Forum Sementara Putera.com

Bersama kita perkemaskan forum ini sementara forum asal dalam pemulihan.

Forum putera dah kembali. Masalah sudah berjaya diselesaikan. Sila lawati http://forum.putera.com/tanya

    Macam mana nak hilangkan dengkuran masa tido?

    Share

    LanoG
    Moderators
    Moderators

    Gender: Male Number of posts: 537
    Location: Petaling Jaya
    Job/hobbies: Basuh Pinggan
    Registration date: 04/05/2009

    Macam mana nak hilangkan dengkuran masa tido?

    Post by LanoG on Thu Aug 13, 2009 2:04 pm

    Sapa tau petua2 meh la.. share sini.. Very Happy

    ayoi
    Moderators
    Moderators

    Gender: Male Number of posts: 1090
    Age: 84
    Registration date: 04/03/2009

    Re: Macam mana nak hilangkan dengkuran masa tido?

    Post by ayoi on Thu Aug 13, 2009 2:09 pm

    biasa yang merokok kuat berdengkur... selalu la cuci lidah tu ... amik sudu buang sisa kat lidah.. dan guna listerine

    dan setahun sekali belanja la sket beli ubat buang sisa toksin lam badan. Aku guna juvanex so far ok.. badan rasa bertenaga sket. dulu pakai tampal kat kaki buang toksin jenama kimo kittashu .entah tak ingat.


    --------------------------------------------
    ku mencuba survey
    Don't break my heart

    MalaYneuMaya
    Moderators
    Moderators

    Gender: Male Number of posts: 1044
    Age: 30
    Job/hobbies: kejar biawak, kunyah milo beku
    Registration date: 18/02/2009

    Re: Macam mana nak hilangkan dengkuran masa tido?

    Post by MalaYneuMaya on Thu Aug 13, 2009 2:29 pm

    assalamualaikum...

    kurangkan berat badan.. Very Happy lagi, pilih bantal yg sesuai la kot..hehe


    --------------------------------------------

    LanoG
    Moderators
    Moderators

    Gender: Male Number of posts: 537
    Location: Petaling Jaya
    Job/hobbies: Basuh Pinggan
    Registration date: 04/05/2009

    Re: Macam mana nak hilangkan dengkuran masa tido?

    Post by LanoG on Thu Aug 13, 2009 3:09 pm

    ayoi wrote:biasa yang merokok kuat berdengkur... selalu la cuci lidah tu ... amik sudu buang sisa kat lidah.. dan guna listerine

    dan setahun sekali belanja la sket beli ubat buang sisa toksin lam badan. Aku guna juvanex so far ok.. badan rasa bertenaga sket. dulu pakai tampal kat kaki buang toksin jenama kimo kittashu .entah tak ingat.
    Aik.. ubat buang sisa toksin tu camner.... takpenah ambik la...

    LanoG
    Moderators
    Moderators

    Gender: Male Number of posts: 537
    Location: Petaling Jaya
    Job/hobbies: Basuh Pinggan
    Registration date: 04/05/2009

    Re: Macam mana nak hilangkan dengkuran masa tido?

    Post by LanoG on Thu Aug 13, 2009 3:10 pm

    MalaYneuMaya wrote:assalamualaikum...

    kurangkan berat badan.. Very Happy lagi, pilih bantal yg sesuai la kot..hehe
    Rasa2nya badan tak ler berat mana... bantal, kena cari bantal jenis apa pulak..

    TOYSЯUS
    Moderators
    Moderators

    Gender: Male Number of posts: 1571
    Age: 28
    Location: Kolam Kering - 3°5′00″N 101°32′00″E
    Job/hobbies: Pembunuh
    Registration date: 27/02/2009

    Re: Macam mana nak hilangkan dengkuran masa tido?

    Post by TOYSЯUS on Thu Aug 13, 2009 3:16 pm

    Cuba tidur dalam air.
    Eh dalam tv kan ada iklan pembesar lobang hidung tu, yang Eizlan Yusof jadi model tu. Huhu. Tak try?


    --------------------------------------------
    TETTT!!

    ruzlam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 322
    Age: 32
    Location: kuala penyu, sabah
    Job/hobbies: side income
    Registration date: 19/05/2009

    Re: Macam mana nak hilangkan dengkuran masa tido?

    Post by ruzlam on Thu Aug 13, 2009 5:01 pm

    yer hihihih karang esok pagi lepas pakai mende tu lubang idung ko pun besar jg hahahaha....tul tak cik dinosor merah....ala apa nak heran mmg lelaki berdengkur jg kerana ada penyumbatan pada salur pernafasan maybe lemak lah tu....

    TOYSЯUS
    Moderators
    Moderators

    Gender: Male Number of posts: 1571
    Age: 28
    Location: Kolam Kering - 3°5′00″N 101°32′00″E
    Job/hobbies: Pembunuh
    Registration date: 27/02/2009

    Re: Macam mana nak hilangkan dengkuran masa tido?

    Post by TOYSЯUS on Thu Aug 13, 2009 5:47 pm

    Iyah iyah, betul. Haha. Dah la besau, pastu terlupa nak tanggal pulak lagi.
    Hmm. Dengkur ni kan, dia kat kerongkong ke kat hidung ek?
    Kalau kat hidung, bunyi dia mesti sengit macam bunyi selesema. Tapi biasa aku dengar roommate aku dengkur bunyi dia lemak2 jer.
    Lemak kat kerongkong ke kat hidung ek? scratch


    --------------------------------------------
    TETTT!!

    Miss U.A
    Ahli
    Ahli

    Gender: Female Number of posts: 831
    Registration date: 21/07/2009

    Re: Macam mana nak hilangkan dengkuran masa tido?

    Post by Miss U.A on Thu Aug 13, 2009 6:22 pm

    hhahahaa...cm kelakar je korg ni bile discus topik bdengkur...
    tapi pelik kan...mostly yg berdengkur ni lelaki...

    pompuan....hurmmmm...ntah x pnh tau lak...

    ruzlam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 322
    Age: 32
    Location: kuala penyu, sabah
    Job/hobbies: side income
    Registration date: 19/05/2009

    Re: Macam mana nak hilangkan dengkuran masa tido?

    Post by ruzlam on Thu Aug 13, 2009 7:41 pm

    berdengkur asalnya dari kerongkong lah terutamanya yg banyak lemak kat leher tu mmg kaw2 bunyi dia lau tidur hehehehe .... eleh ingat pompuan takda berdengkur ka? sapa ckp? tanya lah pck2 kat luar sana samada bini dia berdengkur atau tak...

    ayoi
    Moderators
    Moderators

    Gender: Male Number of posts: 1090
    Age: 84
    Registration date: 04/03/2009

    Re: Macam mana nak hilangkan dengkuran masa tido?

    Post by ayoi on Thu Aug 13, 2009 8:13 pm

    pompuan pun berdengkur gak.. tapi biasa la mereka berdengkur kerana kepenatan wat keje umah.

    gejala dengkuran yang paling banyak kat lelaki sebab merokok atau kurang exercise dan minum berakohol

    penutupan lidah pada lubang idung di lelangit akan membuat angin kuar menjadi bunyian.

    tak caya korang undurkan lidah tu sehingga mengena lubang idung di lelangit.. dan bernafas ..akan kuar dengkuran.

    tu yang terjadi pada yang merokok .. kurang bercakap... kurang senaman.

    gejala penyakit lak ada banyak dari keturunan, bstructive sleep apnea/hypopnea syndrome (OSAHS)
    jadi baru kena pakai alat bantuan atasi dengkuran ( CPAP )


    dengkuran ni agak berbahaya sebenarnya. jika tak di rawat akan mengalami kesukaran penafasan dan membolehkan ganguan jantung seterusnya mengalami sakit jantung.

    fakta

    denkuran
    35-45% lelaki dan 15-28% wanita. ( termasuk mengalami osahs dan tidak )


    --------------------------------------------
    ku mencuba survey
    Don't break my heart

    LanoG
    Moderators
    Moderators

    Gender: Male Number of posts: 537
    Location: Petaling Jaya
    Job/hobbies: Basuh Pinggan
    Registration date: 04/05/2009

    Re: Macam mana nak hilangkan dengkuran masa tido?

    Post by LanoG on Fri Aug 14, 2009 9:39 am

    Good info ayoi... kira dengkuran ni bahaya gak la yek... boleh menjejaskan pernafasan.

    Pompuan pun berdengkur gak la.. sapa cakap tak dengkur., cuba korang dengar emak, adik, kakak korang tido... mesti ada punya.

    fiza_cute
    Ahli
    Ahli

    Gender: Female Number of posts: 664
    Age: 29
    Location: Pagoh
    Job/hobbies: jobless
    Registration date: 21/03/2009

    Re: Macam mana nak hilangkan dengkuran masa tido?

    Post by fiza_cute on Fri Aug 14, 2009 3:03 pm

    ade ade..
    kwn2 aku..aku pun ade gak
    dorang ckp aku dengkur time penat..
    mostly xdengkur la..
    hehe..
    Smile
    lanog..
    ko ade dengkuran tu ek?

    raidizh AR
    Moderators
    Moderators

    Gender: Male Number of posts: 1618
    Age: 55
    Registration date: 24/04/2009

    Re: Macam mana nak hilangkan dengkuran masa tido?

    Post by raidizh AR on Fri Aug 14, 2009 3:08 pm

    ayoi wrote:dulu pakai tampal kat kaki buang toksin jenama kimo kittashu .entah tak ingat.
    bkn kino himitsu ke?

    adekah berdengkur terjadi dlm sume posisi ke? mksd ak kalo kite cube tdo mengiring, dengkur gak x? ak lom penah lg tdo ngn org berdengkur.. xde pengalmn


    --------------------------------------------

    TOYSЯUS
    Moderators
    Moderators

    Gender: Male Number of posts: 1571
    Age: 28
    Location: Kolam Kering - 3°5′00″N 101°32′00″E
    Job/hobbies: Pembunuh
    Registration date: 27/02/2009

    Re: Macam mana nak hilangkan dengkuran masa tido?

    Post by TOYSЯUS on Fri Aug 14, 2009 3:36 pm

    Ish ish ish, bandar gila ko ni rai takde pengalaman tido ngan orang berdengkur. Hahahaha.
    Ehmm soalan bagus jugak tu, aku pun tak perasan kalau tidur mengiring berdengkur jugak tak.
    Nanti next week aku try buat experiment ke atas tikus putih aka. roommate aku.


    --------------------------------------------
    TETTT!!

      Current date/time is Mon Dec 22, 2014 3:20 am