Forum Sementara Putera.com

Bersama kita perkemaskan forum ini sementara forum asal dalam pemulihan.

Forum putera dah kembali. Masalah sudah berjaya diselesaikan. Sila lawati http://forum.putera.com/tanya


    dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Share

    syazwanduck
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 58
    Age : 24
    Location : bamboo river
    Job/hobbies : surf internet dan main game
    Registration date : 20/05/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by syazwanduck on Wed May 20, 2009 6:46 pm

    adui..
    ni yg aku musykil ni...
    ermm...
    papepun thnx bro.

    pirdaus
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 65
    Registration date : 02/03/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by pirdaus on Wed May 20, 2009 10:11 pm

    aku pun ambik diploma sains skarang ni...welcome to the group Very Happy

    mysaza
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 5
    Registration date : 12/05/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by mysaza on Wed May 20, 2009 11:51 pm

    nak tnye....
    sape lat cni ambik ukur bhn ni????
    camne blajo????
    besh x???
    sng x nk skor utk dgree???
    pluang keje cam ne?

    syazwanduck
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 58
    Age : 24
    Location : bamboo river
    Job/hobbies : surf internet dan main game
    Registration date : 20/05/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by syazwanduck on Thu May 21, 2009 1:28 am

    yang amik diploma sains 2.
    blajakat ne?
    ssh x?
    sem brape?
    blh cte sket x perjalann blaja nye?

    kindaichi_hajime
    Ahli Rajin
    Ahli Rajin

    Number of posts : 1012
    Age : 31
    Location : KL
    Job/hobbies : Tengok bintang2..
    Registration date : 25/04/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by kindaichi_hajime on Thu May 21, 2009 3:45 am

    ni ukur bahan...
    seelok2nyer dptkn lah ijazah..
    diploma x ckup..

    Juruukur Bahan adalah merupakan pihak yang bertanggungjawab dalam memastikan kos projek tidak melebihi peruntukan (budget) yang ditetapkan oleh pihak majikan. Pihak Juruukur Bahan akan terlibat dengan sesuatu projek dari awal hinggalah ke peringkat akaun muktamad. Oleh itu maklumat dan objektif yang tepat tentang projek adalah penting untuk memastikan kos yang dianggarkan oleh pihak Juruukur Bahan ini adalah didalam lingkungan budget yang ditetapkan oleh pihak majikan. Tanpa objektif dan maklumat yang tepat maka anggaran kos yang akan dilakukan oleh pihak Juruukur Bahan ini mungkin tidak setepat yang dikehendaki.

    Oleh itu tanggungjawab asas pihak Juruukur Bahan didalam sesuatu proses pembangunan projek adalah seperti berikut:

    1. Menyediakan kajian kemungkinan.

    Untuk menentukan bahawa projek yang dirancangkan adalah sesuai dengan lokasinya maka dengan ini pihak Juruukur Bahan adalah bertanggungjawab untuk menyediakan satu kajian kemingkinan untuk projek yag terbabit. Dengan adanya kajian kemungkinan ini juga pihak majikan akan mengetahui kadar keuntungan yang akan diterima olehnya hasil daripada projek yang terbabit. Contonhnya kajjian kemungkinan ini diadakan untuk mengkaji kesesuaian untuk membina sebuah kompleks membeli belah di Skudai. Maka pihak Juruukur Bahan akan menyediakan kajian kemungkinan ini dan keputusan mengenai kajian kemungkinan ini akan dipersembahkan kepada pihak majikan.

    2. Menyediakan dokumen tender.

    Untuk memilih kontrakktor yang benar berkelayakan untuk sesuatu projek maka tender akan dibuka kepada kontraktor yang berminat. Antara aktiviti yang akan dilakukan diperingkat ini adalah seperti menyediakan senarai kuantiti berdasarkan lukisan dari perunding arkitek dan jurutera. Ketepatan dalam menyediakan senarai kuantiti ini adalah penting bagi mengelakkan timbulnya masalah apa bila proses pembinaan bermula kelak. Pihak Juruukur Bahan perlu menyatakan tarikh tutup bagi tender yang berkenaan.

    Pihak Juruukur Bahan juga hendaklah mengeluarkan tender ini dalam jangka waktu yang telah ditetapkan bagi mengelakkan kelewatan. Selain itu juga pihak Juruukur Bahan
    hendaklah memastikan bahawa dokumen tender yang dikeluarkan itu adalah dilengkapi dengan segala dokumen dan borang-borang yang berkaitan.

    3. Analisis tender.

    Setelah tender ditutup, pihak Juruukur Bahan akan membuat satu analisis tender bagi projek terbabit. Tujuan analisis tender ini dilakkukan adalah untuk memilih satu kontraktor yang benar-benar berkelayakan untuk melakukan kerja. Berkelayakan disini bermaksud mempunyai sumber kewangan yang mencukupi, mempunyai prestasi yang baik dan tidak mempunyai beban kerja yang banyak.

    Setelah selesai proses analisis tender, maka Juruukur Bahan akan mengesyorkan melalui Laporan Tender kepada majikan/klien sesebuah kontraktor yang dianggap benar-benar berkelayakan untuk melakukan kerja yang dicadangkan. Namun begitu kuasa untuk memilih kontraktor adalah ditangan pihak majikan.

    4. Menyediakan dokumen kontrak.

    Setelah majikan membuat keputusan tentang kontraktor yang berjaya didalam tender tersebut maka pihak Juruukur Bahan akan menyediakan dokumen kontrak sebelum kontraktor memulakan kerjanya. Dokumen kontrak ini adalah perjanjian antara majikan dan kontraktor. Diperingkat ini pihak Juruukur Bahan akan menyediakan dokumen kontrak yanng lengkap dengan segala dokumen, borang kontrak, spesifikasi dan lain-lain lagi.

    5. Memeriksa insurans.

    Sebelum memulakan kerja pihak kontraktor hendaklah mengambil insuran yang berkaitan seperti yang dinyatakan didalam Borang Kontrak Setara samada Borang JKR atau PAM. Oleh itu Juruukur Bahan adalah bertanggungjawab untuk memastikan bahawa segala insuran yang telah diambil oleh pihak kontraktor tersebut adalah sah dan mencukupi. Jika perlu pihak Juruukur Bahan akan menghubungi pihak syarikat insuran terbabit bagi memastikan ianya bukan merupakan polisi yang palsu.

    Selain itu juga Juruukur Bahan perlulah memastikan polisi insuran yang diambil oleh pihak kontraktor adalah dari syarikat yang dibenarkan oleh pihak Arkitek. Pihak Juruukur Bahan juga perlulah memastikan polisi insuran tersebut adalah meliputi jangka waktu yang telah ditetapkan. Juruukur Bahan perlulah memastikan nama didalam polisi insuran tersebut adalah betul. Jika berlaku kesilapan maka pihak kontraktor semestinya tidak akan menerima pampasan dari pihak insuran jika berlaku perkara-perkara yang tidak diingini.

    Ini adalah berdasarkan kepada kes Macaura Vs Northen Insurance Co (1925AC619) dimana pihak plantif mempunyai syarikat pembalakan dan mengambil insuran atas namanya dan bukan atas nama syarikat. Apabila berlaku kebakaran keatas syarikatnya maka pihak plaintif telah membuat tuntutan kepada pihak insuran. Didalam kes ini pihak mahkamah telah menetapkan bahawa plantif tidak dapat untuk membuat tuntutan kerana insuran yang diambil itu adalah atas namanya dan bukan atas nama syarikatnya kerana ianya tiada kepentingan kepada syarikatnya.

    6. Penilaian kerja.

    Antara tanggungjawab Juruukur Bahan adalah untuk membuat penilaian kerja-kerja yang dilakukan oleh pihak kontraktor. Tujuan penilaian kerja ini diadakan ialah untuk memberikan bayaran kepada kontraktor terhadap kerja-kerja yang dilakukan. Namun begitu kerja-kerja penilaian kerja ini hendaklah dilakukan oleh pihak Juruukur Bahan dan disertai oleh pihak wakil kontraktor.

    Selain daripada itu, ianya juga akan dapat memberikan gambaran tentang kemajuan kerja yang telah dilakukan oleh pihak kontraktor pada bulan yang terbabit. Juruukur Bahan juga adalah dengan ini bertanggung jawab untuk mengeluarkan Perakuan Interim dalam jangka waktu 14 hari selepas penilaian kerja dilakukan. Ini seperti yang dinyatakan didalam Borang Kontrak Setara.

    7. Mengira perubahan kerja.

    Jika terdapat perubahan kerja semasa proses pembinaan maka pihak Juruukur Bahan adalah bertanghgungjawab untuk menilai semula kerja-kerja yang terbabit. Dengan mengira perubahan kerja terbabit pihak Juruukur Bahan akan dapat mengetahui kos sebenar kerja-kerja terbabit sama ada ianya bertambah ataupun berkurangan daripada kos yang asal. Ini adalah seperti yang dinyatakan didalam Borang Kontrak Setara.

    8. Mempertimbangkan tuntutan kontraktor.

    Jika pihak kontraktor membuat tuntutan kepada pihak Juruukur Bahan akibat daripada pematuhannya kepada arahan Pegawai Penguasa/Arkitek seperti yang dinyatakan dalam Borang Kontrak Setara, maka adalah menjadi tanggungjawab Juruukur Bahan untuk memastikan bahawa tuntutan itu adalah benar. Selain itu juga ianya dapat memastikan bahawa kos yang ditanggung oleh pihak kontraktor tersebut akibat daripada arahan tersebut adalah benar-benar merugikannya disini pihak kontraktor adalah berhak untuk menerima segala dokumen dan resit-resit pembayaran yang menunjukkan bahawa pihak kontraktor adalah menanggung rugi akibat daripada pematuhan arahan Pegawai Penguasa/Arkitek.

    9. Lanjutan masa.

    Di samping itu juga pihak Juruukur Bahan adalah bertanggungjawab untuk menganalisa segala alasan yang diberikan oleh pihak kontraktor untuk meminta lanjutan masa seperti mana yang dinyatakan didalam Borang Kontrak Setara.. Jika didapati alasan yang diberikan oleh pihak kontraktor iitu adalah munasabah maka pihak akan Juruukur Bahan memberikan persetujuannya kepada pihak Pegawai Penguasa/Arkitek untuk mengeluarkan arahan bagi meluluskan permintaan kontraktor untuk lanjutan masa tersebut.

    10. Akaun muktamad.

    Setelah pihak kontraktor mendapat sijil perakuan siap kerja (iaitu selepas kontraktor membaiki segala kecacatan yang ada), maka pihak Juruukur Bahan adalah dengan ini bertanggungjawab untuk membuat akaun muktamad. Akaun muktamad ini adalah bertujuan untuk mengetahui jumlah sebenar wang yang digunakan didalam projek itu samada ianya mengikut peruntukan (budget) yang telah ditetapkan oleh pihak kontraktor ataupun melebihi peruntukan tersebut.

    kindaichi_hajime
    Ahli Rajin
    Ahli Rajin

    Number of posts : 1012
    Age : 31
    Location : KL
    Job/hobbies : Tengok bintang2..
    Registration date : 25/04/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by kindaichi_hajime on Thu May 21, 2009 3:47 am

    A 1001 Pendidikan Islam
    Konsep ilmu. Tasawwur Islam. Konsep aqidah. Konsep syahadatain. Konsep jahiliah. Konsep ibadah. Manusia sebagai hamba dan khalifah Allah. Thaharah. Ibadah-ibadah khusus. Akhlak islam. Latihan kerohanian (praktikal).

    A1002 Pendidikan Moral
    Pengenalan. Konsep-konsep asas moral. Prinsip-prinsip dan peraturan moral. Sosiolisasi dan pembentukan tabiat moral. Peranan individu dalam masyarakat dan negara. Dasar utama mewujudkan masyarakat malaysia. Nilai-nilai moral masyarakat malaysia dan sejagat. Tanggungjawab individu dan masyarakat terhadap hak individu. Kepentingan masyarakat. Kemudahan awam dan kedaulatan negara, bangsa dan agama. Elemen-elemen yang mencabar nilai-nilai moral dan isu-isu moral di politeknik.

    A1003 English For Technical Purpose
    Dictionary skills. Information processing skills. Reading skills and oral communication skills.

    R1001 Ko-Kurikulum
    Kemahiran organisasi (permainan / badan berunifom / kelab / persatuan). Berkawad. Etika dan sahsiah.

    B 1002 Matematik
    Kuantiti dan unit asas. Algebra. Geometri dan pengukuran. Trigonometri.

    B 1003 Aplikasi Komputer
    Sistem komputer. Pemprosesan perkataan. Lembaran kerja. Persembahan. Internet.

    B 1004 Sains Untuk Juruteknik
    Daya. Kerja. Kadar dan rintangan. Tenaga. Kuasa.

    C 1005 Ukur Kejuruteraan
    Pengenalan. Ukur rantai. Ukur meja. Ukur aras. Ukur kompas. Teodolit dan penggunaannya. Ukur trabas teodolit.

    C 1022 Bahan Dan Binaan
    Pengenalan. Bahan masonri (bata & konkrit). Kayu. Logam. Bahan bukan logam. Binaan sementara. Prinsip asas binaan.

    C 1081 Lukisan Bangunan
    Pengenalan kepada amalan di bilik lukisan. Melukis garisan dan penghurufan. Unjuran ortografik. Isometri. Melukis pandangan keratan. Pendakwatan. Lukisan pembinaan. Lukisan struktur.

    C 1381 Ukur Kerja Bangunan
    Pengenalan kepada ukur kerja bangunan dan profesion ukur bahan. Pengenalan kepada 'standard method of measurement' (smm). Senarai 'preliminaries' dan 'preambles'.

    C 1382 Amalan Ikhtisas
    Pengenalan kepada profesion juru ukur bahan dan industri binaan. Insepsi dan kajian kemungkinan. Cadangan lakaran dan rekabentuk skima. Rekabentuk lukisan kerja. Prosedur penawaran.

    A 2001 Pendidikan Islam
    Nikah. Nusyuz. Talak. Iddah. Rujuk dan ihdad. Zihar. Qazaf. Ila' dan li'an. Tanggungjawab suami atau isteri. Hadhanah dan nafkah. Poligami. Pendidikan keibubapaan (parenting). Sumber hukum. Hukum jenayah islam dan pengurusan jenazah.

    A 2002 Pendidikan Moral
    Kesan kemajuan sains, teknologi maklumat, isu-isu moral semasa dan etika keprofesionalisma.

    A 2003 English For Technical Purposes
    Reading skills (in corporates dictionary and information processing skills). Oral communication skills. Application for industrial training. Processes and procedures, instructions and description of object / product pecifications.

    R 2001 Ko-Kurikulum
    Kemahiran organisasi dan kemahiran dalam permainan yang khusus (teori dan amali).

    C 2003 Makmal Kejuruteraan Awam
    Taklimat keselamatan bengkel/makmal serta amalan bengkel/makmal.
    Bengkel kerja bata: jenis-jenis bata potong dan kemas ikat. Jenis-jenis ikatan dalam kerja bata. Kerja melepa dinding. Pemasangan jubin.

    Makmal teknologi konkrit: ujian kelodak. Ujian kandungan pempukalan pasir. Ujian simen-masa membeku. Ujian mampatan kiub. Ujian analisis ayakan pasir dan batu baur. Ujian runtuhan. Ujian angkadar kepadatan. Ujian vebe konsistometer. Ujian kandungan udara dalam konkrit. Ujian resapan batu bata.

    Bengkel kerja kayu: pertukangan tanggam dan membina projek kecil. Kemasan.

    Bengkel kerja paip: mengukur, menanda, memotong, membenang dan menyambung paip besi galvani, paip pvc. Membenang dan menyambung paip besi galvani. Membengkok paip besi galvani dan paip pvc. Latihan pemasangan sistem sanitari dan tangki.

    C 2082 Teknologi Maklumat Ukur Bahan
    Teknologi maklumat. Pengurusan maklumat. Sistem maklumat. Aplikasi rangkaian. Teknologi maklumat di dalam bidang kerja ukur bahan. Amali.

    C 2083 Perkhidmatan Bangunan
    Alam sekitar dan keselamatan. Pencahayaan. Pengudaraan. Sistem bekalan air sejuk. Sistem bekalan air panas.

    C 2084 Teknologi Binaan
    Asas binaan. Lantai atas dan rangka struktur konkrit. Bumbung dan kemasan bumbung. Dinding, tangga, pintu dan tingkap.

    C 2381 Ukur Kerja Bangunan
    Pengukuran kuantiti bahagian-bahagian kerja substruktur. Pengukuran kuantiti bahagian-bahagian kerja bangunan.

    C 2383 Kajian Kos
    Pengenalan kepada anggaran kos. Bina kadar. Penggunaan komputer.

    A 3003 English For Technical Purposes
    Reading skills (in corporates dictionary and information processing skills). Oral communication skills. Meeting (except write minutes). Memo and description of object / product specifications.

    A 3007 Tamadun Islam
    Pengenalan tamadun. Manusia dan masyarakat. Akhlak. Ekonomi. Islam dan ilmu pengetahuan dan sumbangan islam dalam bidang ilmu.

    C 3083 Perkhidmatan Bangunan
    Sistem sanitasi. Sistem pembentungan dan tangki kumbahan. Sistem saliran. Sistem bekalan elektrik.

    C 3084 Teknologi Binaan
    Kemasan lantai, dinding dan siling. Kerja-kerja cerucuk. Kerja-kerja luar (jalan dan tembok penahan). Kerja pembina yang berkaitan dengan perkhidmatan bangunan dan kerja ubahsuai.

    C 3381 Ukur Kerja Bangunan
    Pengukuran bahagian-bahagian kerja. Penggunaan komputer dalam penyediaan senarai bahan. Projek semester.

    C 3382 Amalan Ikhtisas
    Tawaran. Dokumen tawaran. Laporan tawaran. Surat setuju terima. Kontrak.

    C 1403 Keselamatan & Kesihatan Pekerjaan
    Keselamatan dan kesihatan pekerjaan di Malaysia. Keperluan undang-undang. Hazard dan risiko. Pencegahan kemalangan. Pengurusan keselamatan dan kesihatan pekerjaan.

    C 2005 Ukur Kejuruteraan
    Takimetri. Luas dan isipadu. Gambarajah urungan padu. Penjajaran lengkungan. Memancang tanda. Pengukuran jarak dengan cara elektronik (e.d.m./total station).

    C 3384 Ekonomi Binaan
    Pengenalan kepada ekonomi. Keanjalan penawaran. Permintaan dan produk pasaran. Persaingan pasaran dan peraturan kerajaan. Permintaan agregat dan faktor penentuannya. Penawaran agregat dan pertumbuhan ekonomi. Ekonomi islam.

    C 3722 Sistem Maklumat
    Pengantar sistem maklumat. Teknologi komputer mikro. Perhubungan data. Sistem maklumat dalam pengurusan. Amali komputer dalam sistem maklumat perancangan.

    C 5627 Rekabentuk Landskap
    Aspek rekabentuk landskap. Perancangan tapak. Rekabentuk landskap.

    C 5628 Aplikasi Multimedia
    Pengenalan kepada multimedia. Elemen-elemen multimedia. Aplikasi multimedia. Proses penghasilan program persembahan.

    syazwanduck
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 58
    Age : 24
    Location : bamboo river
    Job/hobbies : surf internet dan main game
    Registration date : 20/05/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by syazwanduck on Thu May 21, 2009 11:43 am

    pirdaus wrote:aku pun ambik diploma sains skarang ni...welcome to the group Very Happy

    blaja mane ye?
    sem brape?
    bg taw tentg diploma sains dgn mendalam sket vlh x bro?

    e-asymetric
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 32
    Registration date : 20/05/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by e-asymetric on Fri May 22, 2009 8:20 pm

    tmbahan..dip sains x de praktikal mcm sesetengah kos lain

    dip sains lebih bersifat general maknenye x de pengkhususan tertentu dalam sesuatu bidang..
    kalu aliran fizik, majoriti subjek ialah fizik n math dan anda akan belajar fizik secara umum
    kalu biologi, majornye biologi dan kimia

    syazwanduck
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Gender : Male Number of posts : 58
    Age : 24
    Location : bamboo river
    Job/hobbies : surf internet dan main game
    Registration date : 20/05/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by syazwanduck on Sat May 23, 2009 12:59 am

    diploma ni laku ke?

    kindaichi_hajime
    Ahli Rajin
    Ahli Rajin

    Number of posts : 1012
    Age : 31
    Location : KL
    Job/hobbies : Tengok bintang2..
    Registration date : 25/04/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by kindaichi_hajime on Sun May 24, 2009 1:56 am

    diploma kalo ikut zaman skang ni still laku...
    tp lg 2-3 thn x laku da kot..

    mysaza
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 5
    Registration date : 12/05/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by mysaza on Sun May 24, 2009 1:01 pm

    kindaichi_hajime ko dr u mane???
    sbjek yg ko tlis tu, u mne ek???
    klu ukur bhn utm ok x??
    xng nk skor ke sbjek ni???
    ade scholarship x utk kos ni, selaen dr jpa???

    kindaichi_hajime
    Ahli Rajin
    Ahli Rajin

    Number of posts : 1012
    Age : 31
    Location : KL
    Job/hobbies : Tengok bintang2..
    Registration date : 25/04/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by kindaichi_hajime on Mon May 25, 2009 12:29 am

    aku bkn amik kos ni..hehe..
    sbjek2 yg tu aku da lpe la dari U mne..
    utm pnyer mmg ok...bkn sng nk dpt utm pnyer taw..
    sng or ssh tu subjektif..tp aku akui mmg kos ni agak mncabar..
    scholarship rasenyer xder..kalo arhitecture ader la..

    mysaza
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 5
    Registration date : 12/05/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by mysaza on Mon May 25, 2009 1:35 am

    tq2 4 da info..
    Smile

    raidizh AR
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1618
    Age : 57
    Registration date : 24/04/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by raidizh AR on Mon May 25, 2009 1:53 am

    kindaichi_hajime wrote:aku bkn amik kos ni..hehe..
    sbjek2 yg tu aku da lpe la dari U mne..
    utm pnyer mmg ok...bkn sng nk dpt utm pnyer taw..
    sng or ssh tu subjektif..tp aku akui mmg kos ni agak mncabar..
    scholarship rasenyer xder..kalo arhitecture ader la..

    scholarship utk architecture xbyk. loan ade la. mara ad bkk tp cm da tade dn xkan ade da. kalo nk scholarship dr firm maybe ad. tp ssh sket r..ehh salah...ssh byk.. veritas ak dgr ad bg scholarship.

    mysaza.. ko kn dlu ad salu anta post kat thread akademi laut malaysia mase PDC lame.. ak cm ingat nick ko.


    --------------------------------------------

    raidizh AR
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1618
    Age : 57
    Registration date : 24/04/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by raidizh AR on Mon May 25, 2009 2:00 am

    mysaza wrote:nak tnye....
    sape lat cni ambik ukur bhn ni????
    camne blajo????
    besh x???
    sng x nk skor utk dgree???
    pluang keje cam ne?

    ikut kebolehan ko gk r
    bestfren ak amik ukur bahan
    dekan every sem
    die dlu amik architecture ngn ak gk
    tp ble masuk sem 2, die tuka QS
    ko kne handal wat estimet2 2 la

    n bak kate kin, EOT pn ko akn terlibat
    kajian kemungkinan kacang je 2.. heheh


    --------------------------------------------

    nazihah_9119
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 18
    Registration date : 17/05/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by nazihah_9119 on Mon May 25, 2009 10:59 am

    hai..saya pon dpt dip sn kat uitm N9 gak..saya dpt matrik tp tak g sbb saya g uitm..dip sn ni byk cabang..klu tak tau kita minat apa lg baik g dip sn sbb bila belajar da tau kita minat apa..mana la tau sekrang ni minat engineering..tiba2 kat sana minat medic ke..

    mysaza
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 5
    Registration date : 12/05/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by mysaza on Mon May 25, 2009 2:43 pm

    raidizh AR wrote:
    kindaichi_hajime wrote:aku bkn amik kos ni..hehe..
    sbjek2 yg tu aku da lpe la dari U mne..
    utm pnyer mmg ok...bkn sng nk dpt utm pnyer taw..
    sng or ssh tu subjektif..tp aku akui mmg kos ni agak mncabar..
    scholarship rasenyer xder..kalo arhitecture ader la..

    scholarship utk architecture xbyk. loan ade la. mara ad bkk tp cm da tade dn xkan ade da. kalo nk scholarship dr firm maybe ad. tp ssh sket r..ehh salah...ssh byk.. veritas ak dgr ad bg scholarship.

    mysaza.. ko kn dlu ad salu anta post kat thread akademi laut malaysia mase PDC lame.. ak cm ingat nick ko.

    ak la tuh.. kat putera lame... still gne nick lme ag...
    ko ambik ukur bhn ke?
    u mane?
    mmg ssh ke nk dpt scholar nih?

    raidizh AR
    Moderators
    Moderators

    Gender : Male Number of posts : 1618
    Age : 57
    Registration date : 24/04/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by raidizh AR on Mon May 25, 2009 3:01 pm

    bkn ak...tp besfren ak

    uitm s.alm

    scholar utk archy ssh r. tp utk QS ak xpsti

    kalo ko nk tau lg dlm, ak leh tnyekn kwn ak tu. die degree da skrg


    --------------------------------------------

    zul_pfs
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 44
    Registration date : 24/04/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by zul_pfs on Fri May 29, 2009 5:02 pm

    syazwanduck wrote:saya dapt diploma ukur bahan di politeknin n diploma sains , sains gunaan.
    saya hanya taw tentang ukur bahan sebab x sgka dpt uitm (rayuan).
    lg pun kat upu mmg x minx diploma sains...

    jd sesape boleh bg taw tentang diploma sains, sains gunaan ni x?
    bg taw skali tentang perjalanan pelajaran selama 6 sem ni, ambil ijazah kna cmne, susah ke, kos ni mmg x power smpi org upu ltak sy kat kos ni, n karier....

    tolong yeh.....
    sape2.....
    plz3.............

    ngah buntu sgt2 ni....

    1. Belajar kat politeknik ni ok..tp sekarang ni bdk poli bkn susah skit nk sambung blajar ke ijazah..sebab poli ni byk cawangan, universiti yg selalu terima student poli plak xbanyak, selalunya kolej universiti mcm UTHM...satu lagi belajar kat poli guna BM...faham2 la, sekarang ni byk majikan prefer BI, itu realiti..Then ukur bahan ni plak bg ak senang nk crita, ko akn kira kos2 untuk nk buat bangunan, selepas civil engineer tentukan spesifikasi bangunan..contohnya ukur bahan akan tentukan jumlah kos nk beli simen, batu, besi dsbnya..

    2. Diploma Sains Uitm plak peluang sambung ke degree lebih cerah terutamanya ke UiTM..Secara amnya diploma sains ni mcm blajar kat matrix la. Akan belajar subjek2 sains tulen seperti kimia, fizik, math, bio dsbnya (byk teori2)..belajar dlm 100% english..tp bila masuk sem3, pelajar perlu memilih samada nak pengkhususan biologi atau fizik.. Kalau nk masuk diploma sains mmg kena struggle betul2 sekiranya nk smbg ke degree course2 kritikal mcm farmasi dan medic... sebab dalam 3 tahun belajar, ada 6semester, maknanya kena score untuk 6sem..Nak maintain pointer utk 6sem ni agak mencabar..Lain dgn matrix yg just perlu maintain pointer utk 2sem.. Dan diploma sains ni mmg kena rajin betul2..sebab buku semua tebal2 dgn teori2.. Perlu ada kesungguhan... Ye, mmg blajar course apa pn kena bersungguh2, tp diploma sains ni perlu lebih lg..serius

    e-asymetric
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 32
    Registration date : 20/05/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by e-asymetric on Fri May 29, 2009 5:25 pm

    bro zul_pfs mcm ad pengalaman dlm dip sains je

    zul_pfs
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 44
    Registration date : 24/04/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by zul_pfs on Fri May 29, 2009 5:28 pm

    e-asymetric wrote:bro zul_pfs mcm ad pengalaman dlm dip sains je

    hehe..pengalaman berkawan dengan bdk2 diploma sains time amik diploma, selalu tengok cara diorang belajar..sekarang ak amik degree civil engineering...kira ak lepasan diploma civil gak le..

    e-asymetric
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 32
    Registration date : 20/05/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by e-asymetric on Fri May 29, 2009 5:31 pm

    ak nk tnye ckit...ni off topik la tpnye

    degree engineering civil...byk dk diploma civil or matrik or stpm??

    tuk engineering lain mcm ne?? (electric,mecanical,chem)...saje je nk tau

    zul_pfs
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 44
    Registration date : 24/04/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by zul_pfs on Fri May 29, 2009 5:40 pm

    e-asymetric wrote:ak nk tnye ckit...ni off topik la tpnye

    degree engineering civil...byk dk diploma civil or matrik or stpm??

    tuk engineering lain mcm ne?? (electric,mecanical,chem)...saje je nk tau

    Setiap tahun UiTM akn buat 2intake:

    1. Intake July
    pelajar dari matrix/stpm akan memulakan degree sem 1
    pelajar dari diploma plak akan langkau ke sem 3/4..
    so bukan bersaing pada track yg sama

    2. Intake Disember
    100% dari lepasan diploma je akn diambil
    pelajar akn terus ke sem 3/4...
    hampir 95% dari diploma uitm

    p/s: lepasan diploma civil amik degree 2 1/2 tahun je, thats why akan terus lompat ke sem 4... tetapi lepasan dip mechi dan elect plak degree 3tahun...

    e-asymetric
    Ahli Baharu
    Ahli Baharu

    Number of posts : 32
    Registration date : 20/05/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by e-asymetric on Fri May 29, 2009 5:44 pm

    ooo...mcm tu..kitenye persaingan x wujud antara bdk dip ngan matrik

    ak igtkan ade quota tertentu...

    kindaichi_hajime
    Ahli Rajin
    Ahli Rajin

    Number of posts : 1012
    Age : 31
    Location : KL
    Job/hobbies : Tengok bintang2..
    Registration date : 25/04/2009

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by kindaichi_hajime on Sat May 30, 2009 1:51 am

    building surveying plak cmne?

    Sponsored content

    Re: dapat poli dip ukur bahan n uitm dip sains, sains gunaan. boleh bg taw kelebihan n kekurangan?

    Post by Sponsored content Today at 10:56 am


      Current date/time is Sun Jul 24, 2016 10:56 am