boleh mennyembuhkannya pada ketika itu. Dan oleh kerana itu, satu amaran telah dikeluarkan di Amerika tentang bahaya memakan daging babi. Amaran tersebut telah dikeluarkan di Washington Post bertarikh 31 Mei 1952 dan dikeluarkan oleh Dr. Glen Shepard. [Source : Washington Post , 31 Mei 1952 ]

    Virus-Virus Daripada Khinzir

    Ternyata amaran yang dikeluarkan daripada firman Allah telah mula dapat disyukuri oleh mereka-mereka yang beriman dan mentaati perintahNya. Pelbagai kajian mula dibuat secara lebih terperinci.

    Di dalam Journal of Virology 1997, dilaporkan kajian yang dilakukan oleh 12 orang pakar-pakar sains yang diketuai oleh Dr. Yoshihiro Kawaoka, dari Universiti Wisconsin. Pertemuan mereka jelas menunjukkan, pada kerongkong babi ada sel-sel tertentu yang mampu mengubah pelbagai kuman virus kepada bentuk yang berbahaya kepada manusia. Saintis- saintis menganggap babi sebagai mixing vessel atau 'tempat pelbagai kuman dikumpulkan untuk diubah kepada bentuk yang berbahaya'. [source: The Detroit News, Scientists Discover the Infection Route Between Bird Virus and Pigs, Robert Cooke, Okt 20,1997]

    Di dalam BBC News pula, pada 29 Oktober 1999, telah memfokuskan penemuan para saintis yang menunjukkan, virus babi menjadi punca berlakunya wabak-wabak yang paling teruk di dalam sejarah dunia perubatan moden pada tahun 1918. Saintis-saintis mendapati wabak-wabak yang menyerang Hong Kong pada tahun 1968 juga berpunca daripada virus babi. [source: <http://news.bbc.co.uk/hi/english/health/newsid_489000/489385.htm ]

    Mengikut kajian itu juga, virus binatang yang biasanya tak menjangkiti manusia bertukar menjadi kuman yang berbahaya yang menjangkiti manusia, selepas memasuki sel-sel di dalam babi ini. Penemuan ini mampi memberi jawapan kepada punca empat wabak penyakit demam selsema flu yang menyerang dan membunuh jutaan manusia pada abad ke 20.

    Penyakit-penyakit ini bermula dengan serangan Spanish flu pada 1918, diikuti Asian flu pada tahun 1957 dan Hong Kong flu pada 1968 dan Russian flu pada 1977. Kajian-kajian oleh saintis ini menunjukkan kuman-kuman pembunuh ini dikeluarkan oleh babi sebelum menjangkiti manusia sejagat, terutamanya pada tahun 1918. [ source: Centres For Disease Control & Prevention, Pandemic Influenza, USA 2000]

    Menurut Dr. Virginia Hinshaw pula, Dekan di Graduate School University Wisconsin-Madison, virus sentiasa berubah kepada bentuk lain dan babi merupakan suatu takungan yang mampu mengubah virus flu kepada bentuk yang lain dan sistem pertahanan manusia tidak mampu untuk menangkis daripada serangan-serangan ini. [Source: Your Health, Flu Fighters, Research for University of Wisconsin-Madison, <http://www.news.wisc.edu/chancellor/yourworld/45.html ]

    Pada bulan November 1997 pula, Dr. Robinson Weiss daripada Chester Beatty Laboratory, London mengesahkan kewujudan virus PERVS di dalam babi dan ini menyebabkan Kerajaan British mengharamkan kesemua aktiviti pembedahan pemindahan alat/organ daripada babi kepada manusia. [source: Campaign for Responsible Transplantation - Press Releases 1998, New Biotech Partnership Threatens Public Health, Oct. 21 1998]

    Sebelum itu pada bulan Ogos 1997 pula, saintis-saintis dari Australia telah menemui satu lagi virus dari binatang ini. Ia amat bahaya kepada manusia dan belum pernah ditemui dan dikenali sebagai virus menangle daripada kumpulan paramyxovirus. [Source: Mercola. com, New Pig Virus Can Infect Human, Dr. Joseph Merola, 1998]

    Penyakit Dan Jangkitan Daripada Khinzir

    Setelah kita mengetahui virus-virus yang boleh dijangkiti dan didapati didalam virus, cuba kita lihat pulak penyakit-penyakit bawaannya. Ini adalah antara penemuan terbaru masakini.


    --------------------------------------------


    teri-chan is back

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 398
    Age : 40
    Location : opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies : Peguam Syarie
    Registration date : 15/02/2009

    Re: Sedikit nasihat yang berguna untuk semua....

    Post by szainizam on Thu Feb 26, 2009 9:54 am

    FIKIR-FIKIRLAH....

    1. Jangan CAKAP aje tapi kena BUAT. Jangan BUAT aje tapi langsung tak bercakap

    2. BERCAKAP itu mudah sebab itu ramai sungguh orang melakukannya. Tapi MENGUMPAT itu lebih mudah sebab itu LEBIH ramai melakukannya.

    3. Cantik sungguh kalau berbaju belang tapi BURUK sungguh kalau PERANGAI berbelang-belang

    4. BERUBAH itu mungkin mudah, tapi KEKAL dengan perubahan yang dibuat itu mungkin PAYAH.

    5. Makin BESAR kita, makin terdedah pada pujian dan semakin besar terdedah pada KEJIAN

    6. Orang yang nak BERJAYA, dia tak kira belajar di mana, tapi apa yang dia belajar dan dengan siapa dia belajar.

    7. Tatkala kita di BAWAH, yakinlah yang kita akan berada di ATAS. Tatkala kita di atas, ingatlah yang kita tak akan SELAMANYA di situ.

    8. Bukan semua LABA itu mendatangkan NIKMAT. Adakalanya laba mendatangkan BALA..

    9. Biar semakin banyak berjalan, makin banyak PENGALAMAN. Jangan banyak berjalan, makin KELIRU dan TAK TAHU.

    10. PEMIKIRAN besar yang hebat biasanya mendapat tentangan daripada OTAK-OTAK yang sakit.

    11. BELAJARLAH dahulu sebelum berbuat sesuatu, jangan berbuat dulu baru nak belajar.

    12. SUARA yang kuat tak boleh meruntuhkan gunung tapi boleh MEMEKAKKAN telinga sendiri...

    FIKIR-FIKIRKANLAH!

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 398
    Age : 40
    Location : opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies : Peguam Syarie
    Registration date : 15/02/2009

    Re: Sedikit nasihat yang berguna untuk semua....

    Post by szainizam on Fri Feb 27, 2009 11:51 am

    FIKIR JANGAN TAK FIKIR...

    1. Jika ANDA diperdaya orang, itu tandanya anda orang baik sebab orang jahat tak akan pilih orang jahat untuk diperdayakan.

    2. Biar papa asal bergaya, kalau dah papa, macam mana nak BERGAYA?

    3. Sibuk orang yang ada KERJA mesti dapat DUIT. Menyibuk orang yang tak ada kerja, siapa nak bagi DUIT?

    4. Selamatkanlah dirimu dari PENJARA diri sebab ia lebih BERBAHAYA dari penjara besi.

    5. Berlarilah terus ke garisan penamat sebab perlumbaan yang tak sampai ke garisan penamat tak akan selesai.

    6. Tak usah berdiri dengan mata orang. Kejayaan SEBENAR ialah kejayaan yang kita bina dengan air mata sendiri.

    7. Kita tidak mungkin menemukan daratan baru jika kita tak BERANI belajar jauh dari pantai.

    8. Usah berhenti mencari MAKLUMAT baru sebab setiap maklumat baru menjadi pemisah kita daripada tertipu.

    9. Kalau kita hanya tumpukan perhatian pada cawan, kita tak akan ada masa untuk HARGAI dan NIKMATI air.

    10. Usah mimpi menakluk bintang, kalau BULAN pun tidak kelihatan.

    Fikirkanlah!

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 398
    Age : 40
    Location : opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies : Peguam Syarie
    Registration date : 15/02/2009

    Re: Sedikit nasihat yang berguna untuk semua....

    Post by szainizam on Mon Mar 02, 2009 2:06 pm

    ramai terlupa....

    Baca BISMILLAH sebelum melakukan sebarang pekerjaan...jum amalkan!

    teri-chan
    Moderators
    Moderators

    Gender : Female Number of posts : 2223
    Location : sumwhere kat peta bumi mesia
    Registration date : 13/02/2009

    Re: Sedikit nasihat yang berguna untuk semua....

    Post by teri-chan on Tue Mar 03, 2009 9:19 pm

    What to do when you are trapped in a lift?



    We never know when and where accidents will happen to us OR people around us.
    Read on and hope this piece of information may help any of us when things do happen to ourself, our friends and our loved ones.

    One day, while in a lift, it suddenly broke down and it was falling from level 13 at a fast speed.
    Fortunately, I remembered watching a TV program that taught you must quickly press all the buttons for all the levels .
    Finally, the lift stopped at the 5th level.

    When you are facing life and death situations, whatever decisions or actions you make decides your survival.
    If you are caught in a lift breakdown, first thought in mind may be 'waiting to die'...

    But after reading below, things will definitely be different the next time you are caught in a lift.

    First – Quickly press all the different levels of buttons in the lift.

    Second – Hold on tight to the handle (if there is any).

    Third – Lean your back and head against the wall forming a straight line.

    Fourth – Bend your knees



    Reason – When the lift falls, you will not know when it will hit the ground, and it may result in whole body bone fracture.

    Point 1 – When the emergency electricity supply is being activated, it will stop the lift from falling further.

    Point 2 – It is to support your position and prevent you from falling or getting hurt when you lost your balance.

    Point 3 – Leaning against the wall is to use it as a support for your back/spine as protection.

    Point 4 – Ligament is a flexible, connective tissue. It can be attached to the bone part of the activities, but limit the scope of their activities in order to avoid injury.
    Thus, the impact of fractured bones will be minimised from the severe pressure during fall.


    --------------------------------------------


    teri-chan is back

    Sponsored content

    Re: Sedikit nasihat yang berguna untuk semua....

    Post by Sponsored content Today at 4:27 am


      Current date/time is Sun Dec 11, 2016 4:27 am