Forum Sementara Putera.com

Bersama kita perkemaskan forum ini sementara forum asal dalam pemulihan.

Forum putera dah kembali. Masalah sudah berjaya diselesaikan. Sila lawati http://forum.putera.com/tanya

    Penyakit Tibi...

    Share

    ruzlam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 322
    Age: 32
    Location: kuala penyu, sabah
    Job/hobbies: side income
    Registration date: 18/05/2009

    Penyakit Tibi...

    Post by ruzlam on Fri Jun 05, 2009 5:47 pm

    Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua warga putera...

    Saya seorang mediacal asisstant yang sekarang bekerja di dalam unit kawalan tibi... jadi saya harap anda semua boleh menanyakan dengan saya tentang penyakit ini memandangkan penyakit ini merupakan penyakit kuno yang menyerang manusia sehingga boleh membawa maut apabila lambat dikesan...

    Oleh yang demikian anda boleh juga melawat laman blog saya di SINI

    Sebarang soalan atau komen anda boleh utarakan diblog saya dan di forum ini ok...
    bye...

    ruzlam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 322
    Age: 32
    Location: kuala penyu, sabah
    Job/hobbies: side income
    Registration date: 18/05/2009

    Re: Penyakit Tibi...

    Post by ruzlam on Mon Jun 15, 2009 11:04 am

    ai nampaknya takder org nak mengetahui pasal tibi ke? atau ko rang dah tau pasal tibi ni?

    raidizh AR
    Moderators
    Moderators

    Gender: Male Number of posts: 1618
    Age: 55
    Registration date: 24/04/2009

    Re: Penyakit Tibi...

    Post by raidizh AR on Thu Aug 06, 2009 12:33 am

    nk tnye.. kalo org 2 kne sakit hypoxic ischemic encephalophatic with underlying PTB, kire TB adalah penyebab utama ke?

    besenye cmne seseorg 2 ley dijangkti TB.. ape risiko bg org2 yg selalu ad direct kontek ngn penghidap penyakit TB?

    adakah TB salah 1 penyakit keturunn? atau sekadar berjangkit? tahap mane lak TB bule dikire 1 epidemic?

    sekadar nk tau..


    --------------------------------------------

    MalaYneuMaya
    Moderators
    Moderators

    Gender: Male Number of posts: 1044
    Age: 29
    Job/hobbies: kejar biawak, kunyah milo beku
    Registration date: 18/02/2009

    Re: Penyakit Tibi...

    Post by MalaYneuMaya on Thu Aug 06, 2009 11:30 am

    assalamualaikum...

    aku dengar TB ni buleh kowtim dgn HIV ye? cemana tu? maksudnya sapa2 ada HIV senang dpt TB atau sebaliknya?

    dan aku dengar (lagi) yg kuman TB suka tempat gelap,sejuk, dan takde pengaliran udara..betul?

    so tempat mcm ofis, bilik yg tak penah bukak tingkap tu kira bahaya la ye?


    --------------------------------------------

    raidizh AR
    Moderators
    Moderators

    Gender: Male Number of posts: 1618
    Age: 55
    Registration date: 24/04/2009

    Re: Penyakit Tibi...

    Post by raidizh AR on Thu Aug 06, 2009 2:42 pm

    erm...HIV adelah dimane pesakit 2 kurg daya tahan penyakit.. oleh krn TB ni penyakit sensitip, maka, org yg berisiko tggi yg terdedah adalah pesakit HIV..

    2 kot die nye hubungkait..


    --------------------------------------------

    ruzlam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 322
    Age: 32
    Location: kuala penyu, sabah
    Job/hobbies: side income
    Registration date: 18/05/2009

    Re: Penyakit Tibi...

    Post by ruzlam on Thu Aug 06, 2009 10:15 pm

    hypoxic ischemic encephalophatic with underlying PTB adalah keadaan dimana PTB dijumpai bersama2 hypoxic ischemic encephalophatic td... so ianya bkn disebabkan tb....

    PTB terdiri dari 3 jenis iaitu PTB +, PTB -, ekstra PTB.... yg bole berjangkit selalunya PTB +... jd ahli keluarga atau yg close kontek berisiko tinggi utk mendapat PTB... sbg langkah pencegahan kontek2 hendaklah membuat pemeriksaan kahak dan xray dada bg mengenalpasti anda ada PTB + atau tak.... TB bukan penyakit keturunan yer kwn2...

    tanda2 PTB hampir sama jg dgn H1N1 yer.... cuma bezanya PTB ni batuknya adalah berpanjangan lebih dari 2 minggu, susut berat badan...

    pesakit yg ada HIV mmg senang nak dapat penyakit TB ni... sebab antibodi mereka dah musnah yer...

    Kuman TB mmg suka ditempat yg gelap dan sejuk sebab itu kuman TB boleh mati serta merta apb terkena cahaya matahari...

      Current date/time is Thu Jul 31, 2014 1:10 am