Forum Sementara Putera.com

Bersama kita perkemaskan forum ini sementara forum asal dalam pemulihan.

Forum putera dah kembali. Masalah sudah berjaya diselesaikan. Sila lawati http://forum.putera.com/tanya

    TIPS AMALAN PEMAKANAN SIHAT

    Share

    PuteriNurFarah
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Female Number of posts: 250
    Age: 23
    Location: tempat yg ade LOVE LOVE
    Job/hobbies: Buat kerja rumah dan RTS gamer
    Registration date: 17/02/2009

    TIPS AMALAN PEMAKANAN SIHAT

    Post by PuteriNurFarah on Sat Feb 28, 2009 7:20 am

    Ramai yg bertanyakan tentang tips tips untuk menguruskan badan.

    Yang pastinya , hargailah badan dan kesihatan kita. Jangan terlalu ingin menurunkan berat badan tanpa memikirkan tentang kesihatan dan lain lain faktor.

    Jika terlalu stress dan setiap hari hanya memikirkan bagaimana untuk menguruskan badan dan asyik sering dok menimbang berat badan, maka berat badan juga akan lambat turun.

    Jadi amalkan pemakanan yang sehat.

    Dibawah ni cuba di perturunkan beberapa langkah yang agak senang dan memang sehat .Cuma bila saya bitau cara cara ni, kengkadang sesetengah tu berkata , tak dapat nak lakukan……hmmmm

    Jangan makan makanan yang terlalu panas atau terlalu sejuk / penggunaan ais batu sangat tidak digalakkan.

    Kurangkan makan makanan bergoreng, berlemak dan berkolestrol.

    Kurangkan makan makanan mengandungi garam dan gula yang tinggi.

    Kurangkan minuman manis, mengandungi kafein dan gas.

    Elakkan makan makanan mengandungi bahan perasa, bahan pengawet, MSG, dan bahan pewarna.

    Amalkan minum jus buah atau makan buah-buahan

    Kurangkan pengambilan nasi / sekali sehari sudah memadai.

    Cubalah berpuasa sekali seminggu utk merehatkan badan,perut dan minda.

    zareight
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 128
    Age: 27
    Location: T.Intan > K.D`sara > Ipoh > J.B > Bangsar
    Registration date: 02/03/2009

    Re: TIPS AMALAN PEMAKANAN SIHAT

    Post by zareight on Fri Mar 06, 2009 12:39 pm

    *off topic..puteri nur farah,tu bkn pic ko kan??
    sbb pic tu kwn mber aku.. Smile

    bro2onz
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 32
    Location: terengganu
    Registration date: 01/03/2009

    Re: TIPS AMALAN PEMAKANAN SIHAT

    Post by bro2onz on Sun Mar 08, 2009 10:06 pm

    tips tu dah tau dah tapi nak amalkan tu yg pyh...

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 398
    Age: 38
    Location: opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies: Peguam Syarie
    Registration date: 15/02/2009

    Re: TIPS AMALAN PEMAKANAN SIHAT

    Post by szainizam on Mon Mar 09, 2009 12:04 am

    Jangan makan banyak GULA
    Bagaimana gula boleh menjejaskan kesihatan?


    <LI>Gula putih menyekat sistem imun. Didapati gula putih boleh mengurangkan hayat dan jumlah sel darah putih yang menjadi ejen utama kepada sistem imun kita untuk menghalang jangkitan atau kemasukan benda asing ke dalam badan. Ada yang mengatakan gula juga membuatkan badan kita bersifat asidik yang menyebabkan kita lebih mudah diserang bakteria dan virus. Malah, gula juga menjadi makanan utama kepada bakteria dan fungus jika berlaku jangkitan.

    <LI>Gula putih dikategorikan sebagai makanan tinggi glisemik. Maknanya, ia menyebabkan paras gula darah meningkat cepat dan menjejaskan paras insulin. Maka ia dianggap makanan terlarang, terutama bagi pesakit kencing manis, kerana ia menyukarkan kawalan paras gula darah.

    <LI>Gula juga ada kaitan rapat dengan kanser. Walaupun kebanyakan doktor tidak mengenakan pantang larang makanan kepada pesakit kanser yang menerima rawatan, mengawal kandungan gula dalam darah membantu meningkatkan tahap kesihatan pesakit.

    Kawalan paras gula dalam darah melalui penjagaan makanan, senaman, makanan tambahan dan ubat antara komponen penting dalam rawatan kanser.

    <LI>Mengurangkan pengambilan gula dianggap langkah penting untuk membantu menurunkan berat badan. Masalah dihadapi kebanyakan orang ialah mempunyai bekalan tenaga harian berlebihan daripada makanan dan minuman. Walaupun semua orang tahu bersenam itu penting bagi membakar (menggunakan tenaga), masih ada yang liat mengamalkannya. Tenaga yang berlebihan, ditambah pula tenaga daripada gula dalam minuman, turut menyumbang kepada pertambahan berat badan.

    <LI>Gula dan makanan manis adalah penyebab utama kepada kerosakan gigi seperti kerap dialami kanak-kanak. Bakteria dalam mulut menggunakan gula ini untuk menjadikan keadaan mulut lebih berasid bagi memecahkan lapisan enamel (lapisan gigi paling luar). Lama kelamaan, gigi akan berlubang. Apabila ini terjadi, banyak masalah lain menyusul, termasuk sakit gigi, jangkitan dan kehilangan gigi.

    </LI>

    PELUKIS
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 319
    Age: 31
    Location: jalan kaki dah sampai sunway lagoon
    Job/hobbies: melukis
    Registration date: 23/02/2009

    Re: TIPS AMALAN PEMAKANAN SIHAT

    Post by PELUKIS on Mon Mar 09, 2009 8:48 am

    tiru macam aku minum ayam brands supaya jadi pandai cam iklan dafi tu...

    Morphasella
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts: 95
    Registration date: 20/02/2009

    Re: TIPS AMALAN PEMAKANAN SIHAT

    Post by Morphasella on Mon Mar 09, 2009 1:28 pm

    zareight wrote:*off topic..puteri nur farah,tu bkn pic ko kan??
    sbb pic tu kwn mber aku.. Smile
    famous kwn member ko..
    ramai pakai gamba dia

    zareight
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 128
    Age: 27
    Location: T.Intan > K.D`sara > Ipoh > J.B > Bangsar
    Registration date: 02/03/2009

    Re: TIPS AMALAN PEMAKANAN SIHAT

    Post by zareight on Mon Mar 09, 2009 9:49 pm

    aik..da tuka pic da...heheh!

    ogGy
    Moderators
    Moderators

    Gender: Male Number of posts: 897
    Age: 26
    Location: mu di mana ?
    Job/hobbies: geletek ginjal korang
    Registration date: 15/02/2009

    Re: TIPS AMALAN PEMAKANAN SIHAT

    Post by ogGy on Mon Mar 09, 2009 10:02 pm

    Waaaa.... banyak PANTANG nak jadi kurus ek,aku ni tak berisi jer tak delah gemuk pun tapi masih nak kuruskan badan,banyaklah seluar aku da tak boleh guna.Huhu...

    Aku PANTANG nampak makanan sedap2,aku mulalah rasa lapar...nak2 tiap2 pagi aku amik multivite dengan probiotik.Kedai makan sebelah jer,ha bertambah naiklah badan aku ni....Nampaknya aku kene kurangkan makanan berlemaklah esok pagi dan hari2 selepasnya.

    Pape pn terima kasih Puteri Smile


    --------------------------------------------
    Laman Farmasi Online kini berwajah baru , kunjungi sekarang dan dapatkan harga yang terbaik dari kami . Segalanya mudah...



    www.sentosa-online.com

    zareight
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 128
    Age: 27
    Location: T.Intan > K.D`sara > Ipoh > J.B > Bangsar
    Registration date: 02/03/2009

    Re: TIPS AMALAN PEMAKANAN SIHAT

    Post by zareight on Mon Mar 09, 2009 11:27 pm

    aku nk tip gemukkan bdn.. Smile

    teri-chan
    Moderators
    Moderators

    Gender: Female Number of posts: 2223
    Location: sumwhere kat peta bumi mesia
    Registration date: 13/02/2009

    Re: TIPS AMALAN PEMAKANAN SIHAT

    Post by teri-chan on Tue Mar 10, 2009 8:44 am

    eh sapa ingt yg pantang larang dlm islam tu.... ala.. yg tak boleh mkn makanan laut ngn darat.. aku ada sumwhere tp tak jumpelah...


    --------------------------------------------


    teri-chan is back

    hipstudenz
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 59
    Age: 57
    Location: rumah orang2 tua.
    Job/hobbies: tenung bulan.
    Registration date: 01/03/2009

    Re: TIPS AMALAN PEMAKANAN SIHAT

    Post by hipstudenz on Wed Mar 11, 2009 2:44 pm

    asl xley minum ais?

    naza
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Female Number of posts: 111
    Age: 26
    Location: di mana bumi ku pijak...di situ la aku.
    Job/hobbies: sesi bercakap dgn kucing...
    Registration date: 10/03/2009

    Re: TIPS AMALAN PEMAKANAN SIHAT

    Post by naza on Wed Mar 11, 2009 9:28 pm

    bahaya sangat ker ais ?

    naza
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Female Number of posts: 111
    Age: 26
    Location: di mana bumi ku pijak...di situ la aku.
    Job/hobbies: sesi bercakap dgn kucing...
    Registration date: 10/03/2009

    Re: TIPS AMALAN PEMAKANAN SIHAT

    Post by naza on Wed Mar 11, 2009 9:29 pm

    orang nak kurus...

    la ni ader yang nak gemuk plak...

    tak paham lah teman...

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 398
    Age: 38
    Location: opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies: Peguam Syarie
    Registration date: 15/02/2009

    Re: TIPS AMALAN PEMAKANAN SIHAT

    Post by szainizam on Thu Mar 12, 2009 10:46 am

    naza wrote:bahaya sangat ker ais ?

    bahaya tak bahaya...

    cuba anda pegang ais..berapa lama anda boleh tahan..
    bukan icekrim ya!

    sekadar berkongsi rahsia...

    Petua orang dulu-dulu, makan nasi jangan diselang selikan dengan minum air nanti cepat kenyang...mengikut kajian sains, apabila makanan yang bercampur dengan air, akan mengubah fungsi makanan tersebut..senang kata kurang khasiat! dan Islam telah lama sedar mengenai perkara ini. Apatah lagi kalau AIS..

    Dan bagi pasangan yang berkahwin(untuk bacaan orang yang sudah berkahwin), anda tidak digalakkan atau dilarang (jika boleh) minum ais..sebabnya..akan cepat......semasa 'bersama' (orang lelaki) dan kurang mendapat 'nikmat' (orang perempuan)

    Lagi satu...kalau anda jauhi AIS...salah satu petua AWET MUDA...

    p/s tapi..kalau musim panas2 camni...aku belasahh je! Laughing

    naza
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Female Number of posts: 111
    Age: 26
    Location: di mana bumi ku pijak...di situ la aku.
    Job/hobbies: sesi bercakap dgn kucing...
    Registration date: 10/03/2009

    Re: TIPS AMALAN PEMAKANAN SIHAT

    Post by naza on Thu Mar 12, 2009 10:58 am

    tapi aku lagi pantang dengan ais nie..

    ais krim...

    mmg pantang betul aku...

    pantang jumper...hehehe Very Happy

      Current date/time is Thu Oct 23, 2014 12:29 pm