Forum Sementara Putera.com

Bersama kita perkemaskan forum ini sementara forum asal dalam pemulihan.

Forum putera dah kembali. Masalah sudah berjaya diselesaikan. Sila lawati http://forum.putera.com/tanya

    Ciri - ciri ajaran SESAT

    Share

    mr_sparrow
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 152
    Age: 24
    Location: kdg2.. kat rumah... kdg2... kat cc.... kdg2..kat..
    Job/hobbies: amar makruf nahi mungkar
    Registration date: 19/02/2009

    Ciri - ciri ajaran SESAT

    Post by mr_sparrow on Thu Jun 04, 2009 5:53 pm

    Jika ada didalam sesuatu ajaran itu seperti dibawah ini, ia adalah diwartakan sebagai Ajaran Sesat. :-


    1) Guru atau pengikut membuat pengakuan menerima wahyu.
    2) Guru membuat pengakuan memegang kunci pintu syurga.
    3) Mengaku bahawa gurunya sebagai nabi atau malaikat.
    4) Mempercayai roh orang mati menjelma ke dalam jasad orang hidup.
    5) Amalan seperti zikir boleh menangguhkan kiamat.
    6) Pengikut tarekat mereka sahaja dijamin masuk syurga.
    7) Mempunyai bahawa guru mereka boleh menebus dosa dengan wang.
    Cool Mempercayai bahawa semua agama adalah sama.
    9) Mempercayai ada lagi nabi selepas nabi Muhammad.
    10) Penyerahan rohani / jasmani kepada guru melalui nikad batin.
    11) Meminta pertolongan daripada orang yang telah mati.
    12) Mempercayai bahawa dirinya atau pengikutnya sahaja yang layak mendapat ma'unah (pertolongan) Allah.
    13) Mengaku Allah menjelma dalam dirinya.
    14) Mendakwa bahawa dirinya sebagai wakil nabi, boleh memberi sysfaat kepada muridnya.
    15) Mendakwa bahawa wahyu turun selepas wafatnya Nabi Muhammad.
    16) Mendakwa bahawa ajaran tarekatnya diterima terus dari Rasullullah secara jaga.
    17) Mempercayai bahawa orang mati boleh memberi pertolongan apabila diseru namanya.
    18) Mempercayai bahawa orang tertentu tidak mati dan akan lahir semula sebagai Imam Mahdi.
    19) Mengaku dan mempercayai bahawa seseorang itu boleh berhubung terus dengan Allah melalui Nur Muhammad yang ada dalam dirinya.
    20) Boleh memanggil roh orang mati dalam amalan menurun oleh bomoh atau tukang sihir.
    21) Memansuhkan Syariah islam dan mengadakan syariat baru.
    22) Meninggalkan sembahyang Jumaat keraan mengamalkan suluk.
    23) amalan haji tidak semestinya di mekah, di tempat lain juga boleh.
    24) Huruf huruf dalam kalimah hanyalah lambang.
    25) Mempercayai bahawa bacaan2 seorang guru ke atas sesuatu benda seperti batu, gunung dan lain2 boleh memberikan kesan baik atau buruk.
    26) Mengagung agungkan keturunan Yahudi sebagai kaum baik dan perlu dicontohi.
    27) Mengaku diri sebagai Nabi Isa.
    28) Mengaku diri sebagai Imam Mahdi.
    29) mendakwa menjadi wali sedangkan dirinya bergelumang dalam maksiat.
    30) Mengaku tahu perkara2 ghaib dan menilik nasib sesaorang.
    31) Mengaku dirinya atau gurunya maksum
    32) Menghalalkan nikah adik beradik
    33) Mematuhi dengan buta tuli ajaran gurunya walaupun gurunya itu melakukan kesalahan an dosa.
    34) Setiap murid dikehendaki menyerahkan diri, anak, isteri dan harta benda kepada gurunya.
    35) Guru mendakwa bahawa tugas tugas Rasul diamanat kepadanya.
    36) Islam sesaorang itu tidak sah jika tidak diislamkan oleh gurunya.
    37) Semua manusia boleh melihat Allah di dunia ini.
    38) Mendakwa melalui tarekatnya Allah menurunkan Nur (cahaya) di dalam badan Nabi adam turun menurun di dalam badan semua Nabi nabi dan seterusnya ke dalam badan Imam imam (Syiah) dan guru guru hinga kiamat.
    39) Sebelum naik haji ke Mekah hendaklah bersuluk di panca Budi Medan atau di Medan sahaja.
    40) Syeikh atau gurunya mendakwa mempunyai mukjizat.
    41) Mendakwa dirinya sebagai penjelmaan sahabat sahabat nabi s.a.w.
    42) Bersemadi di tempat tempat gelap memusatkan fikiran kepada satu satu hajat.
    43) Jika ada kemusykilan dalam satu satu ajaran, murid dilarang berbincang sesama sendiri tetapi hendaklah dirujuk kepada guru.
    44) Boleh meramalkan kedatangan Imam mahdi dan kiamat.
    45) Pengikut boleh menerima kuasa luar biasa dari guru.
    46) Pengikut pengikut lelaki dan perempuan dikehendaki diuji dalam bilik khas dan bersumpah tidak akan menceritakan kepada sesiapapun apa yang terjadi dengan guru dalam bilik itu.
    47) Pengikut tidak boleh berkahwin dengan bukan pengikut ajaran itu.
    48) Pengikut diwajibkan merahsiakan ajaran kalu tidak akan ditimpa bala.
    49) Sembahyang tidak perlu berjemaah dan tidak perlu mengadap kiblat.
    50) Gurunya mengaku Imam mahdi dan muridnya yang kanan Nabi Isa.
    51) Nikah mengikut syariat hanyalah mengikut adat sebab itu dikehendaki dinikahkan sekali lagi dengan nikah batin.
    52) Percaya kepada makhluk makhluk seperti kayu bata dan dan kuasa ghaib.
    53) Perbuatan maksiat seperti judi, zina dan minum arak serta segala bentuk dosa boleh dilakukan oleh guru tarekatnya dan boleh dapat jaminan ampun dari Allah ke atas dosa pengikutnya.
    54) Murid murid tidak boleh mengahwini wanita wanita yang diminati oleh gurunya.
    55) Murid murid tidak boleh mengahwini janda gurunya.
    56) Ibadat sembahyang berpada dengan "niat" (terlintas dihati) sahaja.
    57) Menghalalkan sesuatu yang diharamkan oleh Allah.
    58) Quran mempunyai makna makna batin itulah sebenar keramat.
    59) Makna Quran yang zahir itu kulit sahaja tidak berguna.
    60) Islam itu ada zahir dan batin; Zahir itu kulit dan batin itu isi, bila dapat isi kulit tidak berguna lagi.

    bagi mereka yang terlibat secara langsung atau tidak dengan mana mana perkara di atas segeralah bertaubat "NASUHA"

    teri-chan
    Moderators
    Moderators

    Gender: Female Number of posts: 2223
    Location: sumwhere kat peta bumi mesia
    Registration date: 13/02/2009

    Re: Ciri - ciri ajaran SESAT

    Post by teri-chan on Fri Jun 05, 2009 8:50 am

    wah panjangnya!! walaupun bila dibaca jelas kita tau menyesatkan.. tapi ramai yg tak dapat membezakan antara ajaran sesat ke ajaran yg sebenarnya


    --------------------------------------------


    teri-chan is back

    sharul
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 121
    Location: shah alam/puchong/terengganu
    Job/hobbies: lempang lembu..hehe
    Registration date: 03/03/2009

    Re: Ciri - ciri ajaran SESAT

    Post by sharul on Fri Jun 05, 2009 2:31 pm

    tu la pasal...tapi bila aku baca mastika dah lupa dah keluaran bila...ora yang ada title ustaz pun bleh terlibat dengan gay...ajaran sesat.pastu yang pasal cite ayah pin ni kebanyakan pengikutnya orang yang berpendidikan tinggi..berpangkat...tapi mudah terpesong lagi...

    wanjihan
    Ahli Rajin
    Ahli Rajin

    Gender: Male Number of posts: 1106
    Age: 34
    Location: Kaybee, Kelate
    Job/hobbies: Tenet jer....
    Registration date: 21/02/2009

    Re: Ciri - ciri ajaran SESAT

    Post by wanjihan on Fri Jun 05, 2009 2:35 pm

    sharul ko tak pegi sembahyang jumaat yer.. hahaha Cool

    sharul
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 121
    Location: shah alam/puchong/terengganu
    Job/hobbies: lempang lembu..hehe
    Registration date: 03/03/2009

    Re: Ciri - ciri ajaran SESAT

    Post by sharul on Fri Jun 05, 2009 2:55 pm

    musafir hehehe... drunken baru sampai johor..anak sedara aku nak bersunat..

    sharul
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 121
    Location: shah alam/puchong/terengganu
    Job/hobbies: lempang lembu..hehe
    Registration date: 03/03/2009

    Re: Ciri - ciri ajaran SESAT

    Post by sharul on Fri Jun 05, 2009 2:56 pm

    ko pun musafir jugak ke wanjihan?

    wanjihan
    Ahli Rajin
    Ahli Rajin

    Gender: Male Number of posts: 1106
    Age: 34
    Location: Kaybee, Kelate
    Job/hobbies: Tenet jer....
    Registration date: 21/02/2009

    Re: Ciri - ciri ajaran SESAT

    Post by wanjihan on Fri Jun 05, 2009 2:58 pm

    aku? ntah la.. mls kot. hehehe...

    TJ-Ariff
    Supervisor
    Supervisor

    Gender: Male Number of posts: 473
    Age: 94
    Location: D'Royal City Of Silver
    Job/hobbies: IT / membaca / Santai
    Registration date: 17/02/2009

    Re: Ciri - ciri ajaran SESAT

    Post by TJ-Ariff on Fri Jun 05, 2009 5:44 pm

    wanjihan wrote:aku? ntah la.. mls kot. hehehe...

    itu pun ada ciri ciri ajaran sesat nie.... he he he.. Razz


    --------------------------------------------

    I'm A Big Big Man, In A Big Big World, It's Not A Big Big Thing, If You Leave Me.
    When GOD Opened the window of mercy,HE asked me; What is your wish for to day?, I said; Allah, Please take care of that person who is reading this message.

    loy_azloy
    Moderators
    Moderators

    Gender: Male Number of posts: 1513
    Age: 33
    Location: Muo/Putrajaya
    Job/hobbies: DOF/bela kelisa
    Registration date: 23/02/2009

    Re: Ciri - ciri ajaran SESAT

    Post by loy_azloy on Fri Jun 05, 2009 5:47 pm

    TJ-Ariff wrote:
    wanjihan wrote:aku? ntah la.. mls kot. hehehe...

    itu pun ada ciri ciri ajaran sesat nie.... he he he.. Razz
    bukan ajaran sesat TJ,tapi dia sendiri sesat kehkehkeh...

    the_ultimatez_najman
    Ahli
    Ahli

    Gender: Male Number of posts: 521
    Age: 20
    Location: Shah Alam,Selangor
    Job/hobbies: Pc,Pc,Pc
    Registration date: 19/02/2009

    Re: Ciri - ciri ajaran SESAT

    Post by the_ultimatez_najman on Fri Jun 05, 2009 5:51 pm

    larat bce smpai 40 jer

    TJ-Ariff
    Supervisor
    Supervisor

    Gender: Male Number of posts: 473
    Age: 94
    Location: D'Royal City Of Silver
    Job/hobbies: IT / membaca / Santai
    Registration date: 17/02/2009

    Re: Ciri - ciri ajaran SESAT

    Post by TJ-Ariff on Fri Jun 05, 2009 6:07 pm

    loy_azloy wrote:
    TJ-Ariff wrote:
    wanjihan wrote:aku? ntah la.. mls kot. hehehe...

    itu pun ada ciri ciri ajaran sesat nie.... he he he.. Razz
    bukan ajaran sesat TJ,tapi dia sendiri sesat kehkehkeh...

    huuu... buat nya diajarkan kepada orang lain atau pun anak anak, tak ker jadi ajaran sesat... ha ha


    --------------------------------------------

    I'm A Big Big Man, In A Big Big World, It's Not A Big Big Thing, If You Leave Me.
    When GOD Opened the window of mercy,HE asked me; What is your wish for to day?, I said; Allah, Please take care of that person who is reading this message.

    wanjihan
    Ahli Rajin
    Ahli Rajin

    Gender: Male Number of posts: 1106
    Age: 34
    Location: Kaybee, Kelate
    Job/hobbies: Tenet jer....
    Registration date: 21/02/2009

    Re: Ciri - ciri ajaran SESAT

    Post by wanjihan on Fri Jun 05, 2009 7:46 pm

    hampeh... aku lak yg kena. hahaha

    mon678
    Ahli
    Ahli

    Gender: Male Number of posts: 503
    Age: 28
    Location: jb
    Job/hobbies: computer2....computer x habis2
    Registration date: 18/02/2009

    Re: Ciri - ciri ajaran SESAT

    Post by mon678 on Wed Jun 10, 2009 12:27 pm

    nk tnya eh nape Sisters in Islam diaorg tak haramkan or masukkn kategori dlm ajaran sesat?

    BasicCX
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender: Male Number of posts: 230
    Registration date: 25/02/2009

    Re: Ciri - ciri ajaran SESAT

    Post by BasicCX on Wed Jun 10, 2009 1:08 pm

    Ya, SIS tu boleh kata ajaran sesat juga sebab diorang mengajar orang bertentangan dengan perintah Allah di dalam Al-Quran dan Hadith.

    Pasal tak haramkan, tanya pemerintah sebab tak gunakan majlis ulama untuk tentukan keputusan. Jangan menyesal bila akhirat nanti mereka berlepas diri daripada kita.

    Maksudnya : "Ketika orang-orang yang diikuti (pemimpin) itu berlepas diri daripada mereka yang mengikutinya dan mereka melihat siksa dan (ketika) segala hubungan antara mereka terputus sama sekali. Dan berkatalah para pengikut : ” Sekiranya kami dapat kembali (ke dunia) sudah pasti kami akan berlepas diri daripada mereka (pemimpin) sebagaimana mereka (pemimpin) berlepas diri daripada kami”. Demikianlah Allah memperlihatkan kepada mereka amal perbuatan mereka yang menjadi kesesalan bagi mereka dan mereka tidak sekali-kali akan dikeluarkan daripada api neraka." (Ayat 166- 167, Al-Baqarah)

    TJ-Ariff
    Supervisor
    Supervisor

    Gender: Male Number of posts: 473
    Age: 94
    Location: D'Royal City Of Silver
    Job/hobbies: IT / membaca / Santai
    Registration date: 17/02/2009

    Re: Ciri - ciri ajaran SESAT

    Post by TJ-Ariff on Wed Jun 10, 2009 1:25 pm

    ada tak ciri ciri dalam SIS tu termasuk dalam 60 diatas?


    --------------------------------------------

    I'm A Big Big Man, In A Big Big World, It's Not A Big Big Thing, If You Leave Me.
    When GOD Opened the window of mercy,HE asked me; What is your wish for to day?, I said; Allah, Please take care of that person who is reading this message.

      Current date/time is Sat Nov 29, 2014 7:50 am