Forum Sementara Putera.com

Bersama kita perkemaskan forum ini sementara forum asal dalam pemulihan.

Forum putera dah kembali. Masalah sudah berjaya diselesaikan. Sila lawati http://forum.putera.com/tanya


    korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Share

    Batista
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 123
    Age : 29
    Location : Newcastle United
    Job/hobbies : Internet
    Registration date : 20/02/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by Batista on Fri May 22, 2009 10:27 pm

    aku dgr kita leh suruh jin utk uruskan kebun2 kita........
    tengah2 malam dia buatlar kerja......

    kalau korang tgk tgh2 malam orang kat kebun tu..
    hehehe

    joke Razz

    fizzswiss2u
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 254
    Age : 37
    Location : Penang-KL-Perlis-Penang
    Registration date : 04/03/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by fizzswiss2u on Sat May 23, 2009 12:13 am

    Batista wrote:aku dgr kita leh suruh jin utk uruskan kebun2 kita........
    tengah2 malam dia buatlar kerja......

    kalau korang tgk tgh2 malam orang kat kebun tu..
    hehehe

    joke Razz

    Betoi 2... ku pun dengaq mcm 2 jugak..

    KaTaNa
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 353
    Location : Kay Ell
    Job/hobbies : PSP3006,PS3,XBOX 360 & Nintendo Wii
    Registration date : 20/02/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by KaTaNa on Sat May 23, 2009 7:38 am

    dia bleh bekebun jerr kerr?? kalo jd kerani dgn juruteknik bleh x?? senang sket...hehehe...gurau jerr...xde lg kerr pix2 hantu kerr...video kerr?? kalo ade,kongsi2 laa...bleh member2 kt sini tgk....

    teri-chan
    Moderators
    Moderators

    Gender : Female Number of posts : 2223
    Location : sumwhere kat peta bumi mesia
    Registration date : 13/02/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by teri-chan on Sat May 23, 2009 10:28 am

    hem... penah bukak kat PDC lama nih.. aku penah gk nmpk kat uitm segamat. aku nmpk kepala botak luar koridor.. tp aku undur balik msuk bilik pastu aku suh sume dak2 bilik tdo hehhe time tu kul 3 pg. kolej aku ni mmg ujung dunia skit.. ngadap hutan. heheh alhamdulillah aku ni tak la lemah semangat sgt.. tp kalu tgk cite horror aku tutup muka hehehehe...


    --------------------------------------------


    teri-chan is back

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 398
    Age : 40
    Location : opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies : Peguam Syarie
    Registration date : 15/02/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by szainizam on Sat May 23, 2009 10:36 am

    kosmo melaporkan

    23 mei 2009

    Kereta Terbalik Nampak Lembaga Wanita Kebaya Merah Senyum

    Seorang saksi, Zarina Chik (40), mendakwa melihat kelibat wanita berkebaya itu beberapa bulan lalu ketika menggunakan lebuh raya yang sama tetapi dia lebih bernasib baik kerana tidak berlaku kemalangan.

    "Saya tergamam dan terus menekan brek bila dia muncul di hadapan kereta selepas keluar dari celah pokok bunga di tepi jalan dekat kawasan rehat dan rawat di Gurun", katanya.

    Sebaik 'lembaga' itu melintas jalan, ia terus menghilang.

    Pendapat saya, Brother lebuhraya dan pihak polis kena ambil tindakan untuk atasi masalah ini. Mana tau, ada orang memain ke, atau kalau betul 'lembaga' tu makhluk ghaib. harap sesapa yang kenal bomoh ke tolong halau ke tempat lain..sian orang ramai!

    Hackezkk
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 147
    Age : 28
    Registration date : 06/05/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by Hackezkk on Sun May 24, 2009 1:50 am

    ??????????? wrote:Ni kot szainizam...
    Spoiler:

    Hihi gurau je.
    Hmm susah nak komen pasal berita tu, pasal dia tak tunjuk gambar yang dia kata dah rakam tu..

    --

    @Hackezkk
    Huhu bukan ke kat PDC lama dulu kita dah bincang pasal spirit of the coin ni..
    Macam fake je.. Cuba main tu sambil pandang ke belakang, semua orang. Mesti tak jadi. :-)
    Yang suara menjerit tu, macam bunyi tv / radio je...
    No offense k..

    mmgla..sbb bkn ko yg merakam n ad dlm blik tuu
    mase ak men dlm blik tu tadak pn bunyi pape..kalo x sume da pakat lari dah
    ade 10 orang dlm blik tu....bunyik dlm video punye la kuat...lpas tu..bdk blik xleh tido...panas..ngn ak skali..pas azan subuh br leh tido..huhuh

    tp xpa..korang alaminya baru tawu...

    kindaichi_hajime
    Ahli Rajin
    Ahli Rajin

    Number of posts : 1012
    Age : 32
    Location : KL
    Job/hobbies : Tengok bintang2..
    Registration date : 25/04/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by kindaichi_hajime on Sun May 24, 2009 2:14 am

    si raiziah AR mesti x brani masuk tread ni..
    hehehhe

    szainizam
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 398
    Age : 40
    Location : opis/umah/kedai OneDropPerfumes..mailah!
    Job/hobbies : Peguam Syarie
    Registration date : 15/02/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by szainizam on Sun May 24, 2009 8:46 am

    Bercakap mengenai makhluk halus, Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria menjelaskan bahawa umat Islam perlu mempercayai kewujudan hantu sebagai ciptaan Allah berpandukan kepada pelbagai dalil al-Quran dan hadis Nabi.

    "Namun Islam sebagai agama yang lengkap berasaskan sumber kitab Allah dan sunah Rasulullah mendidik umatnya menitikberatkan soal ilmu.
    "Ini bermakna kita perlu melakukan banyak kajian tertentu berhubung kehadiran hantu di alam dunia," katanya.

    Justeru beliau merujuk usaha pihak tertentu menggunakan teknologi canggih untuk mengesan makhluk halus yang boleh dianggap sebagai pendekatan sesuai bagi mendedahkan masyarakat dengan kewujudan hantu secara ilmiah selain memperbetulkan salah tanggapan umum selama ini.






    sharul
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 121
    Location : shah alam/puchong/terengganu
    Job/hobbies : lempang lembu..hehe
    Registration date : 03/03/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by sharul on Sun May 24, 2009 9:23 am



    korang penah tgk yang ni..hahaha lawak pun ada,nyampah pun ada ngan si uncle nih...

    sharul
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 121
    Location : shah alam/puchong/terengganu
    Job/hobbies : lempang lembu..hehe
    Registration date : 03/03/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by sharul on Sun May 24, 2009 9:37 am



    hahaha yang ni lagi best...rasanya geng seekers pun sama camni gak kot..stakat nak bg laku..

    TOYSЯUS
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1571
    Age : 30
    Location : Kolam Kering - 3°5′00″N 101°32′00″E
    Job/hobbies : Pembunuh
    Registration date : 27/02/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by TOYSЯUS on Sun May 24, 2009 10:45 am

    Haha kebanyakan rancangan "hantu-hantu" kat TV atau CD sekarang ni bohong-bohong belaka.
    Menyampah betul.
    Ingat senang-senang macam tu je ke nak nampak hantu. Shot je ade hantu, shot je ade hantu.
    Setahu saya la, jin ni kalau nak menjelma akan melalui proses yang lama dan menyakitkan.
    Atau pun setelah mereka dipuja untuk menjelma. Dan yang pastinya dengan izin Allah.

    Zaman sekarang ni orang tak percaya hantu wujud kerana banyak hantu dah diberi nama. Pocong lah, toyol lah, langsuir lah. Semua tu tak disebut dalam al-Quran.
    Tapi kalau jin tu nak menjelma dalam rupa pocong, atau toyol, memang kita tak ada hak nak nafi yang hantu pocong, toyol etc ni wujud.
    Sebab jin kan boleh nak menyerupai apa-apa je rupa yang mereka nak, kecuali rupa Rasulullah s.a.w meskipun dalam mimpi.
    Jadi, kalau seseorang tu hanya faham yang "hantu" dan "jelmaan jin" tu dua perkara yang berbeza, maka dia akan nafikan hantu tu wujud sebab dalam al-Quran tak sebut, tapi mengaku jin itu wujud sebab dalam al-Quran ia disebut.

    Kalau silap harap diperbetul.


    --------------------------------------------
    TETTT!!

    raidizh AR
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1618
    Age : 57
    Registration date : 24/04/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by raidizh AR on Sun May 24, 2009 11:57 pm

    kindaichi_hajime wrote:si raiziah AR mesti x brani masuk tread ni..
    hehehhe

    ak masuk k.. wahahaha... ceitt.. ngumpat ak.. siap ko


    --------------------------------------------

    sharul
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 121
    Location : shah alam/puchong/terengganu
    Job/hobbies : lempang lembu..hehe
    Registration date : 03/03/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by sharul on Mon May 25, 2009 12:34 am

    si raidizh aka AGEN RADIX ni pun kategori antoo gak... Twisted Evil

    kindaichi_hajime
    Ahli Rajin
    Ahli Rajin

    Number of posts : 1012
    Age : 32
    Location : KL
    Job/hobbies : Tengok bintang2..
    Registration date : 25/04/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by kindaichi_hajime on Mon May 25, 2009 12:41 am

    raidizh AR wrote:
    kindaichi_hajime wrote:si raiziah AR mesti x brani masuk tread ni..
    hehehhe

    ak masuk k.. wahahaha... ceitt.. ngumpat ak.. siap ko

    haha..
    msuk gak ko ye...
    ko nk watpe kt aku?huhu..

    raidizh AR
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1618
    Age : 57
    Registration date : 24/04/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by raidizh AR on Mon May 25, 2009 12:53 am

    sharul wrote:si raidizh aka AGEN RADIX ni pun kategori antoo gak... Twisted Evil

    wahh...sedap ea kutuk ak.. tgk r.. jmpe tym RUMI nnt..!! jgn lari


    kindaichi_hajime wrote:
    raidizh AR wrote:
    kindaichi_hajime wrote:si raiziah AR mesti x brani masuk tread ni..
    hehehhe

    ak masuk k.. wahahaha... ceitt.. ngumpat ak.. siap ko

    haha..
    msuk gak ko ye...
    ko nk watpe kt aku?huhu..

    mesti r.. jiwa mau kental wat.. ak tade la nk ape2kn ko

    nk dakwa ko je.. mendakwa timbalan pendakwaraya..wahahaha...harini dlm sejarah

    tp hantu bkn setakat mnde2 ghaib je.. yg kaki melepak tepi2 tembok 2 pn hantu gak..

    yg jenis ni lg bahaya.. salu bwk jenayah.. yg nmpk di mata zahir ni pttnye kite banteras awal2..

    p/s: senior ak salu lepak kat koridor studio + merokok... heheh...hantu gak ke 2 sharul???


    Last edited by raidizh AR on Mon May 25, 2009 12:57 am; edited 1 time in total


    --------------------------------------------

    sharul
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 121
    Location : shah alam/puchong/terengganu
    Job/hobbies : lempang lembu..hehe
    Registration date : 03/03/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by sharul on Mon May 25, 2009 12:56 am

    tu bukan antoo...tu jin tgh makan asap...

    shambahar
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 140
    Age : 48
    Location : Seri Kembangan
    Job/hobbies : Peniaga
    Registration date : 08/03/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by shambahar on Mon May 25, 2009 7:28 am

    SEBELUM TU AKU NAK MINTA MAAF LAH KALAU ADA YANG TERSINGGUNG..

    Selama aku hidup selama 43 tahun ni, banyak cerita aku dah dengar tentang hantu. Dari malaysia, indonesia, china dan Czechoslovakia, macam-macam jenis hantu mengikut versi masing-masing.Hobi semasa aku muda, night tracking dan memancing malam. Sekitar semenyih, dari lombong ular sampai ke empangan semenyih. Lombong Yap di Balakong, Sungai dengkil dan lombong buaya di puchong. Equine park dan bukit Jalil kawasan kami mengetah ayam hutan sekitar tahun 80-83..masa tu ianya ladang sawit. Tak pernah aku jumpa pun hantu secara berdepan.
    Pernah juga aku ke kubur pukul lapan malam dengan kawan aku untuk tampal kubur yang berlobang kerana hakisan..Rasa seram, ada.Bunyi pelik pernah dengar, tapi nampak tak pernah. Tapak rumah lama aku, Mines shopping fair yang terkenal dengan cerita pontianak dan hantu jepun.Tapi sampai sekarang aku tak pernah bersemuka dengan hantu-hantu ni. Pasal histeria pulak, mak aku sendiri pun pernah kena histeria.

    Semasa pesta konvo tahun 81 di bukit ekspo upm, aku dan geng aku hampir di dakwa kerana membakar mercun dan memukul hantu dengan helmet di"rumah hantu". Kesnya, hantu tu meraba girlfren member aku. Rolling Eyes

    TOYSЯUS
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1571
    Age : 30
    Location : Kolam Kering - 3°5′00″N 101°32′00″E
    Job/hobbies : Pembunuh
    Registration date : 27/02/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by TOYSЯUS on Mon May 25, 2009 9:44 am

    Tu la pasal encik shambahar. Hantu ni kita tak akan jumpa kalau kita cari. Macam apa yang Seekerz ngan Pemboroi Hantu selalu tayang kat TV tu.
    Ada orang sampai umur 50 tak pernah nampak hantu, Alhamdulillah. Tapi ada orang, daripada lahir dah boleh nampak hantu, Nauzubillah.
    Tapi ada juga orang yang boleh nampak hantu sebab dia berkawan dengan jin, contohnya membela hantu raya atau mengamalkan ilmu hitam (sihir), mahupun terkena sihir.
    Semua tu dengan izin Allah maka boleh la seseorang tu terlihat atau dapat melihat jelmaan-jelmaan jin tersebut.

    Percaya kepada hantu adalah haram (seperti mempercayai penerangan dari hantu mengenai sesuatu hal), tetapi percaya kewujudan hantu itu wajib.
    Seperti pernah saya tuliskan di mukasurat pertama topik ini, hantu sebenarnya adalah jelmaan jin.
    Maka percaya kewujudan hantu sebenarnya adalah mempercayai kewujudan jin (alam ghaib).
    Jin dan syaitan diciptakan dapat melihat manusia, tetapi manusia tidak dapat melihat mereka dalam rupa asal mereka.

    Sepertimana firman Allah dalam surah al-A'raf ayat 27: "Wahai anak-anak Adam! Janganlah kamu diperdayakan oleh
    Syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari
    Syurga, sambil ia menyebabkan terlucutnya pakaian mereka berdua untuk
    memperlihatkan kepada mereka: aurat mereka (yang sebelum itu tertutup).
    Sesungguhnya Syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan keadaan yang kamu
    tidak dapat melihat mereka
    . Sesungguhnya Kami telah menjadikan
    Syaitan-syaitan itu teman rapat bagi orang-orang yang tidak beriman.
    "
    Dan menurut Zuhair Hamawi di antara keistimewaan jin ialah
    keupayaannya melihat manusia, tetapi manusia tidak dapat melihatnya
    kecuali dalam keadaan tertentu, iaitu bukan dalam keadaan asal. Manusia
    akan melihatnya ketika makhluk ini menjelma diri dengan rupa-rupa
    tertentu, bukan dalam keadaannya yang asal.


    -
    Err...
    Hahah. Yang last encik shambahar tulis tu lawak ar.
    Itu contoh hantu yang boleh dilihat manusia setiap masa dan tak berupaya nak menginvisiblekan diri semula. Hahaha.

    (rujukan)
    Wallahua'lam.


    --------------------------------------------
    TETTT!!

    raidizh AR
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1618
    Age : 57
    Registration date : 24/04/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by raidizh AR on Mon May 25, 2009 3:25 pm

    pada ak mnde ni kite kne amik sbg ilmu

    more than that.. xperlu la kite heran sgt

    sbb da mmg azali kite berkongsi kehidupan. die ad life die. kite ad life kt

    heheh...ape kate kite hidup je ngn cara memasing

    kite xggu die. die pn xggu kite.

    ak prnh dgr 'gangguan syaitan dan iblis ni xlebih dr syakwasangka dn rasa was2' ----->sile betulkn kalo salah

    kt dah diajar bagaimana nk membenteng diri dr gangguan mereka.. berbaliklah pada Al-Qur'an..sume da tercatat dlm 2


    --------------------------------------------

    hampeh
    Ahli
    Ahli

    Number of posts : 866
    Registration date : 28/02/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by hampeh on Mon May 25, 2009 8:58 pm

    hantu tu syaitan yang duk menyakat manusia

    teri-chan
    Moderators
    Moderators

    Gender : Female Number of posts : 2223
    Location : sumwhere kat peta bumi mesia
    Registration date : 13/02/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by teri-chan on Mon May 25, 2009 11:34 pm

    ya betul....

    aku pernah bgtau kat jatidiri psl teddy bear berckp.. aku tak taula betul ke tak tp impak dia kat kolej aku sgt besar.

    korg tau kan girls suka simpan patung teddy la hapelah kan? so nk dijdkan sorg girl ni.. junior aku laa.. dia suka sgt berckp ngn teddy dia. siap bg nama.. n bahasakan diri dia mama. evrytime dia balik kelas dia mesti ckp ngn patung tu "mama dh balik." benda ni jd habit la. so 1 ari tu.. aku ingt tahun 2002 kot.. mmg time tu gangguan syaitan hebat. ramai yg lemah semangat kene rasuk. budak tu balik dr kelas mlm... bilik dia takde org sbb biasalah dok kolej, suka menempel kat bilik org lain. so dia tegurla teddy dia mcm biasa. tetibe teddy tu berckp.. "mama baby lapa" mau menjerit budak tu!

    akibatnya? budak tu kene rasuk la... pastu wing tu kene bc surat yassin hari2 n dilarang pkai seksi2 or buat bising. all teddies sume simpan dlm stor.

    aku tak tau la betul patung tu berckp tp yg aku tau wing tu wing atas aku je, slalu gk la buat bacaan yassin, hampir 2wiks tak silap aku. n kolej aku terkenal ngn hantu kononnya sbb byk pokok2 tua kat sekitar kolej aku.

    UITM segamat kan... dikelilingi ngn kubur. kanan (menghala ke bndr segamat) kubur cina. depan, kubur org2 islam, blakang kubur2 lama tentera gujerat ngn jepun, n kiri kubur2 org asli. entah... aku tak penah nmpk kubur lain melainkan kubur cina ngn kubur org islam heheheh....


    org kata....


    --------------------------------------------


    teri-chan is back

    sharul
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 121
    Location : shah alam/puchong/terengganu
    Job/hobbies : lempang lembu..hehe
    Registration date : 03/03/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by sharul on Mon May 25, 2009 11:37 pm

    standard la tu..hostel la byk cite cite camni...skolah aku dulu kat tepi pantai...lagi la...siap ada budak masuk icu kena tolak dari katil atas..pastu warden buat announcment larang budak tido katil tingkat atas...hehehe

    raidizh AR
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1618
    Age : 57
    Registration date : 24/04/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by raidizh AR on Mon May 25, 2009 11:44 pm

    erk...die sorg je dgr or ade org len yg dgr skali?

    tedi bear 2 cakap je? tade gerak2?

    kalo ade gerakla, gerenti bdk 2 lg truk..


    --------------------------------------------

    sharul
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 121
    Location : shah alam/puchong/terengganu
    Job/hobbies : lempang lembu..hehe
    Registration date : 03/03/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by sharul on Mon May 25, 2009 11:47 pm

    mesti dia sorang je yang dengar kalau ramai yang dengar konpom satu skolah histeria...aku rasa ada member dia nak gurau ngan dia..tetiba budak ni histeria plak...hehehe lol!

    teri-chan
    Moderators
    Moderators

    Gender : Female Number of posts : 2223
    Location : sumwhere kat peta bumi mesia
    Registration date : 13/02/2009

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by teri-chan on Mon May 25, 2009 11:53 pm

    aku rasa dia sorg je yg dgr sbb biasanya mlm2.. ada bilik yg kosong sbb g melepak kat bilik org lain. nak2 mlm wikend, org takde sbb balik atau outing. so mlm2 mmg sgt sunyi. kolej aku ni takde prg suka bergurau kasar mcm tu... tak taulah kot2 ada yg buat kan hahahah!!!


    --------------------------------------------


    teri-chan is back

    Sponsored content

    Re: korang percaya /pernah jumpa hantu??

    Post by Sponsored content Today at 2:01 pm


      Current date/time is Sun Dec 11, 2016 2:01 pm