Forum Sementara Putera.com

Bersama kita perkemaskan forum ini sementara forum asal dalam pemulihan.

Forum putera dah kembali. Masalah sudah berjaya diselesaikan. Sila lawati http://forum.putera.com/tanya


    hang tuah bukan melayu?

    Share

    mat bunga
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 25
    Registration date : 08/07/2009

    hang tuah bukan melayu?

    Post by mat bunga on Thu Jul 16, 2009 11:21 am

    Hang Tuah Berbangsa Cina
    Shahabudeen Jalil

    Ramai di kalangan anggota masyarakat kita terutamanya orang-orang Melayu menganggap Hang Tuah adalah legenda pahlawan Melayu. Pada hakikat sebenarnya Hang Tuah bukanlah dari keturunan Melayu sebagaimana yang disangkakan. Itulah yang bakal dihuraikan dalam artikel ini.

    Selama ini orang-orang Melayu telah terkeliru atau mungkin tertipu dengan kedudukan Hang Tuah sebagai legenda pahlawan Melayu yang dibangga-banggakan. Hang Tuah sebenarnya telah diMelayukan untuk tujuan kemegahan semacam bentuk yang tercatat pada Robin Hood.

    Di dalam bilik-bilik darjah, dewan-dewan kuliah atau seminar bermotifkan sejarah atau kajian sejarah hanya membincangkan tentang kepahlawanan, kebijaksanaan serta kesetiaan Hang Tuah. Kisah Hang Tuah yang diagung-agungkan ini telah menenggelamkan keadaan sebenar tentang asal keturunannya.

    Di kalangan masyarakat Melayu dewasa ini telah timbul semacam keraguan tentang pahlawan mereka ini, apabila penghormatan kepada pahlawan mereka mula dipersendakan dengan reaksi-reaksi melampau seperti kelihatan dalam filem Hang Tuah.

    Keraguan terhadap kedudukan Hang Tuah sebagai pahlawan Melayu telah menghasilkan satu penyelidikan dijalankan terhadap asal usul keturunan secara hipotesis. Jika pepatah Melayu sendiri telah mengatakan ¡®bahasa jiwa bangsa¡¯ dan ¡®manusia mati meninggalkan nama¡¯ . Bagaimana pula kita hendak menafikan kenyataan ¡®nama menunjukkan bangsa¡¯. Bahasa ¡®nama¡¯ merupakan identifikasi yang cukup jelas untuk mengetahui jenis sesuatu bangsa itu.

    Bukti yang dapat menerangkan asal-usul Hang Tuah setakat ini, hanyalah dapat disandarkan pada namanya. Oleh itu satu kajian secara hipotesis telah dijalankan dengan bersandarkan kepada ¡®nama¡¯ manusia untuk memperolehi jawapan tentang asal-usul Hang Tuah sebenarnya.

    Dalam perbendaharaan nama-nama orang Melayu semasa zaman kesultanan Melaayu Melaka, tiada terdapat nama-nama seumpama Hang Tuah, Hang Kasturi, Hang Jebat, Hang Lekir, Hang Lekiu, ringkasnya ringkasan yang bermula dengan ¡®Hang¡¯. Sejarah juga telah mencatatkan nama-nama dari bangsa Cina yang bermula dengan Hang, Tan, Maa dan Lee. Ia bergantung kepada suku kaum atau asal-usul keturunan mereka dari wilayah tertentu dari China. Kemungkinan untuk mendakwa bahawa gelaran ¡®Hang¡¯ telah dianugerahkan oleh Raja-Raja Melayu juga tiada asasnya.

    Mengikut kertas kerja yang dihasilkan oleh Mohd. Yunus Ibrahim dari Jabatan Sejarah UKM dengan tajuk ¡®Melaka 1400-1511 Dari Aspek Kemasyarakatan,¡¯ cuma menyatakan bahawa sesuatu penghormatan, ketaatan atau kedudukan adalah diberi gelaran seperti Bendahara, Paduka Raja, Temenggung, Laksamana, Shahbandar dan Mandulika.

    Mengikut buku ¡®Sejarah Melayu¡¯ edisi W.G. Shellabear penerbitan Malaya Publishing House Ltd. Singapore halaman 123-131, menyatakan tentang Tun Perpatih Putih, iaitu utusan Sultan Mansur Shah ke negeri China telah membawa balik bersamanya seramai 500 orang dayang serta Puteri Hang Li Po. Sultan Mansur Shah dikatakan telah berkahwin dengan puteri dari China ini dan telah menghasilkan anak bernama Paduka Mamat.

    Perkara yang menarik dari edisi W.G. Shellabear ini ialah munculnya nama puteri Hang Li Po. Hasil perkahwinan ¡®campur¡¯ antara puteri Hang Li Po dengan Sultan Mansur Shah, telah dikurniakan seorang putera dan telah diberi nama Paduka Mamat. Nama Paduka Mamat adalah nama Melayu dan tidak pula berlaku nama ¡®Paduka Hang Mamat¡¯ sebagai penghargaan kepada puteri Hang Li Po, contohnya. Sejarah telah membuktikan bahawa nama-nama dari keturunan Cina biasanya bermula dengan Hang, Tan, Maa dan Lee bergantung kepada suku kaum mereka dan dari wilayah tertentu asal mereka.

    Jika dihubungkaitkan dengan nama Hang Tuah dari sebutan loghat Cina adalah berbunyi seperti Hang Too Ah. Nama Hang Jebat berbunyi Hang Jee Fatt, Hang Lekir pula seperti Hang Lee Ker, manakala Hang Lekiu seperti Hang Lee Kiew. Mengikut prosedur tentang suku kata nama bangsa atau keturunan Cina, biasanya cuma terdiri dari 3 suku kata sahaja. Nama Hang Kasturi pula diragui kerana 4 suku kata walaupun ia bermula dengan perkataan Hang. Perkataan Kasturi pula ada berbaurkan loghat bahasa Melayu.

    Terdapat 3 andaian hasil kajian secara hipotesis yang dijalankan.

    Pertama : Hang Kasturi adalah berbangsa Melayu tetapi bergaul rapat dengan anak cucu dari rombongan puteri Hang Li Po.

    Kedua : Nama sebenarnya ialah Kasturi tetapi telah digelar Hang Kasturi oleh 4 orang rakan karibnya yang berketurunan Cina sehingga menjadi sebutan yang kekal.

    Ketiga : Mungkin nama Cina sebenar Hang Kasturi sukar disebut oleh masyarakat tempatan. Oleh itu mereka telah memberikannya nama baru mengikut loghat orang Melayu tempatan dan nama ini telah diterima dengan baik oleh beliau.

    Perkara lain yang menarik ialah petikan kertas kerja Ong Hak Ching. Jabatan Sejarah UKM ada mengatakan bahawa Sultan Mansur Shah telah memberikan tempat kediaaman di Bukit Cina kepada puteri Hang Li Po serta 500 orang dayang-dayangnya. Anak-anak cucu mereka digelar ¡®biduanda Cina¡¯ juga bermakna golongan yang dilindungi. Sama ada yang sudah memeluk Islam atau masih memeluk agama asal mereka.

    Terdapat 3 andaian secara hipotesis mengenai hal ini.

    Pertama : Tidak kesemua dari anggota rombongan puteri Hang Li Po yang memeluk agama Islam.

    Kedua : Hang Too Ah, Hang Jee Fatt, Hang Lee Ker, Hang Lee Kiew, adalah keturunan dari rombongan puteri Hang Li Po.

    Ketiga : Keempat-empat sahabat ini kemudiannya telah memeluk agama Islam tetapi mengekalkan sebutan nama mengikut loghat bahasa Melayu atas sebab-sebab tertentu, seperti Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Lekir dan Hang Lekiu.

    Hal yang lebih lanjut mengenai Hang Kasturi. Telah timbul percanggahan pendapat sejak dahulu lagi, sepertimana kajian secara hipotesis ini meragukan tentang nama sebenar Hang Kasturi. Percanggahan pendapat ini berlaku antara pengarang ¡®Sejarah Melayu¡¯ dan pengarang ¡®Hikayat Hang Tuah¡¯ mengenai siapa sebenarnya telah menderhaka kepada Sultan Melaka. Pengarang Sejarah Melayu menuduh Hang Kasturi manakala pengarang Hikayat Hang Tuah Pula menuduh Hang Jebat.

    Pertama :Tersirat sesuatu hal yang unik dan tersembunyi tentang kedua-dua tokoh pahlawan ini sehingga tidak ada satu kata sepakat di kalangan kedua pengarang serta pakar sejarah lampau.

    Kedua : Pengarang ¡®Sejarah Melayu¡¯ telah menggunakan bahan dalam penulisannya secara mengambil pendapat lisan dan tiada ada satu penyeledikan terperinci, kerana ia menyentuh kisah-kisah yang terlalu luas serta hal-hal yang menyeluruh.

    Ketiga : Pengarang ¡®Hikayat Hang Tuah¡¯ adalah lebih formal kerana menggunakan semacam bentuk kajian sehingga dapat menggariskan hal-hal peribadi Hang Tuah secara lebih detail.

    Hasil kajian secara hipotesis ini telah membuktikan pengarang Hikayat Hang Tuah mempunyai banyak kelebihan dan penulisannya tentang hal Hang Jebat yang telah menderhaka kepada Sultan, adalah diterima mengikut hukum asal. Rumusan daripada kajian yang dijalankan telah menghasilkan penemuan baru yang melibatkan kedudukan Hang Tuah sebagai legenda pahlawan Melayu. Mengikut kajian hipotesis ini, Hang Tuah merupakan pahlawan yang telah diMelayukan demi untuk kemegahan atau simbol kepada orang-orang Melayu. Kita lihat bagaimana hipotesis ini menerangkan asal-usul Hang Tuah.

    Hang Tuah adalah anak cucu kepada keturunan rombongan puteri Hang Li Po yang datang ketika pemerintahan Sultan Mansur Shah. Nama sebenar Hang Tuah ialah Hang Too Ah. Tetapi bertukar kepada nama sebutan Hang Tuah apabila pahlawan ini memeluk agama Islam dan berkhidmat kepada Sultan Melaka.PengIslaman Hang Tuah telah mempengaruhi 3 orang rakan karibnya iaitu Hang Jee Fatt, Hang Lee Ker dan Hang Lee Kiew. Keempat-empat sahabat baik ini juga bergaul rapat dengan Kasturi, iaitu rakan sebaya mereka yang berbangsa Melayu. Mereka juga menggelar Kasturi dengan gelaran Hang Kasturi sebagai tanda satu persahabatan yang abadi.

    Kelima-lima sahabat ini mula masyhur di kalangan istana apabila mereka menyelamatkan Bendahara dari serangan orang mengamuk. Mereka berlima kemudiannya memeluk agama Islam. Nama-nama mereka mengikut loghat Melayu telah tersebar dengan cepat dan meluas samada di kalangan istana atau orang-orang Melaka ketika itu termasuk nama Hang Kasturi.

    Tiada bantahan yang pernah dibuat ketika itu kerana masyarakat Melayu zaman itu telahpun menganggap anak cucu dari rombongan puteri Hang Li Po sama seperti saudara Melayu mereka. Demikianlah serba ringkas kisah Hang Tuah yang berasal daripada keturunan puteri Hang Li Po dari kajian hipotesis ini.

    Berdasarkan hipotesis ini juga bererti orang-orang Melayu telah kehilangan seorang pahlawan lagenda yang selama ini mereka bangga-banggakan. Walaupun demikian orang-orang Melayu telah terselamat daripada tuduhan menderhaka kepada Sultan. Hang Jebat atau nama asalnya Hang Jee Fatt yang telah menderhaka kepada Sultan bukanlah daripada keturunan orang Melayu Jati.

    Berdasarkan hipotesis ini juga bererti orang-orang Melayu telah kehilangan seorang pahlawan lagenda yang selama ini mereka bangga-banggakan.Walaupun demikian orang-orang Melayu telah terselamat daripada tuduhan menderhaka kepada Sultan. Hang Jebat atau nama asalnya Hang Jee Fatt yang telah menderhaka kepada Sultan bukanlah daripada keturunan orang Melayu Jati?

    boleh pakai ke ni? Shocked

    kena tukar pepatah la..takkan cina hilang di dunia. adoi

    crazy_labelle
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Female Number of posts : 370
    Age : 87
    Location : on da way to umah cullen...
    Job/hobbies : baca n tgk cite twillight...
    Registration date : 16/02/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by crazy_labelle on Thu Jul 16, 2009 11:47 am

    erk... xpercaya kot...

    c'mon la berape banyak kisah puisi tradisional...
    tp xnah mention pon psal mende cam ni...

    lagipon org tu sendiri da stated... hipotesis only...
    bukan teori yang telah dibuktikan dan dikaji secara saintifik...

    korek je la kubur hang tuah tu... kaji dna die... huhu...

    p/s: dulu2 mse kcik2... ak ade minum air perigi hang tuah...
    org kate kalo kite minum nnti dtg melaka balik...
    n ye... ak dtg balik... belaja kat sini... n mebi kawin n beranak pinak... huhu....

    teri-chan
    Moderators
    Moderators

    Gender : Female Number of posts : 2223
    Location : sumwhere kat peta bumi mesia
    Registration date : 13/02/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by teri-chan on Thu Jul 16, 2009 12:14 pm

    hang nadim pun org cina ke?


    --------------------------------------------


    teri-chan is back

    nelza
    Moderators
    Moderators

    Number of posts : 240
    Registration date : 13/02/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by nelza on Thu Jul 16, 2009 12:30 pm

    takkan melayu hilang di dunia

    hampeh
    Ahli
    Ahli

    Number of posts : 866
    Registration date : 28/02/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by hampeh on Thu Jul 16, 2009 12:44 pm

    hehe janji takkan melayu hilang di dunia

    mat bunga
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 25
    Registration date : 08/07/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by mat bunga on Thu Jul 16, 2009 12:47 pm

    kalo guna logik akal aku yang pendek ni..boleh pakai jugak hipotesis dia tu.

    takde cerita terperinci pun tentang hang tuah ni dalam buku sejarah.
    hanya sekadar cerita aka lagenda

    dan ada ke keturunan hang tuah bersaudara ni? keturunan mahsuri ada.
    dan tak pernah jumpa pulak nama melayu ada HANG kat depan.

    Hellghast
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 102
    Location : dimana2 sahaja
    Job/hobbies : cari duit nak kawin/termenung
    Registration date : 13/07/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by Hellghast on Thu Jul 16, 2009 2:06 pm

    apekata kalau saya buat satu artikel yang mengatakan Hang Tuah tu asal dari England... Very Happy

    rinoa1812
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 242
    Location : nilai..klang..taiping
    Job/hobbies : otoman(part time je)
    Registration date : 07/04/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by rinoa1812 on Thu Jul 16, 2009 2:42 pm

    susah nak percaya..cina terer besilat

    Jedi
    Ahli
    Ahli

    Gender : Male Number of posts : 925
    Registration date : 13/02/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by Jedi on Thu Jul 16, 2009 2:48 pm

    1st time aku dengar tahun 1993 cikgu sejarah aku kata Hang Tu Ah...nama cina.
    Wallahualam.

    Bosan betul asik2 soal bangsa...racist.
    Nabi Adam A.S bangsa apa? Rolling Eyes

    rinoa1812
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 242
    Location : nilai..klang..taiping
    Job/hobbies : otoman(part time je)
    Registration date : 07/04/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by rinoa1812 on Thu Jul 16, 2009 2:50 pm

    tidak perlu diungkitkan kisah nabi disini..

    mat bunga
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 25
    Registration date : 08/07/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by mat bunga on Thu Jul 16, 2009 2:55 pm

    Hellghast wrote:apekata kalau saya buat satu artikel yang mengatakan Hang Tuah tu asal dari England... Very Happy
    saya berminat Cool

    TOYSЯUS
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1571
    Age : 29
    Location : Kolam Kering - 3°5′00″N 101°32′00″E
    Job/hobbies : Pembunuh
    Registration date : 27/02/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by TOYSЯUS on Thu Jul 16, 2009 2:56 pm

    Aku punya hipotesis lagi la pulak: Hang Tuah tu pernah wujud ke?

    Aku pun tak tahu, betul ke Hang Tuah tu wujud ke atau dongeng macam Mat Jenin.
    Disebabkan orang tua-tua beria-ia bercerita pasal Hang Tuah, aku pun percaya la dia wujud walaupun aku tahu yang aku tak pasti beliau tu wujud ke tak.
    So bila persoalan Hang Tuah ni berbangsa Melayu atau Cina, aku tak tahu nak jawab apa.
    Sebab kalau aku beria-ia katakan beliau Melayu, tak ada siapa pegang bukti.
    Kalau aku mengiakan beliau Cina, pun tak ada siapa pegang bukti.
    Sebab apa tak ada bukti? Sebab semua orang tak jumpa IC / Surat Beranak Hang Tuah.
    Mungkinkah info tentang Hang Tuah masih ada di negara China jika benar beliau adalah Hang Too Ah, iaitu berketurunan Hang Li Po?

    Kalau nak kata nama awalan Hang hanya digunakan pada nama Cina, aku rasa tak logik jugak.
    Sedangkan nama Melayu pun ada juga orang bukan Melayu pakai.
    Tengok di Sabah / Sarawak berapa ramai kaum bukan Melayu yang bernama Polan Bin Polan.

    Tapi, aku tetap rasa hipotesis yang TS paste tu kurang tepat.
    Pasti ada orang yang cuba memutarbelitkan maklumat sejarah supaya kaum masing-masing akan pertahankan Hang Tuah adalah pahlawan dari kaum mereka.
    Tapi hipotesis aku lagi sekali: Hang Tuah tu pernah wujud ke?

    Oh ye, betul ke orang Cina je yang ada nama awalan Hang di depan? Tepuk dada tanya diri Hang Pa sendiri.

    p/s: Bila baca topik ni, aku teringat pulak cerita lawak tentang Hang Ken Tut.


    Last edited by ??????????? on Thu Jul 16, 2009 2:57 pm; edited 1 time in total


    --------------------------------------------
    TETTT!!

    ruzlam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 322
    Age : 34
    Location : kuala penyu, sabah
    Job/hobbies : side income
    Registration date : 19/05/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by ruzlam on Thu Jul 16, 2009 2:57 pm

    alalala ni lg satu komplot nak memecahkan kaum melayu.... tak heran kuar artikel mcm ni tapi aku tak caya la

    Hellghast
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 102
    Location : dimana2 sahaja
    Job/hobbies : cari duit nak kawin/termenung
    Registration date : 13/07/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by Hellghast on Thu Jul 16, 2009 3:05 pm

    perigi hang tuah?kesan tapak kakinya diMelaka?kaitannya dgn sultan2...
    kalau Hang Tuah tu dongeng,maka sultan2 pun dongenglah...

    TOYSЯUS
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1571
    Age : 29
    Location : Kolam Kering - 3°5′00″N 101°32′00″E
    Job/hobbies : Pembunuh
    Registration date : 27/02/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by TOYSЯUS on Thu Jul 16, 2009 3:08 pm

    Bukan komplot nak pecah-belahkan kaum Melayu je, nak pecah belahkan semua kaum di Malaysia ni, terutama Melayu vs. Cina.
    Pastu bila Melayu dah gaduh dengan Cina, India pulak jadi mangsa sebab nanti ada khabar angin kata orang India yang reka cerita ni supaya
    bila Melayu gaduh dengan Cina, India boleh gelak. (ni cuma hipotesis).
    So aku harap mana-mana pihak pun, baik Melayu, Cina atau India jangan laa percaya dolak-dalih orang yang tak senang dengan perpaduan kaum di Malaysia ni.

    -
    @Hellghast: Erk jeng jejengg! Clones detected. Aku rasa macam ada blooper la tadi. Tettt!!!
    Btw, aku tak tahu ia (Hang Tuah) ni dongeng ke tidak.
    Untuk menyahihkan kena ada bukti, kalau tak ada bukti susah nak jadi sahih.
    Kes Kesultanan tu memang dah ada bukti seperti duit siling, cop mohor dan sebagainya.
    Tapi kes Hang Tuah, so far tak ada siapa dapat bagi bukti, atau mungkin aku yang jahil sejarah (kalau ada tolong tunjukkan).
    Tapak kaki Hang Tuah, dan Perigi Hang Tuah, hanya nama tak semestinya wujud Hang Tuahnya.
    Janda Baik, benarkah pernah wujud jandanya? Sungai Wang, benarkah pernah wujud wangnya? =P


    --------------------------------------------
    TETTT!!

    mat bunga
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 25
    Registration date : 08/07/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by mat bunga on Thu Jul 16, 2009 3:15 pm

    patut nya TUN PERAK jadi hero melayu..dia lagi hebat study

    Hellghast
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 102
    Location : dimana2 sahaja
    Job/hobbies : cari duit nak kawin/termenung
    Registration date : 13/07/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by Hellghast on Thu Jul 16, 2009 4:16 pm

    kenapa awk kata saya ade clone?atau awk salah pandang?

    mattjack
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 44
    Registration date : 25/02/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by mattjack on Thu Jul 16, 2009 4:19 pm

    kenapa kita tak habis2 nak kaitkan sesuatu perkara ngan persoalan bangsa?

    TOYSЯUS
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1571
    Age : 29
    Location : Kolam Kering - 3°5′00″N 101°32′00″E
    Job/hobbies : Pembunuh
    Registration date : 27/02/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by TOYSЯUS on Thu Jul 16, 2009 5:07 pm

    Sebab Malaysia berbilang bangsa?
    Kalau Malaysia ada satu bangsa je tak de lah jadi semua ni.
    Tu lah pancaroba negara berbilang bangsa. Kenalah semua bangsa teguh bersatu baru tak siapa berani usik perpaduan kita.


    --------------------------------------------
    TETTT!!

    Jedi
    Ahli
    Ahli

    Gender : Male Number of posts : 925
    Registration date : 13/02/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by Jedi on Thu Jul 16, 2009 5:20 pm

    Keje sapa lagi...keje puak-puak tu la.

    miss_roxy
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Female Number of posts : 158
    Age : 28
    Location : KL
    Registration date : 07/07/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by miss_roxy on Thu Jul 16, 2009 5:29 pm

    ini jawapan nye..

    harap korg bepuas hati..
    hang too ah telah memeluk islam..
    thats y, namanye ditukar kpda hang tuah..
    Terdapat 3 andaian hasil kajian secara hipotesis yang dijalankan:

    Pertama : Hang Kasturi adalah berbangsa Melayu tetapi bergaul rapat dengan anak cucu dari rombongan puteri Hang Li Po.

    Kedua : Nama sebenarnya ialah Kasturi tetapi telah digelar Hang Kasturi oleh 4 orang rakan karibnya yang berketurunan Cina sehingga menjadi sebutan yang kekal.

    Ketiga : Mungkin nama Cina sebenar Hang Kasturi sukar disebut oleh masyarakat tempatan. Oleh itu mereka telah memberikannya nama baru mengikut loghat orang Melayu tempatan dan nama ini telah diterima dengan baik oleh beliau.

    Perkara lain yang menarik ialah petikan kertas kerja Ong Hak Ching. Jabatan Sejarah UKM ada mengatakan bahawa Sultan Mansur Shah telah memberikan tempat kediaman di Bukit Cina kepada puteri Hang Li Po serta 500 orang dayang-dayangnya. Anak-anak cucu mereka digelar ‘biduanda Cina’ juga bermakna golongan yang dilindungi. Sama ada yang sudah memeluk Islam atau masih memeluk agama asal mereka.

    Terdapat 3 andaian secara hipotesis mengenai hal ini:

    Pertama : Tidak kesemua dari anggota rombongan puteri Hang Li Po yang memeluk agama Islam.

    Kedua : Hang Too Ah, Hang Jee Fatt, Hang Lee Ker, Hang Lee Kiew, adalah keturunan dari rombongan puteri Hang Li Po.

    Ketiga : Keempat-empat sahabat ini kemudiannya telah memeluk agama Islam tetapi mengekalkan sebutan nama mengikut loghat bahasa Melayu atas sebab-sebab tertentu, seperti Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Lekir dan Hang Lekiu.

    Hal yang lebih lanjut mengenai Hang Kasturi. Telah timbul percanggahan pendapat sejak dahulu lagi, sepertimana kajian secara hipotesis ini meragukan tentang nama sebenar Hang Kasturi. Percanggahan pendapat ini berlaku antara pengarang ‘Sejarah Melayu’ dan pengarang ‘Hikayat Hang Tuah’ mengenai siapa sebenarnya telah menderhaka kepada Sultan Melaka. Pengarang Sejarah Melayu menuduh Hang Kasturi manakala pengarang Hikayat Hang Tuah Pula menuduh Hang Jebat.

    Pertama : Tersirat sesuatu hal yang unik dan tersembunyi tentang kedua-dua tokoh pahlawan ini sehingga tidak ada satu kata sepakat di kalangan kedua pengarang serta pakar sejarah lampau.

    Kedua : Pengarang ‘Sejarah Melayu’ telah menggunakan bahan dalam penulisannya secara mengambil pendapat lisan dan tiada ada satu penyeledikan terperinci, kerana ia menyentuh kisah-kisah yang terlalu luas serta hal-hal yang menyeluruh.

    Ketiga : Pengarang ‘Hikayat Hang Tuah’ adalah lebih formal kerana menggunakan semacam bentuk kajian sehingga dapat menggariskan hal-hal peribadi Hang Tuah secara lebih detail.

    Hasil kajian secara hipotesis ini telah membuktikan pengarang Hikayat Hang Tuah mempunyai banyak kelebihan dan penulisannya tentang hal Hang Jebat yang telah menderhaka kepada Sultan, adalah diterima mengikut hukum asal. Rumusan daripada kajian yang dijalankan telah menghasilkan penemuan baru yang melibatkan kedudukan Hang Tuah sebagai legenda pahlawan Melayu. Mengikut kajian hipotesis ini, Hang Tuah merupakan pahlawan yang telah diMelayukan demi untuk kemegahan atau simbol kepada orang-orang Melayu. Kita lihat bagaimana hipotesis ini menerangkan asal-usul Hang Tuah.

    Hang Tuah adalah anak cucu kepada keturunan rombongan puteri Hang Li Po yang datang ketika pemerintahan Sultan Mansur Shah. Nama sebenar Hang Tuah ialah Hang Too Ah. Tetapi bertukar kepada nama sebutan Hang Tuah apabila pahlawan ini memeluk agama Islam dan berkhidmat kepada Sultan Melaka.PengIslaman Hang Tuah telah mempengaruhi 3 orang rakan karibnya iaitu Hang Jee Fatt, Hang Lee Ker dan Hang Lee Kiew. Keempat-empat sahabat baik ini juga bergaul rapat dengan Kasturi, iaitu rakan sebaya mereka yang berbangsa Melayu. Mereka juga menggelar Kasturi dengan gelaran Hang Kasturi sebagai tanda satu persahabatan yang abadi.

    Kelima-lima sahabat ini mula masyhur di kalangan istana apabila mereka menyelamatkan Bendahara dari serangan orang mengamuk. Mereka berlima kemudiannya memeluk agama Islam. Nama-nama mereka mengikut loghat Melayu telah tersebar dengan cepat dan meluas samada di kalangan istana atau orang-orang Melaka ketika itu termasuk nama Hang Kasturi.

    Tiada bantahan yang pernah dibuat ketika itu kerana masyarakat Melayu zaman itu telah pun menganggap anak cucu dari rombongan puteri Hang Li Po sama seperti saudara Melayu mereka. Demikianlah serba ringkas kisah Hang Tuah yang berasal daripada keturunan puteri Hang Li Po dari kajian hipotesis ini.

    Berdasarkan hipotesis ini juga bererti orang-orang Melayu telah kehilangan seorang pahlawan lagenda yang selama ini mereka bangga-banggakan.Walaupun demikian orang-orang Melayu telah terselamat daripada tuduhan menderhaka kepada Sultan. Hang Jebat atau nama asalnya Hang Jee Fatt yang telah menderhaka kepada Sultan bukanlah daripada keturunan orang Melayu Jati?

    TOYSЯUS
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1571
    Age : 29
    Location : Kolam Kering - 3°5′00″N 101°32′00″E
    Job/hobbies : Pembunuh
    Registration date : 27/02/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by TOYSЯUS on Thu Jul 16, 2009 5:34 pm

    Tapi jawapan tu tak boleh dikira sahih lagi, sebab ia hanya andaian hasil kajian yang dibuat secara hipotesis.
    Sebenarnya itu bukan jawapan, tapi persoalan.


    --------------------------------------------
    TETTT!!

    loy_azloy
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1513
    Age : 35
    Location : Muo/Putrajaya
    Job/hobbies : DOF/bela kelisa
    Registration date : 23/02/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by loy_azloy on Thu Jul 16, 2009 5:37 pm

    Jedi wrote:Keje sapa lagi...keje puak-puak tu la.
    bahaya ayat puak ni,nanti ade org marah...nanti ada org kata "tgk betul aku ckp kat sini ade puak" aiseh aku terspam,op aku off topic...adoyai aku tak berbincang seperti mana orang IT berbincang!

    TOYSЯUS
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1571
    Age : 29
    Location : Kolam Kering - 3°5′00″N 101°32′00″E
    Job/hobbies : Pembunuh
    Registration date : 27/02/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by TOYSЯUS on Thu Jul 16, 2009 5:43 pm

    ??????????? wrote:Tapi jawapan tu tak boleh dikira sahih lagi, sebab ia hanya andaian hasil kajian yang dibuat secara hipotesis.
    Sebenarnya itu bukan jawapan, tapi persoalan.
    Oops tambah sikit lagi.
    Kenapa hanya Shahabudeen Jalil je yang menghipotesiskan bahawa Hang Tuah tu adalah berketurunan Cina?
    Siapa Sahabudeen Jalil ni? Sejarawan kah dia? Atau sekadar penulis blog? Hemm....


    --------------------------------------------
    TETTT!!

    loy_azloy
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1513
    Age : 35
    Location : Muo/Putrajaya
    Job/hobbies : DOF/bela kelisa
    Registration date : 23/02/2009

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by loy_azloy on Thu Jul 16, 2009 5:46 pm

    [quote="???????????"]
    ??????????? wrote:Tapi jawapan tu tak boleh dikira sahih lagi, sebab ia hanya andaian hasil kajian yang dibuat secara hipotesis.

    Siapa Sahabudeen Jalil ni? Sejarawan kah dia? Atau sekadar penulis blog? Hemm....
    siape shahabudeen jalil ni?aku kesah ke ape dia cakap walaupun hang tuah tu asal hindraf?aku tak pedulik la...yang penting kita hidup aman enough..!


    Last edited by loy_azloy on Thu Jul 16, 2009 5:54 pm; edited 1 time in total

    Sponsored content

    Re: hang tuah bukan melayu?

    Post by Sponsored content Today at 8:13 pm


      Current date/time is Sun Dec 04, 2016 8:13 pm